Tech  / Artykuł

Tak wygląda SamsungOne. Nie, to nie smartfon. To nowy... font

Kiedy produkujesz smartfony, lodówki, pralki i telewizory, trudno jest utrzymać jeden konkretny styl urządzeń. Samsung chce ujednolicić swoją markę poprzez nowy font SamsungOne, który od teraz będzie zdobił wszystko, co związane z tą firmą.

Trudno zliczyć wszystkie obszary, w których porusza się Samsung. Według Wikipedii, Samsung działa w:

przemyśle samochodowym, elektronicznym, chemicznym, lotniczym, stoczniowym, w handlu, hotelarstwie, parkach rozrywki, przy projektowaniu i budowie wysokościowców oraz w przemyśle tekstylnym i spożywczym.

Nawet patrząc na „naszą” działkę nowych technologii, kategorii i rodzin produktów jest mnóstwo. Ot, choćby seria Galaxy opierająca się na Androidzie i równoległa seria Gear oparta na Tizenie.

Samsung ma nowy pomysł na ujednolicenie wszystkich pionów. Jest nim nowy font.

SamsungOne to nazwa nowego fontu, który będzie wykorzystywany we wszystkich produktach firmy. Jest to zupełnie nowy krój pisma, który obejmuje znaki znajdujące się w 400 różnych językach (!) i obejmuje aż 25 tys. pojedynczych glifów, na które składają się pojedyncze znaki oraz konkretne ich kombinacje.

samsung-one-2

Dzięki temu w każdym miejscu na świecie zobaczymy ten sam font, który będzie stosowany przy produktach Samsunga.

Proces powstawania nowego fontu przedstawia poniższy film, na którym główny projektant, Neville Brody, opowiada o swoich inspiracjach.

Nowy font raczej nie będzie zdobił logotypów

Trudno mi wyobrazić sobie sytuację, w której obecne logotypy (np. Galaxy) zostaną zastąpione literami pisanymi w nowym kroju pisma. Można oczekiwać, że SamsungOne pojawi się „dookoła” produktów - na pudełkach, w reklamach, czy w instrukcjach.

Font zobaczymy też na wyświetlaczach urządzeń, np. w menu. SamsungOne został zaprojektowany tak, by wyglądać dobrze zarówno na małym ekranie (np. smartwatcha), jak i na billboardzie.

Samsung idzie śladem Apple'a i Google'a

samsung0ne-font-3

W świecie nowych technologii własnym fontem posługuje się także inne firmy, np. Apple oraz Google. W przypadku Apple przez długi czas naczelnym fontem była Helvetica i Helvetica Neue, ale obecnie zastępuje je font San Francisco. Widać go nie tylko w interfejsie (pierwszy raz pojawił się w Apple Watch, a obecnie jest fontem w OS X i iOS), ale także w sprzęcie (San Francisco został wykorzystany w literach klawiatury MacBooka 12).

W przypadku Google naczelnym fontem jest Roboto, który od 2013 roku pojawia się w kolejnych produktach Google’a. Jest to domyślny krój w Androidzie, ale Roboto znajdziemy też w wielu usługach, np. Google+, Google Play, YouTube, czy Mapach Google.

Z kolei w świecie foto bardzo charakterystycznym fontem jest ten stosowany przez firmę Leica. Smartfon Huawei P9, który powstał we współpracy z Leicą, wykorzystuje ten font w aplikacji aparatu, a także w opisie obiektywu na obudowie.

Konkretny, konsekwentnie stosowany font, jest bardzo ważnym elementem w budowaniu marki w świadomości klientów. Na co dzień większość z nas nie zwraca na to uwagi, ale podświadomie rejestrujemy takie drobnostki. Kto z nas nie kojarzy charakterystycznego napisu „iPhone” napisanego czarnymi literami na białym tle?

Osobiście bardzo lubię, kiedy firma potrafi z dużą konsekwencją trzymać się takich - wydawałoby się - drobnostek. SamsungOne jest naprawdę dobrym posunięciem.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst