Chrome zachwyci piękną grafiką. Właśnie otrzymał ważną nowość
Dominująca na rynku przeglądarka internetowa właśnie zyskała mechanizm, dzięki któremu może renderować grafikę o dokładności topowych gier 3D. Google Chrome 113 wprowadza rewolucję, a jej nazwa to WebGPU.
WebGPU to relatywnie nowy, uniwersalny standard webowy do renderowania grafiki trójwymiarowej. Został opracowany wspólnie przez Google’a, Apple’a, Mozillę, Microsoft i kilka mniejszych firm. Tak jak DirectX lub Vulkan, interfejs WebGPU pozwala aplikacji na bezpośredni dostęp do mocy obliczeniowej dedykowanego procesora graficznego. To kluczowa korzyść nad wykorzystywanym w ostatnich latach WebGL.
To oznacza, że twórcy aplikacji webowych mają za sprawą WebGPU mniej więcej taki sam dostęp do procesorów w urządzeniu, co twórcy aplikacji natywnych. Mogą ujarzmić moc procesora graficznego do przetwarzania skryptów webowych, a WebGL wedle deklaracji Google’a zapewnia trzykrotnie szybsze przeliczenia związane z uczeniem maszynowym, w porównaniu do aktualnie wykorzystywanego interfejsu. Przede wszystkim jednak WebGPU przyda się do renderowania grafiki 3D - zarówno w grach czy aplikacjach rozrywkowych, jak i w profesjonalnych aplikacjach, jak te typu CAD.
Standard teoretyczny staje się standardem w praktyce. Chrome 113 z obsługą WebGPU.
Chrome 113 nie jest jeszcze dostępny (choć chętni mogą pobrać jego nieukończona wersję Beta), ale pojawi się już niebawem, z wdrożoną już obsługą WebGPU API. Niestety, interfejs jeszcze nie będzie dostępny na wszystkich systemach operacyjnych, a tylko na Windows, macOS i Chrome OS. Wkrótce jednak ma być dodany do wersji na Linuxa oraz, co kluczowe z uwagi na udziały rynkowe, na Androida.
Wspomniane udziały są bardzo ważne. Żaden deweloper nie zacznie tworzyć webowych aplikacji, dopóki nie będzie miał gwarancji, że zadziałają u każdego z użytkowników. Według danych Statisty na styczeń 2023, Chrome kontroluje 65,43 proc. rynku przeglądarek. A co z resztą?
Wkrótce (nikt nie podaje dokładnego terminu) WebGPU ma trafić do Apple Safari (18,34 proc. rynku) i do Firefoxa (2,92 proc.). Niestety implementacja w ramach Chrome nie została wykonana na poziomie technologii Chromium, więc pozostali jej współtwórcy (Microsoft, Opera, Brave, Vivaldi i inni) muszą wykonać implementację na własną rękę. Prawdopodobnie zrobią to niebawem, prawdopodobnie też już od pewnego czasu nad tym pracują.
Google zapewnił partnerom ułatwienie w formie biblioteki Dawn, jako propozycja implementacji do Chromium. Mozilla z kolei testuje WebGPU przy pomocy biblioteki wgpu. Deweloperzy zainteresowani programowaniem pod WebGPU powinni przyjrzeć się dokumentacji MDN oraz zestawom najlepszych praktyk. WebGPU jest zatwierdzoną technologią przez zajmującym się standaryzacją sieci Web konsorcjum W3C.