REKLAMA

Co startupy mają wspólnego z piciem wody z węża ogrodowego? Ja już wiem

Byliśmy właśnie na inauguracji czwartej edycji Think Big, czyli programu dla przedsiębiorców organizowanego przez UPC Biznes. W warszawskim Pin Up Studio poinformowano o nowych zasadach i nagrodach dla zwycięzców.

Think Big - UPC Biznes ogłasza start 4. edycji programu
REKLAMA
REKLAMA

UPC Biznes już czwarty rok z rzędu organizuje swój program wsparcia dla przedsiębiorców: Think Big. Wyróżnia go na tle podobnych wydarzeń to, że nagradzane były i będą firmy, które już istnieją. Ich twórcy mogą otrzymać nie tylko wsparcie finansowe na rozwój działalności, ale też szansę na współpracę biznesową z organizatorem.

think-big-upc-biznes-2016-7 class="wp-image-522357"

Think Big to nie jest zwykła grupa wsparcia dla twórców startupów.

Program organizowany jest od czterech lat i jak do tej pory zgłaszały się do niego firmy, które faktycznie miały coś ciekawego do zaprezentowania. W Think Big nie ma miejsca na startupy rozpisane na kolanie w przerwie na kawę. Tutaj brylują małe przedsiębiorstwa mające już na koncie pierwsze sukcesy.

W tym roku nieco zmieniły się zasady programu. Będą mogły w nim brać udział firmy z Europy środkowo-wschodniej, czyli takich krajów jak Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja i Węgry. Zadaniem uczestników będzie wykazanie potencjału biznesowego w jednym z trzech obszarów:

  • B2B;
  • customer experience;
  • narzędzia i technologie marketingowe.

Jury konkursu będzie oceniać projekty nie tylko pod względem potencjału biznesowego, ale też pod kątem dojrzałości i oryginalności pomysłu. Istotne będzie też to, czy produkt będzie przydatny biznesowo dla UPC - zwycięzcy mogą liczyć na owocną dla obu stron współpracę z organizatorem, ale to nie jest oczywiście jedyna marchewka.

think-big-upc-biznes-2016-2 class="wp-image-522352"

Wygrana w Think Big to 10 tys. euro.

Jak w każdym podobnym programie nie liczy się tylko wygrana, ale też sam udział. Przedsiębiorcy w trakcie tych kilku miesięcy trwania programu będą mogli nawiązać nowe kontakty. Jeśli się postarają i dopisze im szczęście, będą mogli pozyskać inwestora.

W celu zdobycia nagrody firmy będą musiały wziąć udział w trójetapowym konkursie. Pierwszy krok to wypełnienie formularza online do 15 grudnia 2016 roku, a do tego czasu D-Raft będzie prowadzić w Polsce i poza nią proces scoutingu, czyli szukania firm odpowiednich do Think Big.

Jury wybierze 20 rozwiązań, a od listopada do stycznia będą trwały sesje wewnętrzne w UPC. Po wyłonieniu 10 najlepszych projektów wytypowanych do wzięcia udziału w warsztatach finałowych. Jury wybierze najlepsze z nich w marcu 2017 roku.

Think Big 2016 class="wp-image-522358"

Jurorzy czwartej edycji Think Big:

  • Michał Olszewski (wiceprezydent m. st. Warszawy, inicjator Centrum Przedsiębiorczości Smolna);
  • Piotr Chęciński (autor programów TV, publicysta);
  • Olga Kozierowska (Sukces Pisany Szminką);
  • Artur Kurasiński (bloger, przedsiębiorca);
  • Arkadiusz Piechocki (partner w SpeedUp Venture Capital Group);
  • Tomasz Rudolf (prezes D-Raft);
  • Sergiusz Sawin (wiceprezes D-Raft);
  • Przemysław Pająk (redaktor naczelny Spider's Web)
  • Cezary Szymanek (redaktor naczelny Bloomberg Businessweek i magazynu Sukces);
  • Łukasz Wejchert (założyciel Dirlango, inwestor);
  • Paweł Zielewski (zastępca red. nacz. magazynu Forbes);
  • Dariusz Żuk (prezes Polski Przedsiębiorczej).

W jury czwartej edycji Think Big organizowanego przez UPC Biznes zasiądzie też Przemysław Pająk. Spider’s Web jest jednym z oficjalnych patronów medialnych konkursu.

think-big-upc-biznes-2016-3 class="wp-image-522353"

Jesteście gotowi na innowacje?

Po krótkim wstępie odbyła się premiera raportu o tytule Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce? Zrealizowało je SW Research na zlecenie UPC Biznes.

Z raportu można dowiedzieć się, że aż 7 na 10 badanych firm działa na polskim rynku, a tylko 13 proc. z nich chce rozpocząć ekspansję na inne rynki w przyszłości.

Gdzie Polacy ruszają ze swoim biznesem? Do Niemiec.

Nasi zachodni sąsiedzi to kierunek wybierany w ponad 50 proc. przypadków dziś, a także ponad 1/3 przedsiębiorców zastanawiających się nad ekspansją myśli o tym rynku (jednocześnie romansując z myślą o zaatakowaniu całej Europy jednocześnie).

Jest kilka obszarów, gdzie polskie firmy widzą perspektywy na rozwój. Bez zaskoczenia na szczycie listy jest IT, ale niewiele dalej znalazła się energetyka i budownictwo. Co ciekawe, na ostatnim miejscu znalazł się… handel.

think-big-upc-biznes-2016-9 class="wp-image-522359"

A jakie są istotne parametry usług cyfrowych? Tu nie ma wątpliwości: prędkość internetu jest ważniejsza niż bezpieczeństwo i wsparcie IT…

Pieniądze to nie wszystko - dostęp do technologii cyfrowych wybrało w odpowiedzi na to pytanie 41,3 proc. ankietowanych. Niewiele mniej jednak odnosi się do finansów i wskazuje niższe koszty działalności operacyjnej.

Kiepską informacją jest to, że 60 proc. przedsiębiorców napotkało bariery: nieefektywne działanie biurokracji lub instytucji państwowych, wysokie należności względem Urzędu Skarbowego lub ZUS i nieuczciwą konkurencję.

think-big-upc-biznes-2016-12 class="wp-image-522362"

Najmniejszym problemem jest rejestracja spółki, uzyskanie zgody lub koncesji i - co ciekawe - ochrona własności intelektualnej i praw patentowych.

Istotna dla przedsiębiorców jest większa elastyczność względem większych firm, a - wbrew pozorom - wsparcie dużych międzynarodowych firm było na ostatnim miejscu listy wyników.

Jeśli już współpraca miałaby mieć miejsce, to przedstawiciele firm widzą przede wszystkim swoje produkty w ofercie korporacji. Liczą też na wspólny rozwój oraz wsparcie - promocyjne i finansowe.

Czy duży wciąż może więcej?

Kolejną częścią spotkania była prezentacja Sergiusza Sewina z D-Raft: Getting #ReadyForStartups. Opowiadał o tym, “jak przygotować Goliata na współpracę z Dawidem”.

Z początku przypomniał firmę Blockbuster - wypożyczalnię wideo - która była liderem rynkowym w 2000 roku i wyśmiała ofertę wykupienia Netfliksa za 50 mln dol. Firmy, której wartość wyceniana jest dziś na 35 mld dol., czyli kilkukrotnie więcej niż Blockbuster 16 lat temu.

think-big-upc-biznes-2016-13 class="wp-image-522364"

Niewykorzystane szanse dużych firm to okienko dla małego, odważnego gracza.

Padło otwarte pytanie o Netfliksa bankowości - pewnie gdzieś tam jest, ale jest kilkuset pretendentów do tego tytułu. Wbrew pozorom nie jest łatwo takiego Netfliksa złowić na początku działalności.

Dla dużych firm próby nawiązania współpracy ze startupami przypominają… picie z węża ogrodowego, bo tyle ich powstaje. Zamiast tego tworzone są najróżniejsze szkółki, inkubatory, a firmy próbują wyhodować sobie startupy na własnym łonie.

think-big-upc-biznes-2016-17 class="wp-image-522367"

Co utrudnia współpracę małych firm z dużymi?

Jako kolejne powody podane było to, że w przypadku startupów “fajnie się mówi, ale niewiele się dzieje”. W dodatku z jednej strony 90 proc. właścicieli startupów uważa, że korporacje mają problem z szybkim podejmowaniem decyzji, a z drugiej strony - 72 proc. nie potrafi dotrzeć do odpowiedniej osoby decyzyjnej w korporacji.

Współpraca jest jedna możliwa. Przykłady? Chociażby Disney i Sphero. Owocem jest BB–8 z Gwiezdnych wojen i była to najlepiej sprzedająca się zabawka roku.

think-big-upc-biznes-2016-18 class="wp-image-522368"

Inaugurację czwartej edycji Think Big zakończył panel dyskusyjny.

REKLAMA

Na temat poszukiwania idealnego ekosystemu i współpracy korporacji z przedsiębiorcami z Europy Środkowo-Wschodniej wypowiadali się:

  • Frans-Willem de Kloet (Prezes UPC Polska);
  • Arkadiusz Piechocki (Partner, SpeedUp Venture Capital Group);
  • Radosław Pallach (CEO & Founder Elephant);
  • Eliza Kruczkowska (Dyrektor ds. Rozwoju i Innowacji, Polski Fundusz Rozwoju).
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA