Jak Smart TV staje się bardzej smart? Kolekcjonując informacje o nas
Czy Smart TV musi być tym samym co smartfon, to znaczy ociekać w aplikacje? Niekoniecznie – inteligentny telewizor, a nawet telewizja powinna wiedzieć, co chcemy oglądać. Właśnie taką możliwość serwować nam będą producenci i to przy permanentnej inwigilacji.
Smart TV to przyszłość telewizorów. Wkrótce praktycznie każdy telewizor będzie posiadał funkcje internetowe. Co więcej, producenci w modelach z roku 2013 będą wręcz zmuszać do korzystania z tych funkcji. Telewizory od Samsunga i Panasonica będą dopytywać się o podłączenie do sieci od samego początku. W tych telewizorach pojawi się także zaawansowany panel startowy – multimedialny hub. O tym wszystkim debatowali przedstawiciele producentów z twórcami aplikacji, na niedawnej konferencji aplikacje.tv.
Samo Smart TV nie rozwija się jednak w taki sam sposób jak smartfony. Wartościowych aplikacji jest kilka, w sumie jest ich zaledwie kilkaset. Ostatecznie wygrywają aplikacje VOD, reszta to dodatki, z których mało kto korzysta. Główną przyczyną jest zróżnicowanie platform, każdy producent oferuje co innego, nawet gdy mówimy o aliansie czy korzystania z platformy NetRange (m.in. Sharp, Thomson, IKEA). Fragmentaryzacja rynku jest olbrzymia, co hamuje rozwój Smart TV, który miałby upodobniać się do urządzeń mobilnych.
Siła rekomendacji
Producenci na szczęście rozwijają Smart TV wielotorowo. Jednym z najważniejszych trendów jest dostarczenie widzowi takich propozycji programowych, jakie pragnie oglądać. Szczególnie mocno będzie to widać w nowych telewizorach Samsunga, gdzie na głównym ekranie prezentowane będą szczegółowo dobrane rekomendacje filmów i seriali.
Podobne rozwiązanie oferuje także Sony i Philips. Jednak u tych producentów rekomendacje dostępne są wyłącznie dla programów oglądanych bezpośrednio z telewizora. Samsung idzie o krok dalej, w „jakiś” sposób zdobędzie on wiedzę na temat tego co oglądamy także z poziomu dekodera, w niedalekiej przyszłości będą to także ogólne rekomendacje dla treści z aplikacji VOD.
Rekomendacje nie są czymś nowym, w dodatku są tym, czego użytkownicy poszukują. W końcu oferują je popularne serwisy filmowe – Filmweb czy Filmaster. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze warstwa społecznościowa, którą teraz chce wykorzystać np. Netflix.
Korporacje zyskują dostęp do naszych informacji, naszych upodobań, dokładnie nas inwigilują. W zamian mamy otrzymać to, co rzeczywiście będziemy chcieli oglądać. Osobiście najbardziej ciekaw jestem tego, jak będzie to wyglądać właśnie u Samsunga.
Mamy do czynienia z trendem curation w telewizorach/telewizji znanym nam już z inteligentnych magazynów na urządzenia mobilne czy ostatnich działań Facebooka. Wydaje się, że to jest całkiem słuszna droga w kierunku tego, by trend Smart TV stał się bardziej smart. Jednocześnie musimy być przygotowani na jeszcze większy wpływ sieci społecznościowych oraz jeszcze mniejszą prywatność. Zjawisko to będzie się jednak pogłębiało i dotyczyło coraz większej ilości producentów jak i samych serwisów VOD.