REKLAMA

TikTok pokaże ci wideo z krajalnicą do jajek. Po czym ci ją sprzeda. Kupisz?

TikTok już od dawna stanowi miejsce wyznaczania trendów, które napędzają sprzedaż w różnych branżach. ByteDance chce zmonetyzować ten fakt, otwierając w popularnej społecznościówce własny sklep z własnymi produktami. Kluczem do sukcesu ma być możliwość spojrzenia zza kulis na viralowe treści i manipulacje algorytmami.

TikTok pokaże ci wideo z krajalnicą do jajek. Po czym ci ją sprzeda. Kupisz?
REKLAMA

Chińskie paltformy e-commerce to istny fenomen osatniej dekady. Od lat Europa środkowo-wschodnia to żyła złota dla Aliexpress, w 2021 roku Shein był najczęściej pobieraną aplikacją mobilną do e-zakupów na świecie, a obecnie Temu przygotowuje się do wejścia na polski rynek.

Teraz europejskie rynki mogą spodziewać się nieoczekiwanej konkurencji. ByteDance, chińska firma odpowiedzialna za TikTok tworzy własną platformę sprzedażową, która według informacji stanowić będzie część aplikacji TikTok.

REKLAMA

Tak ByteDance chce zdetronizować Shein

Jak informuje brytyjski Financial Times, w ostatnich tygodniach niektórzy użytkownicy TikToka z Wielkiej Brytanii zauważyli pojawienie się w aplikacji nowej zakładki - Trendy Beat. W sekcji Trendy Beat umieszczone były oferty przedmiotów z viralowych filmików, takie jak "narzędzia do usuwania woskowiny z uszu lub wyczesywania sierści zwierząt z ubrań".

Według informacji pozyskanych przez brytyjski dziennik, wszystkie przedmioty oferowane w Trendy Beat są wysyłane z Chin, a sprzedawane przez firmę zarejestrowaną w Singapurze, formalnie będącą własnością ByteDance.

Obecnie TikTok posiada własną platformę sprzedażową - TikTok Shop, która jest ograniczona regionalnie i działa podobnie do Amazon: w zamian za drobną prowizję, twórcy mogą oferować własne przedmioty. Trendy Beat ma być sklepem oferującym tylko i wyłącznie przedmioty opracowane, produkowane i sprzedawane przez ByteDance.

Wysiłki mające na celu rozpoczęcie sprzedaży własnych produktów są znane wewnętrznie jako "Projekt S", według sześciu osób zaznajomionych z wewnętrznymi negocjacjami. Dodały one, że ByteDance buduje jednostkę sprzedaży detalicznej online, aby rzucić wyzwanie takim grupom jak marka z branży fast fashion Shein i siostrzana aplikacja Pinduoduo Temu, która sprzedaje tanie produkty i jest mocno obecna w mediach społecznościowych.

- podaje Financial Times

Sukces Projektu S ma zapewnić fakt, że ByteDance, jako właściciel TikToka ma pełny wgląd w trendy na platformie, a więc widzi jakie przedmioty i rozwiązania obecnie są popularne na TikToku. Na ich podstawie ByteDance będzie dążyć do tworzenia lub oferowania rzeczy z najbardziej viralowych filmików. Według informatorów już teraz TikTok wdrążył zmiany w algorytmach, które w reklamach i propozycjach faworyzują przedmioty z Trendy Beat, kosztem przedmiotów z TikTok Shop.

Projektem S kieruje Bob Kang, szef działu e-commerce w ByteDance, a do prac nad projektem koncern zatrudnił byłych pracowników Shein.

"Bob Kang ma obsesję na punkcie Temu i powtórzenia jego sukcesu, i uważa, że może to zrobić poprzez włączenie się w proces dostaw i sprzedaży."

- powiedział jeden z informatorów cytowanych przez FT

Warto wspomnieć, że ByteDance podjęło już kilka prób zaistnienia na rynku e-commerce, a wszystkie z nich to niewypały - zamknięte lub porzucone projekty.

REKLAMA

Dmonstudio, platforma sprzedażowa będąca bezpośrednim konkurentem Shein upadła w zeszłym roku po trzech miesiącach działalności. Fanno uruchomione pod koniec 2021 roku stoi połowicznie - strona internetowa jest zaindeksowana w Google, lecz nie działa, z kolei strony aplikacji w sklepach Google Play i App Store mają wyłączone możliwości pobierania aplikacji. Stronę i social media If Yoou nadal można odwiedzić, ale są one porzucone od grubo ponad pół roku.

Zdjęcie główne: Ascannio / Shutterstock.com

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA