REKLAMA

Kim jest polski bloger?

07.06.2011 12.19
Kim jest polski bloger?
REKLAMA
REKLAMA

Spacerując tu i ówdzie po polskim internecie znalazłem niezwykle interesujący raport na temat stanu polskiej blogosfery anno domini 2010 przygotowany przez serwis Eredaktor.pl, który zdaje się, że przeszedł kompletnie bez echa. Wprawdzie raport nie jest na podstawie badań na gigantycznej próbie (169 blogerów oraz 210 czytelników blogów), ale i tak jest ciekawie. Data publikacji jest świeża, bo 28 maja 2011 r. Warto zainteresować się tym raportem, bo z jego lektury płynie kilka bardzo interesujących wniosków, szczególnie w kontekście wielce oczekiwanego filmu dokumentalnego Jarka Rybusa pt. „Blogersi”.

Czy wiecie na przykład, że 55% blogerów to kobiety? I że większość blogerów ma wykształcenie wyższe (30%)? A że czytelnikami blogów są najczęściej osoby w wieku 20 – 25 lat? I że wcale blogi technologiczne nie są najpopularniejsze w polskiej blogosferze (38%), bo wyprzedzają je blogi o polityce i społeczeństwie (57%)? Albo że aż 62% blogerów nie zamieszcza reklam na swoich blogach? Te i mnóstwo innych ciekawostek znajdziecie w całym raporcie autorstwa Marka Jeleśniańskiego (<= link do pobrania raportu z naszego Dropboksa; waga: 1 MB). Ja pozwolę sobie omówić kilka najciekawszych kwestii w nim znalezionych.

Bardzo ciekawie wygląda porównanie blogerów z czytelnikami blogów. Generalnie czytelnicy są raczej młodsi od samych blogerów i nieco gorzej wykształceni, stąd większy odsetek osób uczących się (i nie pracujących zawodowo) wśród czytelników. Co ciekawe, najliczniejszą grupę wśród blogerów stanowią ci, którzy pracują zawodowo i nie uczą się (43%). Widać więc, że bloging to ciągle zajęcie dodatkowe, realizacja hobby, a w mniejszym stopniu pomysł na życie. Dlatego należy kibicować tym, którym udało się wynieść blogowanie poza sferę hobby. Ostatnio Grzegorz Marczak z AntyWeb w dość zawoalowany sposób poinformował na Facebooku, że decyduje się poświęcić jedynie rozwojowi swojego serwisu. Gratulujemy serdecznie i trzymamy kciuki za powodzenie tej operacji! Grzegorz jest w elitarnej mniejszości (6% blogerów nie uczy się i nie pracuje zawodowo; to wśród nich należy szukać tych, którzy żyją z bloga).

Bardzo ciekawe informacje można znaleźć w raporcie Eredaktor.pl na temat profilu zachowań czytelników blogów. Okazuje się, że aż 35% czytelników czyta ponad 20 blogów! To zaskakująco wysoka liczba, która mówi wiele o tzw. cross-czytelnictwa blogów o podobnym profilu (<= w tym momencie uśmiecham się do Czytelników serwisu AntyWeb…).

Częstotliwość czytania danego bloga jest już jednak nieco mniej entuzjastyczna dla blogerów. Najczęściej czytelnicy czytają danego bloga ‚kilka razy dziennie’ (34%), choć na drugim miejscu jest ‚mniej więcej raz na tydzień’ (23%). Codziennie czyta dany blog 15% czytelników. Nie wiem jak jest w przypadku innych popularnych blogów technologicznych, ale na Spider’s Web cieszymy się bardzo dużą grupą Czytelników, która odwiedza nas codziennie!

Częstotliwość aktualizacji bloga to odwieczny dylemat blogera: czy pisać codziennie, czy raz na kilka dni? Są różne szkoły. Dla serwisów blogowych typu Spider’s Web pisanie każdego dnia jest wręcz koniecznością. Z badania Eredaktor.pl wynika, że podobnie myśli zaledwie 10% blogerów. Najczęstszą odpowiedzią jest ‚jeden wpis na 2 – 4 dni’ (30%). Zaraz potem jest ‚jeden na tydzień’ (22%).

Tylko 85% blogerów udostępnia możliwość komentowania swoich wpisów blogowych. Wydaje się to dziwne, że aż 15% tego nie robi, zważywszy na to, że solą blogów są dyskusje z czytelnikami w komentarzach. Możliwość założenia konta na blogu udostępnia tylko 9% blogerów, co również jest dość zaskakująco niski odsetek patrząc na duży potencjał dla budowy w ten sposób zaangażowanej społeczności wokół bloga.

Aż 62% blogerów nie stosuje reklam na swoich blogach. 34% stosuje. Trudno jednoznacznie to ocenić. Dla Spider’s Web współpraca reklamowa z zainteresowanymi partnerami biznesowymi jest jedną z nieodzownych form koniecznych dla istnienia serwisu. Dla mniejszych, indywidualnych blogów reklamy nie niosą takiego potencjału.

Osobiście cieszą mnie wyniki ankiety na temat czynników motywujących internautów do lektury blogów. Najpopularniejszą odpowiedzią było ‚wysoka jakość merytoryczna’ z 17% oraz zaraz za nią ‚unikalność informacji’ z 11%. To dobrze charakteryzuje główny charakter blogów – to miejsca, w którym szuka się unikalnych informacji i wysokiej jakości dyskursu.

W to nam – Spider’s Web – graj.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA