Już w tym roku w samolotach pojawi się internet szybszy niż moje stałe łącze. Sprawdził go Manuel Neuer
European Aviation Network jest już na ukończeniu. Jeszcze w tym roku pasażerowie będą mogli skorzystać z internetu o przepustowości 75 Mbps podczas podróży samolotem.
European Aviation Network jest projektem rozwijanym przez firmy Deutsche Telekom, Inmarsat i Nokia. Pierwsze informacje na temat nowego hybrydowego systemu transmisji danych z i na pokłady samolotów pojawiły się już 3 lata temu, a teraz prace są już na ukończeniu.
W zasadzie to European Aviation Network już działa.
Podczas targów MWC 2018 odbyła się konferencja Deutsche Telekom. Operator postanowił pokazać, jak w praktyce działa internet w samolocie w ramach European Aviation Network. Wykonano wideopołączenie na żywo do znajdującego się na pokładzie samolotu Manuela Neuera, bramkarza Bayernu Monachium i kapitana reprezentacji Niemiec.
Prowadzący konferencję przez kilka minut rozmawiał z piłkarzem, a na telebimie widać było strumieniowany przez niego obraz. Transmisja nie miała może najlepszej możliwej jakości i widoczne były malutkie opóźnienia, ale i tak, biorąc pod uwagę wysokość lotu i szybkość przemieszczania się, robiło to ogromne wrażenie. Trudno oczekiwać w takich warunków wideo na żywo w 4K.
Jestem pod wrażeniem wiary Deutsche Telekom w ich rozwiązanie.
W przypadku prezentacji prototypowych technologii bardzo często pojawiają się problemy techniczne, które kładą się cieniem na konferencję. W przypadku European Aviation Network udało się jednak uniknąć jakiejkolwiek wpadki.
Technologia już jest, a teraz pozostaje czekać, aż internet w ramach sieci wprowadzą linie lotnicze. Pierwsze komercyjne wdrożenie tej technologii ma odbyć się już w połowie 2018 roku.
Internet hybrydowy, czyli LTE i satelita w jednym.
European Aviation Network nie będzie wykorzystywać jednej technologii transferu danych. Internet w samolotach nazywany jest hybrydowym, bo wykorzystuje jednocześnie łączność LTE ze stacjami bazowymi zlokalizowanymi na powierzchni oraz internet satelitarny.
W tym celu Deutsche Telekom wybudował już ok. 300 stacji bazowych na terenie 30 europejskich krajów - w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii i w Norwegii. Inmarsat wysłał swojego satelitę na orbitę już w zeszłe wakacje. Pracuje on od września 2017 roku.
75 Mbps dla pobierania i 20 Mbps dla wysyłania na samolot.
Internet w samolotach w ramach European Aviation Network zaoferuje łączność na poziomie 75 Mbps przy pobieraniu danych i 20 Mbps przy uploadzie. W moim mieszkaniu w centrum Warszawy opłacam stałe łącze, które jest trzykrotnie wolniejsze.
Oczywiście nie ma co marzyć, by z takiej przepustowości mógł skorzystać każdy. Podane wyżej wartości dotyczą nie jednego pasażera, a całego samolotu, w którym może pojawić się i ponad 100 osób. Jestem jednak przekonany, że router na pokładzie będzie dynamicznie przydzielał przepustowość pasażerom.
Nie mogę się doczekać, aż sprawdzę European Aviation Network w praktyce.
Oczywiście już teraz w przypadku wybranych rejsów można skorzystać z połączenia internetowego, ale zwykle jest to bardzo drogie, a nawet opłacone, nie działa najlepiej. European Aviation Network ma szansę ten stan rzeczy zmienić w przypadku lotów na Starym Kontynencie.
Teraz podczas lotów czytam książki na Kindle’u, oglądam seriale zapisane offline na tablecie i gram na Nintendo Switch. Chciałbym jednak mieć możliwość wyjęcia laptopa, by popracować. I coś czuję, że szybciej skorzystam w praktyce z szybkiego internetu w samolocie, niż sprawdzę maila w polskim Pendolino…