Ekstraklasa i Premiership na żywo w smartfonie - to i jeszcze więcej nowości zapowiada Cyfra+
Do mariażu platform satelitarnych na polskim rynku jeszcze daleko. "Rzeczpospolita" przeprowadziła wywiad z panią prezes Canal+ Cyfrowy Beatą Mońka, czyli przyszłą wiceprezes nowej struktury, która poinformowała, że może minąć jeszcze rok do fuzji Cyfry+ z telewizją n.
Znacznie ciekawiej jednak prezentują się najbliższe plany Cyfry+. Już wkrótce powstanie na przykłąd oddzielny kanał dla treści 3D, być może pojawi się także nowa usługa internetowa. Co najważniejsze jednak, to w niedalekiej przyszłości użytkownicy urządzeń mobilnych będą mogli oglądać rozgrywki piłkarskie polskiej Ekstraklasy czy angielskiej ligi Premiership na żywo.
Beata Mońka jest prezesem Canal+ Cyfrowy od maja ubiegłego roku. Nie da się ukryć, że właśnie od tego czasu Cyfra+ znacząco przyśpieszyła ekspansję rynkową, zmieniając jednocześnie wizerunek z bogatego outsidera rynku na nowoczesną platformę cyfrową. Najbliższy rok wydaje się być jednak dla platformy niezwykle trudny - do czasu fuzji z telewizją n w ofercie stacji będzie przeciętna oferta filmowa. Do niedawna, obok bogatej ilości transmisji sportowych, był to kluczowy element zachęcający do zakupu usług Cyfry+.
Aktualnie Cyfra+ stawia na nowoczesność i poprawę jakości. W listopadzie ubiegłego roku wszystkie kanały własne Canal+ Cyfrowy zaczęły nadawać w wysokiej rozdzielczości, od początku roku w ofercie dla nowych klientów dostępne są wyłącznie dekodery wspierające obsługę telewizji HD. Pod koniec ubiegłego roku Cyfra+ zaoferowała także serwis online dla swoich abonentów oferując dostęp do biblioteki VOD, archiwum z wybranych kanałów, oraz telewizji na żywo.
Naturalne wydaje się więc rozciągnięcie tego serwisu online na pozostałe miejsca dostępu do sieci. W wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" zapowiedziany został start usługi na urządzenia z iOS. To będzie zupełna nowość na naszym rynku i gratka dla kibiców sportowych. Dostęp do materiałów wideo w wersji mobilnej bardzo szybko zyskuje na popularności. Aktualnie w Polsce mamy już dostęp do usług VOD od ipla, tvn player czy HBO Go, przyszła więc też pora na dostęp do treści prosto z kanałów telewizyjnych na żywo. To posunięcie naprawdę pokazuje Cyfrę+ z bardzo dobrej strony, od której jeszcze niedawno trudno było oczekiwać innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań.
Poza wprowadzeniem mobilnego serwisu wideo, Cyfra+ przekształci pasmo Canal+3D w regularny kanał telewizyjny. Jak wiemy, na razie treści 3D jest jak na lekarstwo. Samo nadawanie takiego kanału ma dziś raczej wymiar prestiżowy aniżeli prawdziwą troskę o zapewnienie materiałów wideo w 3D klientom posiadającym telewizory 3D. Ważne jednak, że w sprawie 3D nadawcy nadawcy w naszym kraju nie zwlekają tak jak to miało miejsce w przypadku telewizji HD. Pierwsze kanały w wysokiej rozdzielczości pojawiły się w Polsce pod koniec 2006 roku, a pierwsze kanały w Europie rozpoczęły nadawanie dwa lata wcześniej.
Ostatnim znaczącym elementem przyszłych planów Cyfry+, dość lakonicznie zapowiedzianym w wywiadzie, jest wprowadzenie dostępu do internetu. Cyfra+ by zaoferować internet w ramach swoich usług musiałaby porozumieć się z którymś dostawców. Konkurenci firmy posiadają w tej chwili ofertę wraz z internetem: w przypadku Cyfrowego Polsatu jest to własny internet mobilny, natomiast n oferuje swoim klientom internet wspólnie z TP SA. Cyfra+ już posiadała w swojej ofercie połączone usługi telewizyjno-internetowe w oparciu o współpracę właśnie z TP SA. Jednak współpraca obu firm została zakończona. Trudno określić z kim może rozpocząć współpracę Cyfra+. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, iż wydaje się, że naturalnym partnerem jeśli chodzi o usługi internetowe dla skonsolidowanej platformy byłaby Telekomunikacja Polska, czyli już wkrótce po prostu Orange.
Wszystkie zmiany zapowiadane przez Cyfrę+ zmierzają jednak w dobrym kierunku. Ten rok jednak nie będzie łatwy dla osób planujących związać się z którąś z platform. Minie jeszcze sporo czasu nim poznamy szczegóły techniczne i programowe wspólnej oferty. To nie jest atrakcyjny czas na podejmowanie decyzji, mimo to platformy cały czas zachęcają i będą zachęcać promocjami.