Sztuczna inteligencja Google'a jest bliska pokonania nas w... grach wideo
Każdy, kto grał w proste zręcznościowe gry zna to uczucie. Gdy gramy po raz pierwszy, jesteśmy zagubieni. Gra jest prosta, więc dlaczego tak trudno w nią wygrać? Dlaczego tak trudno jest unikać duszków w Pac-Manie, lub przetrwać pomiędzy ciałami niebieskimi w Asteroids?
![Sztuczna inteligencja Google’a jest bliska pokonania nas w… grach wideo](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2015%2F09%2Fshutterstock_315424493-360x240.jpg&w=1200&q=75)
Następnie przychodzi olśnienie: przecież Pac-Man może zjeść dużą kropkę, która pozwala mu zamienić się rolami z duszkami. Każda dobrze zaprojektowana gra ma taką sztuczkę, z odkrycia której czujemy satysfakcję, a która ułatwia rozgrywkę.
![google-ai-chart-2](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2015%2F09%2Fgoogle-ai-chart-2-502x800.jpg&w=1200&q=75)
Uczenie sztucznej inteligencji gry np. w szachy polegało na zaimplementowaniu odpowiednich reguł i strategii. DeepMind - sztuczna inteligencji stworzona przez Google'a uczy się na innej zasadzie. Pozwolono jej grać tak długo, aż sama znalazła sposoby na zwiększenie wyniku w różnych prostych (ale nie łatwych), klasycznych grach zręcznościowych.
Do nauki wykorzystano gry z popularnej na początku lat 80-tych 20. wieku domowej konsoli Atari 2600. Po odpowiedniej dozie treningu sztuczna inteligencja jest w stanie pokonać "ludzki" wynik w 31 grach. Co ciekawe, niektóre gry zdają się być łatwiejsze dla ludzkiego umysłu, a maszyna sobie z nimi wyraźnie nie radzi. Te gry to np. Asteroids, Gravitar, Centipede oraz Ms. Pacman.
Prowadzący badanie naukowcy z Google'a nie próbowali tworzyć żadnych implementacji algorytmów do grania w te gry. Po prostu pozwolono sztucznej inteligencji grać przez tydzień w każdą z 49 wybranych do testów gier. Jedyne co ustalono to kryterium "bycia lepszym" - zazwyczaj w postaci hi-score.
Przyczyna tego, że w niektórych grach AI radzi sobie gorzej, jest dość prosta. Wynika ona z ograniczenia zastosowanej sieci neuronowej, która ocenia sytuację gracza na podstawie kilku ostatnich klatek animacji. Oznacza to że gry wymagające szybkiej analizy całej planszy gry (takie jak Pac-Man czy Centipede właśnie) na razie nie poddają się takiemu podejściu.
Dobrze wiedzieć, że wciąż w czymś jesteśmy lepsi od maszyn.
* Grafika główna: Shutterstock.