REKLAMA

Omikron pogrzebał szanse wielu linii lotniczych. Ten rok ma być ogromnym wyzwaniem

Jak wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), sprzedaż biletów lotniczych znacząco spadła pod koniec minionego roku. Ciało reprezentujące większość linii lotniczych na świecie bezpośrednio oskarża rządy i ich nadmierną reakcję na nowy wariant COVID-19.

Zakaz krótkodystansowych lotów
REKLAMA

IATA zrzesza ponad 290 linii lotniczych z całego świata odpowiadających za 83 proc. światowego ruchu lotniczego. I, jak twierdzi, branża transportu lotniczego powoli, choć konsekwentnie wracała do normy po wielomiesięcznym kryzysie wywołanym pandemią COVID-19. Wprowadzane na całym świecie od końca 2020 r. przez znaczną część kolejnego lockdowny sprawiły, że zainteresowanie i możliwość transportu lotniczego spadły do minimalnych poziomów.

Czytaj też:

Powszechna dostępność szczepionek na COVID-19 ośmieliła urzędników do otwarcia granic, a podróżnych do powrotu na lotniska.

Według danych IATA sprzedaż biletów lotniczych w listopadzie minionego roku była o 60,5 proc. niższa niż listopadzie 2019 r., a więc przed pandemią. To istotna poprawa względem października, kiedy wyniki były o 64,8 proc. gorsze niż dwa lata wcześniej, a zarazem kontynuacja trendu zapowiadającego lepsze czasy dla linii lotniczych. Być może na tyle pomyślne, by nie marnować pieniędzy i paliwa na puste przeloty tylko po to, by utrzymać przywileje lotniskowe. Potem wydarzył się Omikron.

Nowy wariant koronawirusa wystraszył służby medyczne wielu krajów. W niektórych wróciły ściślejsze obostrzenia sanitarne, a widmo kwarantanny lub, co gorsza, zachorowania na COVID-19 z dala od domu znów zaczęły zniechęcać podróżnych. IATA twierdzi, że sprzedaż biletów w grudniu i styczniu ostro spadła.

- Niestety, rządy nadmiernie zareagowały na pojawienie się wariantu Omikron pod koniec listopada i uciekły się do nieskutecznych metod, o czym wiemy z doświadczenia, polegających na zamykaniu granic, nadmiernym testowaniu podróżnych i kwarantann, by powstrzymać jego rozprzestrzenianie się - jak można przeczytać w wysłanej do mediów informacji prasowej IATA. To słowa Willie’ego Walsha, prezesa zrzeszenia.

Planeta oddycha z ulgą, służba zdrowia ma z Omikronem nieco lżej. Nie można jednak udawać, że problemu nie ma. ICAO z ONZ przewiduje dla lotnictwa ogromne trudności w nadciągającym roku.

Walsh reprezentuje interesy linii lotniczych i ich akcjonariuszy, trudno więc się dziwić jego oskarżeniom. Trudno też dyskutować z tym, że redukcja w ruchu lotniczym to również redukcja emisji gazów cieplarnianych i korzystny wpływ na redukcję tempa rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19. Łatwo jednak w tym wszystkim zapomnieć, że świat od dekad polega na liniach lotniczych. A to nieprędko ulegnie zmianie, mimo najszczerszych chęci ekologów i epidemiologów.

REKLAMA

Tymczasem według szacunków podlegającej pod ONZ Organizacjo Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), że w minionym roku do samolotów wsiadło o 49 proc. mniej pasażerów niż w roku 2019. W 2020 r. wsiadło ich o 60 proc. mniej. ICAO szacuje wywołane pandemią straty dla linii lotniczych w łącznej kwocie 324 mld dol. (372 mld dol. w 2020 r.). I będzie niewiele lepiej.

Według prognoz ICAO, w tym roku do samolotów wsiądzie o 26-31 proc. mniej pasażerów niż w 2019 r., co skutkować będzie stratami w przychodzi w kwocie 186-217 mld dol. Największy kryzys dotknie linie zarabiające przede wszystkim na lotach międzynarodowych - co daje pewne nadzieje amerykańskim liniom lotniczym, ale oznacza katastrofę dla europejskich.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-19T15:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T08:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-19T07:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T21:08:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T20:07:49+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T18:28:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:53:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:38:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:06:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:29:59+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:15:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:23:11+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T14:41:01+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T13:02:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T12:32:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T11:13:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T10:51:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T09:29:43+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T08:27:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T07:40:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:23:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA