Maestro dyryguje chmurą telekomunikacyjną. Tak, również w sieci 5G
Operatorzy telekomunikacyjni stoją przed nie lada wyzwaniem. Muszą zacząć wdrażać aplikacje i usługi we wszystkich elementach swojej sieciowej infrastruktury z okazji przejścia na 5G. Vmware jest przekonany, że ma coś, co znacząco ułatwi to zadanie. Jest to orchestrator chmury telekomunikacyjnej o nazwie Project Maestro.
Wiele mówi się o sieci 5G i o tym, jak bardzo zmieni ona rynek informatyczny i telekomunikacyjny. W rzeczy samej: piąta generacja sieci komórkowej wnosi bardzo wiele. Nie tylko znacznie wyższe prędkości przekazywania danych, ale też – a może i przede wszystkim – możliwość obsłużenia nieporównywalnie większej liczby urządzeń w obrębie danego obszaru. 5G zapewni warunki do prawdziwej eksplozji popularności urządzeń Internetu rzeczy, co jest prawdopodobnie znacznie istotniejsze od tego, że będziemy mogli szybciej pobrać film na nasz telefon.
Sęk w tym, że samo się nie zrobi. Dostawcy usług telekomunikacyjnych, by móc w pełni skorzystać z tej rewolucji i dzielić się z nią ich klientami, muszą modernizować swoje środowiska informatyczne. Bez tego trudnym będzie oferowanie nowej generacji aplikacji i usług na odpowiednim poziomie skalowalności, szybkości i jakości. Proponowanym przez większość ekspertów rozwiązaniem jest chmura telekomunikacyjna, konsolidująca operacje sieciowe i informatyczne.
Vmware Project Maestro, przynajmniej w teorii, znacząco ułatwi tę transformację.
Project Maestro ma ujednolicić procesy modelowania, wdrażania, organizacji i zarządzania funkcjami oraz usługami wirtualnych sieci. Integrując go z chmurą telekomunikacyjną, operatorzy będą mogli relatywnie łatwo budować i automatyzować swoje usługi sieciowe – przy zachowaniu interoperacyjności. Maestro jako orkiestrator tejże chmury ma zapewnić – jak obiecuje Vmware – efektywność na dużą skalę.
Jeżeli obietnica za tymże orchestratorem chmury zostanie spełniona, Maestro umożliwi szybsze i tańsze wdrażanie usług na rynek, w tym tych powiązanych z siecią 5G. Redukuje też koszty zarządzania a także poprawia w efekcie jakość usługi klienta.
Według raportu F5 State of Application Services in 2019 niemal 80 proc. profesjonalistów w branży telekomunikacyjnej właśnie realizuje plany transformacji cyfrowej. I robią to znacznie chętniej niż inne sektory gospodarki. Dostawcy usług w sektorze telekomunikacyjnym znacznie częściej niż w innych branżach wdrażają usługi aplikacyjne. W grupie wszystkich przedsiębiorstw tylko 27 proc. wdrożyło więcej niż 20 usług aplikacyjnych. Tymczasem w branży telekomunikacyjnej było to 40 proc. ankietowanych.