Tak daleko jeszcze nie zaglądaliśmy. Teleskop Webba odkrył najstarsze galaktyki

Kosmiczny teleskop Webba odkrył galaktyki położone na samym krańcu Wszechświata. Światło pochodzące z tych galaktyk podróżowało w kierunku Ziemi przez ponad 13,4 miliarda lat. To największa odległość, jaką kiedykolwiek zaobserwowali astronomowie.

06.04.2023 06.04
Dysk w teleskopie Jamesa Webba

Naukowcy nie mogą spać z wrażenia. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba odkrył cztery najodleglejsze galaktyki, jakie kiedykolwiek obserwowano, z których jedna powstała zaledwie 320 milionów lat po Wielkim Wybuchu, kiedy Wszechświat był jeszcze w powijakach.

Galaktyki pochodzą z tak zwanej ery rejonizacji, czyli okresu, w którym pojawiły się pierwsze gwiazdy. Epoka ta nadeszła bezpośrednio po wiekach ciemnych, po Wielkim Wybuchu.

Galaktyki znajdują się na prawdziwej krawędzi naszego pola widzenia, niektóre dalej niż mógł zajrzeć Hubble! To niezwykle ekscytujące

- powiedziała astronom i współautorka opracowania Emma Curtis-Lake z University of Hertfordshire w Wielkiej Brytanii.

Oczywiście w tym momencie pracować zaczyna wyobraźnia. Czy w tych galaktykach mogło powstać życie, czy mogły powstać w nich jakieś cywilizacje? Niestety, szanse są raczej nikłe. I nie chodzi nawet o odległość. Wszystkie cztery galaktyki mają bardzo małą masę - około sto milionów mas Słońca. Dla porównania Droga Mleczna według niektórych szacunków waży 1,5 biliona mas Słońca.

Badacze zauważyli też, że widma galaktyk nie wykazywały charakterystycznych śladów cięższych pierwiastków, takich jak węgiel czy tlen i są również bardzo ubogie w metale, co nie dziwi ze względu na ich wiek. W tym czasie galaktyki składały się głównie z wodoru i helu.

Odkrycie pochodzi z obserwacji skierowanej na tak zwane Ultragłębokie Pole Hubble'a, To niewielki obszar nieba w gwiazdozbiorze Pieca. Ten skrawek nieba zawiera około 100 000 galaktyk.

Cztery galaktyki, nazwane JADES-GS-z10-0, JADES-GS-z11-0, JADES-GS-z12-0 i JADES-GS-z13-0, zostały zidentyfikowane dzięki danym zebranym przez instrumenty na pokładzie Webba, kamery bliskiej podczerwieni (NIRCam) i spektrografu bliskiej podczerwieni (NIRSpec). Najdalsza galaktyka - zwana JADES-GS-z13-0 - powstała 320 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Najstarsza - JADES-GS-z10-0, pochodzi sprzed 450 milionów lat po Wielkim Wybuchu i został wcześniej zauważona przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Odkrycie zostało opisane w magazynie Nature.

Kosmiczny teleskop Jamesa Webba umożliwia badanie bardzo odległych obiektów i może pomóc w odpowiedzi na pytania dotyczące powstania Wszechświata. Wyniki najnowszych badań dają nadzieję, że w przyszłości zostaną odkryte kolejne galaktyki, położone jeszcze dalej od Ziemi.