Jak Smart TV staje się bardzej smart? Kolekcjonując informacje o nas
Czy Smart TV musi być tym samym co smartfon, to znaczy ociekać w aplikacje? Niekoniecznie – inteligentny telewizor, a nawet telewizja powinna wiedzieć, co chcemy oglądać. Właśnie taką możliwość serwować nam będą producenci i to przy permanentnej inwigilacji.
![Jak Smart TV staje się bardzej smart? Kolekcjonując informacje o nas](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F02%2FSmart-tv-panasonic-2-359x240.jpg&w=1200&q=75)
Smart TV to przyszłość telewizorów. Wkrótce praktycznie każdy telewizor będzie posiadał funkcje internetowe. Co więcej, producenci w modelach z roku 2013 będą wręcz zmuszać do korzystania z tych funkcji. Telewizory od Samsunga i Panasonica będą dopytywać się o podłączenie do sieci od samego początku. W tych telewizorach pojawi się także zaawansowany panel startowy – multimedialny hub. O tym wszystkim debatowali przedstawiciele producentów z twórcami aplikacji, na niedawnej konferencji aplikacje.tv.
![Samsung-smart-tv-9](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F02%2FSamsung-smart-tv-9-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Samo Smart TV nie rozwija się jednak w taki sam sposób jak smartfony. Wartościowych aplikacji jest kilka, w sumie jest ich zaledwie kilkaset. Ostatecznie wygrywają aplikacje VOD, reszta to dodatki, z których mało kto korzysta. Główną przyczyną jest zróżnicowanie platform, każdy producent oferuje co innego, nawet gdy mówimy o aliansie czy korzystania z platformy NetRange (m.in. Sharp, Thomson, IKEA). Fragmentaryzacja rynku jest olbrzymia, co hamuje rozwój Smart TV, który miałby upodobniać się do urządzeń mobilnych.
![Samsung-smart-tv-7](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F02%2FSamsung-smart-tv-7-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Siła rekomendacji
Producenci na szczęście rozwijają Smart TV wielotorowo. Jednym z najważniejszych trendów jest dostarczenie widzowi takich propozycji programowych, jakie pragnie oglądać. Szczególnie mocno będzie to widać w nowych telewizorach Samsunga, gdzie na głównym ekranie prezentowane będą szczegółowo dobrane rekomendacje filmów i seriali.
![Smart tv panasonic 4](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F02%2FSmart-tv-panasonic-4-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Podobne rozwiązanie oferuje także Sony i Philips. Jednak u tych producentów rekomendacje dostępne są wyłącznie dla programów oglądanych bezpośrednio z telewizora. Samsung idzie o krok dalej, w „jakiś” sposób zdobędzie on wiedzę na temat tego co oglądamy także z poziomu dekodera, w niedalekiej przyszłości będą to także ogólne rekomendacje dla treści z aplikacji VOD.
Rekomendacje nie są czymś nowym, w dodatku są tym, czego użytkownicy poszukują. W końcu oferują je popularne serwisy filmowe – Filmweb czy Filmaster. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze warstwa społecznościowa, którą teraz chce wykorzystać np. Netflix.
![Smart tv panasonic 6](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F02%2FSmart-tv-panasonic-6-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Korporacje zyskują dostęp do naszych informacji, naszych upodobań, dokładnie nas inwigilują. W zamian mamy otrzymać to, co rzeczywiście będziemy chcieli oglądać. Osobiście najbardziej ciekaw jestem tego, jak będzie to wyglądać właśnie u Samsunga.
Mamy do czynienia z trendem curation w telewizorach/telewizji znanym nam już z inteligentnych magazynów na urządzenia mobilne czy ostatnich działań Facebooka. Wydaje się, że to jest całkiem słuszna droga w kierunku tego, by trend Smart TV stał się bardziej smart. Jednocześnie musimy być przygotowani na jeszcze większy wpływ sieci społecznościowych oraz jeszcze mniejszą prywatność. Zjawisko to będzie się jednak pogłębiało i dotyczyło coraz większej ilości producentów jak i samych serwisów VOD.