Gwiazdy długiego ogona
Jeśli wierzyć wyliczeniom Gartnera, ponad 1/3 komórek sprzedawanych na świecie nie nosi logo żadnego znanego globalnego producenta. Przedstawiamy pięciu graczy z tego segmentu, o których prawdopodobnie nigdy nie słyszeliście.
Świat to nie tylko Ameryka i Europa. Telefonia komórkowa w Chinach, Indiach i Afryce rozwija się w piorunującym tempie. China Mobile jest dziś największym operatorem na świecie - ma ponad 570 mln klientów. Sprzedaż telefonów na wspomnianych rynkach wygląda trochę inaczej niż u nas. Subsydia są znacznie bardziej ograniczone, komórki kupuje się za pełną cenę. A w związku z tym, ta musi być naprawdę niska. W tej konkurencji przewagę mają lokalne marki. Średnia cena sprzedaży telefonu indyjskiej firmy Spice to nieco ponad 30 euro. W przypadku Nokii jest to kwota 65 euro. Dla Apple - 465 euro. Mimo to, wspomniany Spice wychodzi na swoje zarabiając przeciętnie na każdym z dwóch milionów aparatów sprzedanych co kwartał ok. 2-3 euro. Mali gracze rosną coraz szybciej.
Oto pięć najciekawszych producentów komórek z tzw. długiego ogona - o większości zapewne nigdy nie słyszeliście.
ZTE
Chińska firma założona w 1985 przez konsorcjum państwowych przedsiębiorstw. Zatrudnia 70.000 osób i dostarcza sprzęt telekomunikacyjny dla ponad 500 operatorów. Jest trzecim dostawcą infrastruktury dla sieci GSM na świecie. W Polsce znana przede wszystkim z modemów 3G oferowanych przez Orange i Play, z przeznaczonego dla seniorów telefonu S302 oraz z... komórki Orange Vegas, która tak naprawdę nazywa się ZTE X760. Oferuje smartfony z systemem Android. Możne je kupić chociażby we Francji.
Kwartalna sprzedaż: ok. 6 mln urządzeń
Huawei
Bezpośrednia konkurencja ZTE. Obecnie - największy dostawca infrastruktury GSM na świecie. W Polsce buduje sieć Play. Zatrudnia 95.000 osób. Firma założona w 1988 roku, w Shenzhen (Chiny). Na początku zajmowała się dystrybucją centralek telefonicznych produkowanych w Hong Kongu. Obecnie Huawei, poza elementami infrastruktury telekomunikacyjnej, oferuje również modemy 3G (doskonale znane użytkownikom Blueconnect, iPlus, Orange Free i podobnych usług) oraz telefony komórkowe. Również smartfony i tablety - z Androidem.
Kwartalna sprzedaż: ok. 5,4 mln urządzeń
K-Touch
Trzeci dostawca telefonów komórkowych w Chinach (po Nokii i Samsungu), ale w przeciwieństwie do ZTE i Huaweia, jak dotąd niezbyt ekspansywny. Praktycznie cała sprzedaż K-Touch trafia na rynek lokalny. Możliwe, że to się zmieni - firma powstała w 2002 roku, a marka K-Touch dopiero trzy lata później. W ofercie nie tylko proste komórki, ale i smartfony (Android, Windows Mobile). Zadziwiająco podobne do produktów bardziej znanych producentów...
Kwartalna sprzedaż: ponad 4 mln urządzeń
Micromax
Zmieniamy kraj. Micromax jest trzecim największym dostawcą komórek w Indiach. Ma w swojej ofercie kilka naprawdę zaskakujących telefonów. Micromax modu-t to najlżejsza dotykowa komórka na świecie (waży 55 g). Z kolei X600 ma dwa sloty na karty SIM pomiędzy którymi przełączamy się przekręcając telefon o 180 stopni. Jeśli chodzi o smartfony, Micromax może zaoferować jeden model z archaicznym Windows Mobile 6.1.
Kwartalna sprzedaż: ok. 2,6 mln urządzeń
Spice
Spice to lokalny konkurent Micromaksa. Poza tym, że produkuje telefony, zajmuje się też budownictwem, posiada studio filmowe, sieć kin, kantory wymiany walut oraz prowadzi call center dla klientów z Indii i nie tylko. Jeśli chodzi o komórki, to największymi powodami do dumy indyjskiego potentata są: smartfon z Androidem, telefon wyświetlający obraz 3D oraz komórka wyposażona w 12-megapikselowy aparat z trzykrotnym zoomem optycznym.
Kwartalna sprzedaż: ok. 2 mln urządzeń
Na tym tle ?polski? myPhone ze sprzedażą na poziomie kilkudziesięciu tysięcy telefonów kwartalnie nie wygląda przesadnie imponująco. Ale jak długi ogon, to długi ogon.