Oprogramowanie  / Artykuł

Android i iOS rządzą. Duopol na rynku mobilnym jeszcze nigdy nie był tak wyraźny

180 interakcji
dołącz do dyskusji

Duopol na rynku mobilnym jeszcze nigdy nie był tak wyraźny. Android i iOS wspólnie dzielą i rządzą. Od lat pozostałe systemy operacyjne dla smartfonów i tabletów nie były na aż takim marginesie.

Wielu próbowało, ale przebić się nie sposób. Na rynku mobilnym liczą się jedynie Google i Apple. Giganci branży sprzed dekady musieli ustąpić miejsca nowym tuzom, którym w przewidywalnej przyszłości nic nie jest w stanie zagrozić.

Wielcy przegrani w świecie smartfonów.

BlackBerry przez lata próbowało wypromować BBOS, a problem braku aplikacji łatało, dodając obsługę programów pisanych z myślą o Androidzie. Gdy to nie wypaliło, Kanadyjczycy z podkulonym ogonem udali się do Google’a, a ich telefony produkuje chińskie TCL. Jeżynka jest cieniem dawnej potęgi.

Nokia, wieloletni lider branży, zdecydowała się na brzemienny w skutkach mariaż z Microsoftem. Jak skończyła się ta historia, dobrze wiemy. Po bolesnym rozstaniu obaj partnerzy skończyli z niczym. Marka Nokia najpierw trafiła w ręce nowopowstałego fińskiego HDM Global, potem w objęcia Google’a. Nikt się z nią już nie liczy.

Wreszcie mamy Microsoft. Dostawca najpopularniejszego systemu na PC, gdzie firmę z Redmond można uznać wręcz za monopolistę, na rynku mobilnym poniósł pasmo porażek. Nie pomogło nawet to, że z Nokią był w na tyle specyficznej relacji, że licencjonował mobilnego Windowsa również innym producentom.

android iOS udzialy rynkowe 2017 gartner google apple 3

Nikt nie używa innych systemów niż Android i iOS.

No, prawie nikt. W ubiegłym roku 99,9 proc. sprzedanych smartfonów działało pod kontrolą jednego z tych dwóch systemów. Windows Mobile, BB OS, Sailfish OS i Tizen nie wypaliły. Jeśli pojawiają się telefony z innym systemem operacyjnym, to tylko w formie ciekawostki.

Apple jest na znacznie słabszej pozycji niż Google, a z iOS-a korzysta znacznie mniej osób. System dostępny jest tylko na iPhone’ach, ale i tak firma zgarnia lwią część przychodów z całego rynku mobilnego. Pozostali producenci próbują swoich sił z Androidem, często go mniej lub bardziej modyfikując.

Tym samym producenci elektroniki umacniają dominującą pozycję Google’a.

Obecnie spośród wszystkich sprzedanych smartfonów aż 85,9 proc. pracuje pod kontrolą oprogramowania firmy z Mountain View w jednym z ich licznych wariantów. Można narzekać na zasobożerne nakładki, można wspominać fragmentację, ale z perspektywy udziałów rynkowych strategia Google’a przynosi rezultaty.

Apple musi zadowolić się udziałami w rynku na poziomie 14 proc. A to i tak sukces. Producent iPhone’a konkuruje jednocześnie z dziesiątkami różnych firm. W dodatku oferuje wyłącznie smartfony z segmentu premium, propozycją średniej półki są modele sprzed kilku lat, a najtańszej półki cenowej firma nie obstawia wcale.

Apple i Google przekonali do siebie twórców aplikacji.

W przypadku komputerów większość zadań wykonamy dzisiaj w przeglądarce. Aplikacje są istotne, ale do przeglądania sieci nie potrzeba dziś specjalistycznego oprogramowania. W przypadku smartfonów wygląda to zgoła inaczej, a programiści nie patrzą na inne platformy, bo są zbyt małe, a te nie rosną, bo nie oferują aplikacji. Błędne koło.

W efekcie w najnowszym raporcie Gartnera za 2017 rok pozostałe systemy nie są nawet wymienione z nazwy, a wrzucone do jednego worka o nazwie Inne systemy. Platformy poza Androidem i iOS liczone wspólnie zainstalowane były obecne na zaledwie na 0,1 proc. sprzedanych urządzeń z segmentu mobilnego.

android iOS udzialy rynkowe 2017 gartner google apple 3

Android przez minione 12 miesięcy dodatkowo umocnił swoją pozycję.

Na rynek trafiło aż 1,3 mld sprzętów z oprogramowaniem Google’a, co zwiększyły udziały w rynku z 84,8 proc. do 85,9 proc. Apple sprzedał praktycznie tyle samo telefonów co rok wcześniej, ale ze względu na brak wzrostów jego udziały w rynku spadły z 14,4 proc. do 14 proc.

Mimo wszystko Apple’owi nadal udaje się utrzymać drugą lokatę, jeśli spojrzeć na udziały w rynku poszczególnych producentów. Od lat na szczycie tabeli znajduje się Samsung, przy tendencji wzrostowej, aczkolwiek firma z Cupertino powinna obawiać się trzech graczy z Chin, którzy w przeciwieństwie do producenta iPhone’a notują wzrosty.

android iOS udzialy rynkowe 2017 gartner google apple 1

Inne marki poza Samsungiem, Apple, Huawei, Oppo i Vivo, decydujące się zwykle na Androida, odpowiadały za nieco ponad 40 proc. sprzedaży. Warto też wspomnieć, że w 4. kwartale 2017 roku do pierwszej piątki wskoczyło chińskie Xiaomi, lokując się zaraz za Huawei.

A na koniec dla kontrastu można dodać, że w całym 2017 roku na 1,5 mld smartfonów inny system niż Android lub iOS miało tylko 1,5 mln sprzedanych urządzeń…

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst