RTV  / Felieton

Discovery Polska z VOD. To jeszcze nie koniec linearnej telewizji

Discovery w Polsce wkracza w świat VOD -  to kolejna dobra wiadomość o rozwoju rodzimego rynku wideo w sieci. Popularna stacja stała się partnerem ipli, a oferta na start wydaje się być całkiem atrakcyjna.

Od wczoraj Discovery w Polsce wchodzi do sieci z swoim standardowym kanałem oraz szerokim portfolio materiałów vod znanym z różnych anten nadawcy. To świetnie, ponieważ dzięki temu oferta serwisów vod wzbogaca się o rozpoznawalnego dostawcę. To ponad 500 godzin materiałów z gatunku, który do tej pory nie był jakoś mocno promowany w ofercie VOD.

Treści z Discovery będą dostępne w usługach iPla – serwisu należącego do Cyfrowego Polsatu. Przynajmniej na początek odbiór streamingu z linearnego kanału oraz dostęp do treści na życzenie będzie możliwy jedynie dla abonentów nowo powstałego pakietu iplaNetTV. Miesięczy dostęp do pakietu kosztuje 9,90 złotego, natomiast posiadacze Cyfrowego Polsatu zapłacą za internetową telewizję jedynie 4,90.

ipla nettv2

W tamach iplaNetTV poza dostępem do oferty Discovery znajduje się 14 innych kanałów linearnych nadawanych przez sieć. To między innymi TV Republika, Polsat News, Superstacja czy Filmbox. Oferta jest dobrym rozwiązaniem dla osób dysponujących szybkim łączem i chcącym oglądać telewizję na różnych urządzeniach, od Smart TV Samsunga (modele 2012 i 2013) i LG (modele od 2011 roku wzwyż) czy Netia playerze, po smartfony, tablety z iOS i systemem Android jak i oczywiście tradycyjne komputery.

Cena pakietu wydaje się być rozsądna w stosunku do różnorodnej oferty programowej. Taką paczką kanałów w tak przystępnej cenie nie mogą się pochwalić operatorzy kablowi i satelitarni, a może być to bardzo ciekawe uzupełnienie oferty cyfrowej telewizji naziemnej.

ipla nettv

Szkoda jednak, że same treści Discovery nie trafiły także do innych serwisów VOD, albo chociaż do innych pakietów w serwisie ipla. W końcu nie wszyscy chcący oglądać dokumenty w formie wideo na życzenie chcą także płacić za dostęp do TV Republika.

Pojawienie się Discovery w ofercie ipli to także sygnał, że kanały tematyczne nie czują się już pewnie w czasach powszechnego VOD. Stacja Discovery w Stanach Zjednoczonych eksperymentuje z ekskluzywnymi treściami tworzonych z myślą o YouTube. U nas debiut w ipli może oznaczać preludium do dalszych kroków ku alternatywnym sposobom dotarcia do widza.

Osobiście dziwi mnie trochę ten rozwój linearnej telewizji w ramach oferty ipli. Uważam to za krok wstecz dla serwisu VOD. Znacznie większy nacisk powinien być kładziony na treści na żądanie. Jednak skoro konsekwentnie rozwijana jest oferta telewizji online to uzasadnienie biznesowe zapewne także istnieje. To jednocześnie potwierdza, że śmierć telewizji nadawanej linearnie wcale nie jest tak bliska, jakby się wydawało.

Bardzo żałuję, że Discovery jeszcze nie odważyło się na treści na wyłączność dla internetu. Bez wątpienia jednak wejście w internet to ważny krok dla Discovery w Polsce. Przy czym klasyczna telewizja ma się świetnie, nawet wtedy gdy nie jest dostarczana przez telewizję kablową tylko przez serwis VOD.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst