Oprogramowanie  / Artykuł

Przed nowym Firefoksem gigantyczne wyzwanie. Strata do Chrome nigdy nie była tak wielka

Nowy Firefox wzbudza spore emocje i nie musi obawiać się konkurencji. Czy jednak debiut odświeżonego wydania może zmienić układ sił na rynku?

Na razie sytuacja Firefoksa nie wygląda najlepiej. Choć kto wie - może po tak ważnej premierze uda się odmienić te obraz. Na razie jednak...

Najpopularniejsze przeglądarki na świecie

Globalnie Firefox ma niemal zerowe szanse na zmianę miejsca, które zajmuje w ogólnej klasyfikacji przeglądarek komputerowych. Październikowy wynik na poziomie 12,46 proc. jest nie tylko gorszy niż wynik Chrome (63,36 proc.), ale i słabszy niż rezultat sprzed miesiąca (13,04 proc.). Różnica między pierwszym a drugim miejscem wynosi powalające 50 p.p.

Powody do zadowolenia mają natomiast twórcy Internet Explorera (?) i Safari. Pierwsza z tych przeglądarek znów zanotowała wzrost, tym razem do 9,07 proc., czyli blisko Firefoksa. Zyski przeglądarki Apple'a są nieco mniejsze, ale i tak udział na poziomie 6,04 proc. jest rekordowy w tym roku.

Najpopularniejsze przeglądarki mobilne na świecie

W tej kategorii Firefoksa niestety nie odnajdziemy, ale i tak rywalizacja jest tutaj dużo ciekawsza, niż w przypadku przeglądarek komputerowych. No, może poza pierwszym miejscem, które zajmuje Chrome (50,06 proc.).

Drugie i trzecie miejsce nieprzerwanie zajmuje para Safari i UC Browser, przy czym i jedna, i druga postanowiły w październiku nie wchodzić sobie przesadnie w drogę. Safari zyskało minimalnie (obecnie 18,71 proc.), a UC Browser podążył tym samym szlakiem (14,67 proc.). Dystans pomiędzy rywalami pozostał więc niemal dokładnie taki sam, jak miesiąc temu.

Dużo mniejsze wartości dzielą przeglądarki znajdujące się na końcu listy - przeglądarkę Samsunga, Operę i fabryczną przeglądarkę Androida. Produkt Samsunga zanotował w zeszłym miesiącu 6,3 proc. udziałów, Opera - 5,23 proc., natomiast przeglądarka Androida - 2,71 proc.

Najpopularniejsze przeglądarki w Polsce

W Polsce Firefox ma chyba największe szanse na powodzenie przy okazji debiutu nowej wersji. Nie tylko dlatego, że w przypadku drugiego miejsca w klasyfikacji nie ma praktycznie konkurencji (23,28 proc. udziałów), ale i dlatego, że ostatnie miesiące to raczej pasmo spadków, które premiera udanego odświeżenia może powstrzymać.

Pozycja Chrome w naszym kraju jest oczywiście niezagrożona - 58,05 proc. udziałów zapewnia Google'owi gigantyczną przewagę nad resztą stawki.

Tym bardziej, że poza Firefoksem ta jest znikoma. Trzecia w klasyfikacji jest Opera z wynikiem 8,46 proc. (praktycznie identycznym z tym z zeszłego miesiąca), natomiast czwarty - Internet Explorer (4,49 proc.), który z jakiegoś powodu postanowił odbić się od dna.

Najpopularniejsze przeglądarki mobilne w Polsce

Trochę trudno w to uwierzyć, ale to jednak prawda - Chrome nie tylko w zeszłym miesiącu miał ponad 80 proc. udziałów w polskim rynku mobilnym, ale w październiku po raz kolejny poprawił swój rezultat. Obecnie korzysta z niego 80,52 proc. mobilnych internautów.

Drugie miejsce zajmuje przeglądarka Samsunga z wynikiem na poziomie 8,11 proc., czyli niemal 10-krotnie niższym. Jeszcze mniej, bo zaledwie 4,4 proc. osób korzysta w Polsce z fabrycznej przeglądarki Androida. Opera? Zaledwie 1,64 proc. udziałów.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst