Amazon będzie miał swojego TikToka. Nie zgadniesz po co
TikTok ma aspiracje, by zostać gigantem e-commerce, takim jak Temu czy Shein, sprzedając przedmioty niczym Amazon bezpośrednio w aplikacji. Z kolei Amazonowi niezwykle podoba się potencjał marketingowy TikToka, dlatego już wkrótce użytkownicy będą mogli przeglądać na Amazonie masowo produkowane pionowe wideo.
Otwieranie się nowych platform e-commerce jest jak popchnięcie kostek domino: jedna kostka popycha rząd kolejnych. Na łamach Spider's Web opisywaliśmy przygody ByteDance z własnymi platformami sprzedażowymi, które po nieudanych próbach z Dmonstudio, Fanno i If Yoou oraz całkiem okej prosperującym TikTok Shop, pracuje nad kolejną - tajemniczym Projektem S. Wyższość nad konkurencją ma zapewnić ByteDance dostęp do algorytmów TikToka, a więc podejrzenie co aktualnie trenduje w mediach społecznościowych.
Choć działania ByteDance wyraźnie wymierzone są w Temu i Shein, to nieoczekiwanie zdobyło nową konkurencję: Amazon.
Tiktok chce być jak Amazon, Shein i Temu. Amazon chce być jak TikTok
Jak informuje część uczestników programu Amazon Influencer Program, Amazon pracuje nad własnym kanałem dystrybucji treści promujących produkty, inspirowany TikTokiem.
Influencerzy biorący udział w Amazon Influencer Program otrzymali od giganta email z propozycją otrzymania 12500 dol. (ok. 51500 zł) w zamian za nagranie do kilkuset wideo. W przypadku niektórych influencerów Amazon oferował wypłatę za maksymalnie 250 wideo (czyli 50 dol. za film - 206 złotych), jednak w większości przypadków 12500 było podzielone na 500 wideo (25 dol. za pojedynczy film).
Oferta została wyśmiana na Twitterze przez osoby, które otrzymały email, gdyż stawka oferowana im przez koncern była stanowczo zbyt niska. Przeciętnie za jedno nagranie w formacie wymaganym przez Amazon influencerzy zarabiają od 200 do 300 dolarów.
Jednocześnie wyciągnięcie ręki przez Amazon do influencerów - jakkolwiek tanie by nie było - można powiązać bezpośrednio z Inspire. W grudniu ubiegłego roku amerykański Amazon dodał do aplikacji kanał wizualnie przypominający TikToka, na którym wybrani użytkownicy mogą przeglądać nagrania z interesującymi ich produktami. Nagrania to typowe dla TikToka, Rolek Instagrama i Shortów YouTube pionowe wideo o długości poniżej minuty. W wypowiedzi dla The Wall Street Journal rzecznik Amazon przekazał, że Inspire będzie "dopasowywał treści do zainteresowań kupujących, z czasem coraz bardziej się do nich dostosowując".
Z kolei jak zauważa Bloomberg, poszukiwanie przez Amazon influencerów skłonnych nagrywać wideo w cenie 25 dol./nagranie zbiega się w czasie z ogłoszeniem przez amerykański oddział TikToka dodania do aplikacji TikTok Shop Shopping Center. Sklep będzie działał na podobnej zasadzie co Amazon, gdzie użytkownicy będą dokonywać zakupów fizycznych przedmiotów, które następnie TikTok (a właściwie ByteDance) będzie do nich wysyłać bezpośrednio z Chin.