Operatorzy  / Artykuł

Oferta Orange Love okazała się strzałem w dziesiątkę

Orange pochwalił się wynikami finansowymi za 3. kwartał 2017 roku. Pomimo spadku przychodów i zysków operator może pochwalić się sukcesem. Zwiększyła się liczba klientów decydujących się na zakup więcej niż jednej usługi dzięki taryfom Orange Love.

Polscy operatorzy zdają sobie sprawę, że ciężko jest walczyć o klienta indywidualnego po trwającej latami wyniszczającej wojnie cenowej. Szansą na poprawę wyników są pakiety konwergentne, które zachęcają do opłacania kilka różnych usług w ramach jednej umowy.

Orange chwali się, że wzrosła liczba klientów decydujących się na takie pakiety.

Dla operatora klient decydujący się na kilka abonamentów jednocześnie w zamian za rabat jest bardzo atrakcyjny. Orange Polska zabiega, by konsumenci, zamiast wykupywać pojedyncze usługi, decydowali się na pakiet - najlepiej telefon, internet stacjonarny, internet mobilny i telewizję naraz w ramach Orange Love.

Na przestrzeni roku firmie udało się znacznie poprawić wskaźnik klientów ofert konwergentnych. W 3. kwartale 2017 roku wskaźnik KPI dla takich klientów wynosił 1,195 mln co stanowi wzrost o 61,9 proc. rok do roku. W analogicznym okresie rok wcześniej wynik uplasował się na poziomie 738 tys.

Spadła natomiast znacznie liczba klientów ofert prepaid, za to sieć zyskała sporo nowych klientów abonamentowych.

W ujęciu rok do roku Orange Polska stracił 35,8 proc. kart rozliczanych w modelu prepaid. To pokłosie przepisów, które wymogły na operatorach rejestrację numerów na kartę. W 3. kwartale 2016 roku Orange raportował 7,309 mln prepaidów, a rok później zaledwie 4,696 mln.

Poprawiły się natomiast wyniki w segmencie abonamentów, których liczba w ujęciu rok do roku porównując 3. kwartały 2016 i 2017 roku wzrosła z 8,957 mln do 9,662 mln, czyli 7,9 proc. Orange zwiększył też liczbę klientów internetu szerokopasmowego oraz telewizji, ale stracił klientów na łącza głosowe.

Orange Polska - wyniki finansowe za 3 kwartał 2017

Przychody raportowane przez Orange Polska za 3. kwartał 2017 wynoszą 2814 mln zł. To o 1,3 proc. mniej niż 3. kwartale ubiegłego roku, kiedy przedsiębiorstwo mogło pochwalić się przychodami na poziomie 2851 mln zł.

Sytuacja wygląda nieco lepiej, jeśli spojrzeć na pierwsze 9 miesięcy w roku, a nie tylko na trzeci kwartał. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej przychody zmniejszyły się tylko o 1 proc. z poziomu 8557 mln zł do 8471 mln zł.

Odwrotne proporcje można zaobserwować w przypadku zysku operacyjnego.

Orange Polska zarobił 128 mln zł, czyli o 9 mln zł mniej niż rok temu, kiedy wynik wyniósł 137 mln zł. Spadek o 6,6 proc. porównując 3. kwartały w latach 2016 i 2017 jest jednak mniejszy niż w ujęciu 9-miesięcznym w porównaniu rok do roku. W szerszym ujęciu zysk operacyjny zmniejszył się o 17,8 proc.

W przypadku zysku netto Orange Polska może pochwalić się lepszymi wynikami za kwartał niż za pierwsze 9 miesięcy w roku. Spadek z 37 mln zł do 28 mln zł w 3. kwartale 2017 roku to aż 24,3 proc. w ujęciu rok do roku, ale w szerszym ujęciu zysk netto zmalał o 9,2 proc. porównując 9-miesięczne okresy w latach 2016 i 2017.

Jak można wyczytać z raportu, „solidne wyniki umożliwiają podwyższenie celu całorocznego wskaźnika EBITDA do około 3,0 mld zł”.

Wskaźnik EBITDA dla 3. kwartału 2017 roku wyniósł 776 mln zł (spadek o 6,6 proc. w ujęciu rok do roku jak w przypadku zysku operacyjnego). Marża EBITDA spadła w 3. kwartale 2017 o 1,5 pkt. proc. do poziomu 27,6 proc.

Firma uznaje wskaźniki finansowe za sukces. Chociaż przychody i zyski zmalały, Orange Polska przypomina, że na wyniki w całym sektorze telekomunikacyjnym miały wpływ regulacje dotyczące roamingu.

Orange Polska chwali się też, że już 2,2 mln gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do światłowodów. W samym 3. Kwartale 2017 roku przyłączono do sieci światłowodowej 247 tys. kolejnych gospodarstw domowych.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst