Miliardy na nowe pociągi. Kolej zapewni luksus pasażerom
To największy projekt inwestycyjny w dziejach Polregio – zapowiada prezes przewoźnika, Adam Pawlik. Pojazdy będą szybkie i duże, więc spółka szykuje się na wzrost liczby pasażerów.
Pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach. Krótsza będzie miała od 130 do 160 miejsc siedzących. Natomiast dłuższa pomieści co najmniej 210 pasażerów na fotelach. Pojazdy rozpędzą się do 160 km/h, a w środku będą mieć klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą także przystosowane do osób z niepełnosprawnością.
Polregio właśnie złożyło 10 wniosków o współfinansowanie 98 pociągów do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wnioskowana kwota wynosi 3 mld zł
Na tym etapie trudno powiedzieć, kto wykona Elektryczne Zespoły Trakcyjne dla przewoźnika. Skupiając się na samej specyfikacji, możemy zerknąć choćby w stronę Elfa II od Pesy, który ma 250 miejsc siedzących, więc pasowałby do potrzeb dłuższej wersji. Warunki spełnia też Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 od Newaga czy FLIRT serii ER 160 od Stadlera.
Już wcześniej Polregio zapowiedziało, że do 2030 roku flota przewoźnika wzbogaci się o 200 nowych pojazdów. W związku z tym podpisano cztery umowy ramowe z czterema producentami: FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz oraz Stadler Polska.
Teraz czekamy na wynik konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Następnie ogłoszona zostanie aukcja i po wyłonieniu zwycięzcy dojdzie do podpisania konkretnych umów. Pierwsze modele wyjadą na tory w 2026 roku.
zdjęcie główne: Longfin Media / Shutterstock.com