Rusza Workplace, czyli Facebook, z którego szef będzie ci kazał korzystać w pracy
O tej aplikacji nikt nie powie, że jest niepotrzebna i nieprzydatna. Oto Facebook Workplace - jedyny Facebook, z którego szef będzie ci kazał korzystać w pracy.
Facebook Workplace to zapowiadany od dawna i od roku testowany przez wybrane firmy projekt Facebook at Work. Nowy projekt firmy Marka Zuckerberga jest bezpośrednio wycelowany w Slacka, najpopularniejsze tego typu narzędzie istniejące na rynku.
Czym jest Facebook Workplace?
To nic innego, jak Facebook dedykowany firmom i pracy. Zamiast grupy znajomych w docku messengera mamy współpracowników. Zamiast standardowej tablicy - tablicę dostępną tylko dla członków zespołu.
Facebook Workplace wykorzystuje całe zaplecze usług firmy, aby rozbudować proste narzędzie komunikatora - zespoły mogą korzystać z wykresów, analityki Facebooka, wideo na żywo, oraz systemu integracji z innymi usługami, który z pewnością zacznie się szybko rozwijać, skoro Facebook udostępnił Workplace dla wszystkich użytkowników.
Przewaga nad Slackiem? Prosta komunikacja z innymi firmami.
Slack, z którego korzystamy na co dzień na Spider’s Web, to fantastyczne narzędzie, które jednak nie pozwala w prosty sposób włączyć do komunikacji osób spoza naszego zespołu.
W Facebook Workplace ma być możliwa prosta, a przy tym nadal bezpieczna komunikacja między firmami, co jest dużą zaletą i przewagą względem głównego konkurenta.
Niestety, Facebook Workplace w innych aspektach zapowiada się… blado.
Takie jest przynajmniej moje odczucie. Patrząc na zapowiedź i pierwsze zrzuty ekranu, Facebook Workplace niewiele różni się od zwykłego utworzenia grupy na Facebooku, tyle tylko, że ogranicza niektóre inne funkcje (tak jak chociażby dostępne wewnątrz grupy kontakty) do konkretnego zespołu.
Pracowaliśmy już w ten sposób przy pomocy Facebooka i jestem pewien, że nikt z naszej redakcji za tym nie tęskni.
Podczas gdy Slack pozwala w bardzo przejrzysty sposób przydzielać kanały, dodatkowe sekcje i rozmowy grupowe dla poszczególnych pod-projektów czy grup, tak Facebook Workplace na pierwszy rzut oka wygląda na taki sam bałagan, jak zwykły Facebook.
Co nam po tym, że Facebook będzie dedykowany pracy, skoro jego największe wada, czyli totalne nieuporządkowanie, nadal będzie obecna?
Najmocniejszy argument? Cena.
Facebook Workplace ma jeden potężny argument, którym może z powodzeniem przyciągnąć do siebie użytkowników korzystających dziś ze Slacka - cenę.
W przypadku Slacka, o ile okres próbny nie ma ograniczenia czasowego (choć ma wiele innych ograniczeń praktycznych), późniejsze pakiety zaczynają się od blisko 7 dol. miesięcznie per użytkownik.
Jeśli zaś chodzi o Facebook Workplace, to na start otrzymujemy 3-miesięczny okres próbny, zaś później, zależnie od rozmiaru firmy (im więcej osób, tym mniejsza opłata per użytkownik), przychodzi zapłacić 3, 2 lub 1 dolara od użytkownika miesięcznie. W dodatku cena dotyczy tylko aktywnych użytkowników, więc ostateczna suma zależna jest od tego, jak wiele osób w danym momencie współpracowało w ramach Facebook Workplace.
W ramach opłaty użytkownicy otrzymują możliwość tworzenia nieograniczonej liczby grup i projektów, nielimitowaną przestrzeń na dane wewnątrz Workplace, strumieniowanie wideo na żywo, narzędzia analityczne, pełne zabezpieczenia oraz integracje z G Suite (pakietem dokumentów Google), Okta, OneLogin, Ping oraz Windows AZURE AD.
O tej usłudze Facebooka nikt nie powie „nieprzydatna”.
Dedykowany komunikator firmowy to najlepszy wynalazek w biznesie od czasu e-maila. Czujemy to każdego dnia, współpracując na Spider’s Web przy pomocy Slacka, gdzie odbywa się praktycznie cała nasza komunikacja.
I choć my się nigdzie nie wybieramy, to jestem więcej niż pewien, że Facebook ma dość argumentów w zanadrzu, by przekonać wiele firm i zespołów, by właśnie Facebook Workplace stał się ich głównym narzędziem komunikacji.
Skoro już teraz korzystają z niego tacy giganci jak Danone, Starbucks czy Booking.com (pomiędzy tysiącem innych, które testowały usługę przez ostatni rok), jest tylko kwestią czasu, nim dołączą do nich kolejni.
Facebook Workplace może też przekonać te podmioty, które dotychczas nie były skłonne przenieść swojej komunikacji na dedykowane temu narzędzie pokroju Slacka. Zbierając wiele z zalet tej usługi i oferując je wewnątrz serwisu społecznościowego znanego WSZYSTKIM, Facebook ma ogromne szanse na stanie się domyślnym miejscem nie tylko do dzielenia się pierdołami, ale też prawdziwej pracy.