Stany chwalą się udanymi testami broni hipersonicznej. Strzelają z ziemi i powietrza
Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) podała, że zakończyła pierwszy udany test zdolności naziemnego systemu hipersonicznych pocisków rakietowych programu Operational Fires. Informacja pojawia się tuż po tym, jak amerykańskie Siły Powietrzne ujawniają drugi z rzędu udany test hipersonicznej broni szybkiego reagowania ARRW, który odbył się w tym tygodniu.
DARPA poinformowała, że program Operational Fires (OpFires) z powodzeniem przeszedł swój pierwszy test w locie na poligonie rakietowym White Sands w Nowym Meksyku.
System OpFires osiągnął wszystkie zakładane cele testowe, w tym pierwsze w historii użycie ciężarówki US Marine Corps jako wyrzutni rakiet, wyjście pocisku z wyrzutni, wejście na trajektorię, stabilny lot oraz wykorzystanie systemów kontroli ognia artyleryjskiego do przekazania celów dla pocisku.
Test udowodnił, że udało się zintegrować kluczowe komponenty, w tym silnik rakietowy pierwszego stopnia oraz pojemnik transportowo-startowy (MRP).
MRP jest przeznaczony do użytku z systemem obsługi ładunków dostępnym w pojazdach logistycznych wojsk amerykańskich, eliminując potrzebę stosowania specjalnie zaprojektowanej wyrzutni. Krótko mówiąc, do ciężarówki wystarczy podłączyć kontener z wyrzutnią i to wszystko. Nie potrzeba żadnych nowych pojazdów i konstrukcji.
Film z testu możecie zobaczyć niżej.
Cały system jest dziełem koncernu Lockheed Martin jednak silnik rakietowy wyprodukował Northrup Grumman.
Podstawowym celem OpFires jest opracowanie dwustopniowego systemu napędowego zdolnego do wykorzystywania hipersonicznych (większych niż pięciokrotna prędkość dźwięku) pocisków odpalanych z amerykańskich ciężarówek wojskowych (rodzina pojazdów z paletyzowanymi systemami ładowania), które mogą penetrować nowoczesną obronę przeciwlotniczą i precyzyjnie uderzać w cele.
Kompatybilność z istniejącymi systemami dowodzenia i kontroli, pojazdami, infrastrukturą logistyczną i środowiskami operacyjnymi zapewnia, że OpFires jest wysoce mobilny i można go szybko wdrożyć. Program wykorzystuje pociski AGM-183 ARRW.
Z kolei 12 lipca Siły Powietrzne USA przeprowadziły u wybrzeży południowej Kalifornii test hipersonicznego pocisku AGM-183A ARRW. To drugi udany test z rzędu tej rakiety. Podobnie jak w przypadku innych testów, test 12 lipca został przeprowadzony przy użyciu samolotu B-52H Stratofortress. W jego trakcie zademonstrowano zdolność broni do startu spod pylonu skrzydła i osiągnięcia odpowiedniej prędkości oraz wysokości, tak aby odpalić hipersoniczny pocisk szybujący.
Odpalenie umożliwiło Lockheed Martin, który jest głównym wykonawcą AGM-183A ARRW, zebranie niezbędnych danych o locie i sprawdzenie zdolności pocisku do oddzielenia się od samolotu i dotarcia do punktu odpalenia głowicy hipersonicznej.
AGM-183 ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon) to amerykański, hipersoniczny, manewrujący pocisk rakietowy dalekiego zasięgu, typu powietrze - ziemia. Masa pocisku to 3000 kg, prędkość 6,5-8 Ma. Maksymalna prędkość, z jaką pocisk będzie się mógł poruszać przed uderzeniem w cel, ma być rzędu Ma=20, czyli ponad 20 tys. km/h. Zasięg to ponad 1600 km.