Czy BAFTA zmusza twórców gier do wprowadzania postaci LGBT+ oraz mniejszości etnicznych? Tłumaczę
Na polskim Twitterze od rana niczym w kurniku. Gracze wyrażają swoje oburzenie tym, co zrobiła BAFTA. Rzekomo Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych wprowadza procentowe kwoty dla mniejszości etnicznych i postaci LGBTQ w grach wideo. Deweloperzy albo się posłuchają, albo nie będą mogli brać udziału w corocznym prestiżowym rozdaniu nagród. Tłumaczymy, jak jest naprawdę.
![BAFTA zmusza twórców gier do LGBTQ? Tłumaczymy](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2020%2F07%2Fbafta.jpg&w=1200&q=75)
Prawdą jest, że BAFTA chciałaby większego zróżnicowania we współczesnych grach wideo. Na oficjalnej stronie Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych pojawiła się publikacja, w której możemy znaleźć zalecenia organizacji dla producentów gier wideo.
W artykule przeczytamy m.in. o takich postulatach jak:
- Przynajmniej jedna z postaci pierwszoplanowych pochodzi ze środowiska mniejszości (etnicznej lub seksualnej).
- Balans męskiej i żeńskiej płci wśród wszystkich postaci wynoszący 50 do 50 proc.
- Spośród wszystkich postaci, 20 proc. należy do mniejszości etnicznych.
- Spośród wszystkich postaci, 10 proc. należy do mniejszości seksualnych.
- Spośród wszystkich postaci, 7 proc. jest głucha, niewidoma lub posiada inną dysfunkcję.
- Pewna część postaci wyróżnia się zróżnicowaniem na poziomie regionu.
- Pewna część postaci pochodzi z niższych klas społecznych.
BAFTA ma jednocześnie oczekiwania nie tylko do treści samej gry, ale również struktury studia, które ją stworzyło. Postulaty Akademii dotyczące miejsca pracy, w którym powstała gra wideo prezentują się podobnie jak postulaty dotyczące gry. Chodzi o równowagę płci oraz reprezentację osób z mniejszości etnicznych, osób LGBTQ oraz osób z dysfunkcjami.
Czy BAFTA zmusza twórców do przestrzegania swoich wytycznych?
![cyberpunk 2077 gameplay screenshot 12 my name is evelyn](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2020%2F06%2Fcyberpunk-2077-gameplay-screenshot-12-my-name-is-evelyn-1000x563.jpeg&w=1200&q=75)
Odpowiedź jest negatywna. Akademia zaznacza, że wydawcy chcący wziąć udział w konkursie na grę roku, który zakończy się tradycyjną galą w marcu 2021 r., mają dokonać własnej oceny swojej kandydatury w oparciu o opublikowane kryteria. Jednocześnie ta ocena nie będzie miała żadnego wpływu na tegoroczną akceptację wniosków i uczestników konkursu. Może mieć w przyszłości, ale BAFTA nie podjęła jeszcze finalnego stanowiska w tej materii.
Warto dodać, że Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych nie wymaga przestrzegania wszystkich postulowanych punktów, a jedynie ich części. Organizacja chce, aby gra wideo spełniała trzy warunki ze wszystkich wymienionych, z kolei aby środowisko pracy spełniało dwa warunki ze wszystkich. To nie takie trudne, biorąc pod uwagę, że wyżej zapisałem tylko część postulatów. Tutaj znajdziecie wszystkie wymagania.
Podsumujmy zatem stan faktyczny
![Dying Light: Bad Blood](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2018%2F09%2FDying-light-bad-blood-1000x563.jpg&w=1200&q=75)
Po pierwsze, BAFTA nie wymaga od producentów określonych kwot mniejszościowych w zamian za uczestnictwo w konkursie na grę roku. Po drugie, ocena w oparciu o nowe postulaty akademii leży po stronie samych twórców. Po trzecie, taka ocena nie ma żadnego wpływu na uczestnictwo i wynik w konkursie. Po czwarte, nie należy wypełniać wszystkich postulatów mniejszościowych, a jedynie ich część. Po piąte i najważniejsze, postulaty dotyczą WYŁĄCZNIE producentów ubiegających się o wygraną w kategorii British Game (Brytyjska Gra).
Nikt nie będzie liczył Polakom z CDP RED czarnoskórych w Cyberpunku 2077, ani nikt nie będzie sprawdzał, czy zombie od Techlandu w Dying Light 2 wywodzą się ze środowisk LGBTQ. Stąd oburzenie w rodzimych mediach społecznościowych - chociaż łatwe do wywołania i trafiające na podatny grunt - jest raczej zbędne. BAFTA nie szantażuje żadnych deweloperów. Ponadto większość z postulatów Akademii już i tak od lat jest realizowana w grach wideo. Ta jedna na dziesięć postaci należąca do mniejszości seksualnych to naprawdę nie jest żadna inwazja LGBT. Do tego postulaty tyczą się wyłącznie producentów brytyjskich, ubiegających się o nagrodę w kategorii British Game.
Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj Spider's Web w Google News.