Procesor z Playstation 4 w komputerze? AMD nie mówi nie
Specyfikacja konsoli Playstation 4 nie była zaskoczeniem dla nikogo, kto choć trochę interesuje się konsolami i rynkiem gier. Informacje o możliwości zastosowania w tym sprzęcie układu AMD napływały do mediów od co najmniej kilku miesięcy. Okazuje się, że teraz firma ta zastanawia się nad wprowadzeniem stworzonego przez siebie układu do komputerów osobistych.
Procesor zastosowany w Playstation 4 to SoC stworzony we współpracy AMD i Sony, ale umówmy się, każdy chyba jest przekonany o tym, że znacznie większą część pracy wykonało przy nim AMD, a nie japońska firma. W wywiadzie przeprowadzonym z serwisem The Inquirer, przedstawiciele AMD zdradzili, że są zainteresowani przeniesieniem tego układu do komputerów PC, oczywiście po zrezygnowaniu z elementów, które wprowadziło Sony i które są przydatne tylko w konsoli Sony.
Czy to oznacza, że niebawem zobaczymy komputery z wnętrznościami Playstation 4 i działającym na nich systemem Windows? Niekoniecznie. Co prawda ma on procesor oparty o architekturę x86, jednak został też wyposażony w kontroler pamięci GDDR5, który obsługuje 8 GB RAM. Szkopuł jednak tkwi w tym, że nie jest to tylko pamięć graficzna, ani tylko systemowa, a przestrzeń współdzielona. Być może uruchomienie na takiej konfiguracji systemu Windows byłoby możliwe, jednak z całą pewnością platforma taka byłaby trudna w naprawie. Wymiana któregokolwiek jej elementu byłaby po prostu niemożliwa.
Organizacja JEDEC nie zna specyfikacji pamięci GDDR5, więc wytwórcy pamięci nie mieliby możliwości tworzenia własnych modułów, które byłyby dostępne w sklepach. Jeszcze kilka lat temu decyzja o zintegrowaniu całości układu mogłaby być dla wielu osób szokiem, jednak w czasach smartfonów, tabletów i Ultrabooków, w których nie da się wymienić praktycznie nic, przyjmuję tę wieść z obojętnością.
Uważam, że zrezygnowanie z tego typu pamięci RAM nie wchodzi w grę. AMD i Sony zdecydowały się na zastosowanie w Playstation 4 superszybkiej GDDR5 pracującej na szynie o szerokości 256-bit. Łączna przepustowość takiego rozwiązania wynosi 176 GB/s, czyli sześć razy więcej niż w procesorach Ivy Bridge współpracujących z typową pamięcią DDR3-1600. Wyrugowanie układu z tego elementu może spowodować gwałtowny spadek jego wydajności, a zwłaszcza jego części graficznej.
Mam ogromną nadzieję, że AMD uda się stworzyć w pełni działający układ bazujący na tym z Playstation 4 i potrafiący współpracować z komputerami PC. Chciałbym też, by został on zmodyfikowany w jak najmniejszym stopniu. Być może wówczas modderzy będą mieli ułatwione zadanie i bez problemu stworzą oprogramowanie, które umożliwi uruchomienie na nowej konsoli Sony systemu operacyjnego Microsoft Windows.
Wówczas kupując Playstation 4 otrzymywalibyśmy nie tylko konsolę do najnowszych gier, ale też świetny komputer do pracy i uruchamiania starszych tytułów, których nigdy nie zobaczymy na dotychczasowych konsolach (chociażby stare strategie czasu rzeczywistego). Muszę przyznać, że gdyby Xbox albo Playstation zaoferowały możliwość działania jako PC, z chęcią bym kupił taką konsolę. W końcu lepiej jest mieć jedno urządzenie uniwersalne zamiast kilku oddzielnych. To nie tylko wygoda, ale oszczędność miejsca i pieniędzy.