Mówiąc o młodzieży, wypada ponarzekać. Powszechna boomerska, paternalistyczna narracja zakłada, że "ta dzisiejsza młodzież już nie jest taka jak kiedyś" i "niczym się nie interesuje", bo "siedzi tylko na telefonach". W rzeczywistości jednak młodsze pokolenie, jak każde, jest zbiorem bardzo różnorodnym. Zaryzykowałbym tezę, że w ogóle nie ma czegoś takiego jak pokolenie, ale to temat na zupełnie inny tekst.
Z mojego doświadczenia i tego, co mówią wspomniane fakty, wynika, że młodzież chętnie zagląda pod podszewkę świata. Mówi o tym chociażby nowy raport Fundacji IT Girls "Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji". Według badania 100 procent badanych nastolatków zna termin “sztuczna inteligencja”, aż 63 procent korzysta z narzędzi AI, z czego 67 proc. używa ich do nauki.