Akcelerator, czyli szybka droga do sukcesu. Jak wygląda RBL_START od Alior Banku?

Lokowanie produktu

„Dzięki RBL_START poszliśmy do przodu. Wykonaliśmy nie krok, a cały skok” – mówią współtwórcy startupu AI Busters, którzy trafili do akceleratora Alior Banku.

04.03.2019 09.15
Szybka ścieżka do sukcesu. Jak wygląda RBL_START od Alior Banku?

AI Busters to silnik do automatyzacji obsługi klienta, stworzony przez Karola Kowalczyka i Norberta Fijałka. Analizuje wiadomości od klienta i pokazuje sugestię odpowiedzi konsultantowi, ale może również automatycznie odpowiadać na zgłoszenia. Tym samym przyspiesza czas podjęcia kontaktu i automatyzuje powtarzalne zapytania, co jest wartościowym połączeniem dla firm otrzymujących ogromne ilości korespondencji, np. banków lub ubezpieczycieli.

Te dwie instytucje, konkretnie Alior Bank i PZU, współpracowały ze sobą w zeszłym roku w prowadzonym przez Alior akceleratorze dla startupów RBL_START. Karol Kowalczyk i Norbert Fijałek przeszli jeszcze wcześniej przez akcelerator Warsaw Booster i dzielą się ze Spider’s Web doświadczeniami, które mogą pomóc innym przedsiębiorcom.

 class="wp-image-882883"
Norbert Fijałek i Karol Kowalczyk, twórcy AI Busters.

Karol Kopańko, Spider’s Web: Akcelerator rozumiem przede wszystkim jako czas ciężkiej pracy pod kierunkiem mentorów i dostosowywania produktu do rynkowych potrzeb. Czy zgadzacie się z tą definicją?

Norbert Fijałek: Akcelerator na pewno wymaga poświęcenia czasu. Trzeba się z tym liczyć składając aplikację. W każdym tygodniu od września do grudnia mieliśmy 2-3 dni wypełnione warsztatami z metodyki tworzenia startupów, obszarów biznesu, technik i narzędzi które mogą być wykorzystane we własnym startupie.

Karol Kowalczyk: To wszystko należy pogodzić z codziennymi obowiązkami przy pracy nad startupem: szukaniem potencjalnych klientów czy rozwijaniem produktu.

Gdybyście mieli pokrótce opisać czas jaki spędziliście w akceleratorze, to jak by to wyglądało?

NF: Po pierwsze: nauka, czyli wykłady i warsztaty. Po drugie: intensywna praca nad produktem z ekspertami z korporacji i mentorami. Po trzecie: spotkania z biznesem, aby dokładnie zidentyfikować problemy i skonfrontować je z rozwiązaniem AI Busters. Po czwarte: spotkania z inwestorami. Po piąte: uczestnictwo w konferencjach i wyjazdach.

Zacznijmy od początku – od mentorów. Jak to działało w RBL_START?

NF: Nazwalibyśmy to Tinderem dla startupów. Na początku wszystkie startupy spotkały się z mentorami na krótkiej rozmowie biznesowej. Później wybieraliśmy trójkę, z którą chcielibyśmy w przyszłości pracować. To samo robili też mentorzy. RBL_START zebrał wszystkie rekomendacje i połączył startupy z mentorami tak, aby dalsza praca przebiegała najefektywniej.

 class="wp-image-882892"
Akcelerator oferuje wygodną przestrzeń biurową w centrum Warszawy - Warsaw Spire.

Wybieraliście tych, którzy najlepiej rozumieli wasz produkt i mogli pomóc w jego rozwoju?

KK: Dokładnie. Pracowaliśmy z Adamem Hościło, który jest jednym z najlepszych UX’owców w kraju, świetnie rozumie użytkownika, posiada wiedzę o rynku oraz prowadzi własną firmę. Ma również duże doświadczenie scrumowe w prowadzeniu projektów.

Mentorzy nie są członkami zespołów startupowych. Jakie konkretnie jest ich zadanie?

NF: Mentor powinien mieć świadomość produktu i rynku, a także uzupełniać wiedzę founderów swoim doświadczeniem. Mentorzy to najczęściej praktycy biznesu, którzy od lat tworzą i sprzedają własne usługi oraz produkty.

A propos sprzedaży – akcelerator pomaga w znalezieniu własnej niszy, prawda?

KK: Zdecydowanie. Służą temu spotkania z decyzyjnymi managerami z korporacji, którzy są partnerami akceleratora.

Czyli ludzie z Alior Banku i PZU weryfikowali jak wasze rozwiązanie może się sprawdzić w ich rzeczywistości?

NF: Tak, dokładnie określiliśmy proces, który możemy pomóc usprawnić. Dzięki temu mogliśmy przygotować i dostosować nasz produkt, aby był jeszcze lepszy. Bezpośrednio kontaktowaliśmy się z osobami z Alior Banku i PZU, które na co dzień pracują w działach obsługi klienta. Mogliśmy odwiedzić ich kilka razy podczas pracy i przeanalizować, jak wyglądają procesy, jakich narzędzi używają i jakie są przed nimi wyzwania.

KK: Uświadomiliśmy sobie, jak duża jest potrzeba rynku na nasze rozwiązanie oraz podwyższyliśmy know-how AI Busters.

 class="wp-image-882886"
Zdjęcie z przestrzeni biurowej RBL-START.

To w RBL_START, a jak wyglądało to wcześniej w Warsaw Booster?

KK: Pozytywne wspomnienia łączymy z oboma akceleratorami fintechowymi. Różniły się one jednak formą. RBL_START nastawiony jest na bardziej zaawansowane startupy, których produkt można już sprzedawać. Warsaw Booster był partnerem wielu organizacji finansowych i przeznaczony dla startupów na etapach preseed i seed.

NF: Warsaw Booster pomógł nam ułożyć produkt koncepcyjnie i zdefiniować problem, a RBL_START zbliżył go do praktycznego zastosowania. Najpierw potwierdziliśmy, że problem, który rozwiązujemy rzeczywiście występuje, a później nasze rozwiązanie ukierunkowaliśmy na klientów z branży bankowej oraz ubezpieczeniowej.

A jak myślicie – co zadecydowało o tym, że akceleratory wybrały do współpracy akurat was?

KK: Już na etapie zgłoszenia przykładaliśmy dużą uwagę do określenia co robimy i jak możemy pomóc w rozwiązaniu problemów. Każde pytanie w formularzu dokładnie analizowaliśmy, aby dobrze przedstawić oczekiwaną odpowiedź.

NF: Czasem jest to utrudnione, aby zmieścić się w limicie znaków (uśmiech).

KK: Oba akceleratory dokładnie rozumiały czym się zajmujemy i dały nam szansę, abyśmy mogli się wykazać i udowodnić, że to był ich właściwy wybór.

NF: Dodatkowo nasze rozwiązanie dobrze wpasowuje się w aktualny czas i oczekiwania partnerów. Akceleratory poszukują perełek wśród startupów nad którymi jeszcze chwilę należy popracować. Liczy się innowacyjność i potencjał na wdrożenie u partnerów. To jest największa wartość dla nich i dla nas.

 class="wp-image-883120"
Warsztaty w akceleratorze zorganizowane przez Centrum Innowacji.

Czyli akcelerator, to rzeczywiście przyspieszacz biznesu.

NF: Oczywiście. Nawet pod kątem nawiązywania relacji. Bez niego bardzo trudno byłoby nam się szybko skontaktować z osobami decyzyjnymi i managerami wielkich firm. Te kontakty w przyszłości mogą się przyczynić do nawiązania współpracy biznesowej.

KK: Bardzo dużo się nauczyliśmy. I to nie tylko od mentorów, ale również od innych startupów uczestniczących w akceleratorze. W czasie wyjazdu do Londynu mogliśmy poznać tamtejszy ekosystem oraz inwestorów. Mieliśmy szansę zaprezentowania się na kluczowej konferencji w regionie CEE - Inside Trends.

NF: Korzyści jest mnóstwo. Także pomoc prawna czy możliwość skorzystania z nowoczesnej przestrzeni biurowej w Warsaw Spire.

KK: Kiedy patrzę na AI Busters przed RBL_START, to widzę, że nie jesteśmy tylko krok dalej, ale wykonaliśmy prawdziwy skok.

* Partnerem tekstu jest Alior Bank.

Lokowanie produktu
Najnowsze