Malarstwo Rafaela nie było w całości dziełem mistrza. Szokujące odkrycie
Według nowej analizy sztucznej inteligencji słynny obraz Rafaela przedstawia twarz, która NIE została stworzona przez renesansowego mistrza.
Eksperci z uniwersytetów w Nottingham, Bradford i Stanford wykorzystali sztuczną inteligencję do przeprowadzenia dogłębnej analizy obrazu Madonna della Rosa i odkryli, że chociaż większą część dzieła rzeczywiście namalował Rafael, twarz Józefa najprawdopodobniej nie została namalowana przez tę samą osobę.
Obraz Madonna della Rosa, który wisi w Museo del Prado w Madrycie w Hiszpanii, intryguje ekspertów sztuki od pewnego już czasu. Niektórzy z nich, w tym znawca Rafaela, profesor Jurg Meyer zur Capellen, sugerują, że uczeń Rafaela, Giulio Romano, mógł mieć w nim swój udział. Jedna z teorii głosi, że róża i dolna część dzieła mogły zostać namalowane przez kogoś innego.
Jednak nowa analiza ujawnia, że dolna część obrazu jest dziełem Rafaela. Problem dotyczy natomiast jednej twarzy.
Więcej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji przeczytasz na Spider's Web:
Profesor Hassan Ugail, dyrektor Centrum Wizualnego Przetwarzania Informacji i Systemów Inteligentnych na Uniwersytecie w Bradford, opracował algorytm, który rozpoznaje autentyczne dzieła Rafaela z dokładnością 98 proc.
Gdy testowaliśmy Madonna della Rosa jako całość, wyniki nie były rozstrzygające. Więc wybraliśmy inne podejście. Sprawdzaliśmy poszczególne części i podczas gdy reszta obrazu została potwierdzona jako dzieło Rafaela, twarz Józefa oznaczona została jako praca kogoś innego, a nie samego mistrza
- profesor Hassan Ugail, dyrektor Centrum Wizualnego Komputerowego i Inteligentnych Systemów na Uniwersytecie w Bradford.
Sztuczna inteligencja wydała werdykt
Analiza AI wykazała jednoznacznie, że podczas gdy trzy figury: Madonny, Dzieciątka Jezus i św. Jana Chrzciciela zostały jednoznacznie namalowane przez Rafaela, figura św. Józefa została namalowana przez kogoś innego – prawdopodobnie przez Romano, ucznia mistrza.
Artykuł opisujący odkrycie został opublikowany w czasopiśmie Heritage Science.
Wykorzystaliśmy zdjęcia autentycznych obrazów Rafaela, aby wytrenować algorytm do rozpoznawania stylu Rafaela w bardzo szczegółowym stopniu, od pociągnięć pędzla, palety kolorów, cieniowania po pigmenty i każdy aspekt dzieła. Komputer widzi o wiele głębiej niż ludzkie oko, do poziomu mikroskopowego
- mówi profesor Hassan Ugail, dyrektor Centrum Wizualnego Komputerowego i Inteligentnych Systemów na Uniwersytecie w Bradford.
Zespół naukowców już wcześniej wykorzystał wspomagane sztuczną inteligencją komputerowe rozpoznawanie twarzy na tajemniczym obrazie znanym jako Tondo de Brécy, który przypomina Madonnę Sykstyńską Rafaela. Komputer ustalił, że jest to dzieło Rafaela, opierając się na wcześniejszej analizie pigmentu.
Bardzo trudne zadanie
To nie jest przypadek, w którym AI odbiera ludziom pracę. Proces uwierzytelniania dzieła sztuki obejmuje przyjrzenie się wielu aspektom, od jego pochodzenia, pigmentów, stanu dzieła itd. Tego rodzaju oprogramowanie może być używane jako jedno z narzędzi wspomagających ten proces
- tłumaczy prof. Ugail.
Potwierdzenie autentyczności dzieł sztuki to jedne z najtrudniejszych i najbardziej uciążliwych zadań, z jakimi mierzą się badacze sztuki. Muszą oni badać pochodzenie (dokumentację własności, sprzedaży i wystaw dzieła), materiały (chemię pigmentów, płótna, papieru, werniksu), stan dzieła (czy uległo degradacji z biegiem czasu lub zostało retuszowane), ikonografię (czy przedstawione osoby i przedmioty są odpowiednie) i wreszcie znajomość tematu (wnikliwe studium wizualne pociągnięć pędzla, koloru, kompozycji itp.).
Madonna della Rosa, namalowana na płótnie około 1517/18 roku, była uważana przez wczesnych koneserów za autograf Rafaela, tj. namalowaną przez mistrza w 100 proc. Wątpliwości pojawiły się dopiero w drugiej połowie XIX w., ale dopiero teraz udało się sprawę ostatecznie rozstrzygnąć.
Gówna ilustracja: Rafael - autoportret (fragment)