Google ma pomysł, jak zaoszczędzić cenne megabajty twojego pakietu danych na Androidzie
Telefony większości z was codziennie pobierają dziesiątki megabajtów danych ze Sklepu Play – czy to za sprawą nowych gier i aplikacji, czy też zwykłych aktualizacji. Na szczęście Google próbuje zredukować ten ruch jak tylko to możliwe.
Telefony z Androidem na domyślnych ustawieniach przynajmniej raz dziennie będąc w zasięgu sieci Wi-Fi wysyłają zapytanie do usługi Sklep Play celem pobrania ewentualnych aktualizacji aplikacji. A że te rozwijają się na platformie Google’a bardzo dynamicznie, prawie zawsze jest coś do pobrania. Że nie wspomnę o tym, że niektórzy pobierają też te aktualizacje przez sieć komórkową. No i przede wszystkim o tym, że sami chętnie instalujemy nowe gry i programy.
Google pracuje nad tym, by tych danych trzeba było pobrać jak najmniej. Jego najnowsze usprawnienie pomoże głównie tym użytkownikom, którzy często pobierają duże aplikacje i gry, choć korzyści odczują wszyscy.
Nowe Android App Bundle, czyli mniejsze aplikacje, które szybciej będziemy pobierać.
Nowa wersja formatu Android App Bundle, w którym publikowane są gry i aplikacje w Sklepie Play, ma zredukować ilość koniecznych do pobrania przez użytkownika danych o średnio 8 proc., a jeżeli korzystamy z Androida Marshmallow lub nowszego, nawet o 16 proc. To niewiele w kontekście małych, użytkowych aplikacji, jednak w przypadku pozycji zajmujących setki megabajtów różnica będzie zauważalna.
Uaktualniony Android App Bundle pozwoli też twórcom aplikacji na segmentacje funkcji swoich tworów. Tłumacząc to na ludzki: nasze urządzenie będzie pobierało tylko niezbędne do działania danego programu dane – funkcje opcjonalne, w tym nieobsługiwane przez dane urządzenie, inne pakiety językowe czy dowolne inne elementy wskazane przez dewelopera zostaną pobrane tylko w momencie, gdy użytkownik zechce z nich skorzystać.
To nie koniec nowości. Google ma coś specjalnego dla graczy.
Chodzi tu o mechanizm Google Play Instant, który na razie znajduje się nadal w fazie testów. Pozwala on twórcom na wygodne przygotowanie darmowej wersji gry (na przykład jej wersji demonstracyjnej), która zajmuje miej miejsca i za którą nie są pobierane opłaty. Gdy użytkownikowi dana gra się spodoba i zechce zakupić jej pełną wersję, będzie mógł to zrobić w łatwy sposób przez Sklep Play, bez konieczności pobierania całej gry na nowo.
Co się zmieniło, skoro nadal funkcja ta jest testowana? Poszerzono zakres testów, który do tej pory obejmował tylko wybranych partnerów Google’a. Coraz więcej gier ma się pojawiać z opcją Google Play Instant, a już teraz gry Umiro i Looney Tunes World of Mayhem są z nią zgodne. Niebawem ma się pojawić ich znacznie więcej.
Ciekawe jak wpłynie to na czas pracy na akumulatorze.
Mniejsza ilość pobieranych danych z pewnością ucieszy osoby, które mają limitowany pakiet danych. Pamiętajmy jednak, że im dłużej telefon pobiera dane, tym więcej zużywa energii. Ciekaw jestem czy również i tu dostrzeżemy jakieś oszczędności.
Nie są one oczywiste – nie jest jasne jak skomplikowany jest proces rozpakowywania nowej wersji paczki Android App Bundle, a przecież czas pracy procesora również wpływa na zużycie prądu.