Premiera Tegra 4i - układu Nvidii z modułem LTE!
Dziś o godzinie 15:00 odbyła się premiera najnowszego chipu Nvidia Tegra 4i. Jest to jednostka cechująca się większą wydajnością niż Tegra 3, ale mniejszą niż czwarta generacja chipu Nvidii. Mimo to ma zachęcić do siebie producentów nowych telefonów wbudowanym modemem LTE o oznaczeniu i500.
Akcja o kryptonimie „Grey”
Cały układ o nazwie kodowej Grey składa się z czterech podstawowych elementów. Pierwszy to czterordzeniowy procesor R4 składających się z czterech rdzeni R4 Cortex-A9 o częstotliwości taktowania zegara równej 2,3 GHz. Drugi element to dodatkowy, piąty rdzeń, który tak jak w Tegrze 3 działa, gdy wykonujemy mało wymagające zadania.
Następna część Tegry 4i to układ graficzny wyposażony w 60 jednostek obliczeniowych, 5 razy więcej niż w Tegrze 3. Ostatnią częścią Tegry 4i jest wspomniany już modem LTE i500. Inne pomniejsze nowe elementy i rozwiązania zastosowane w osłabionej Tegrze 4 to architektura obliczeniowa fotografii, procesor sygnałowy, silnik video oraz zoptymalizowany interfejs pamięci.
Ciekawa jest też technika PRISM 2, która w inteligentny sposób sposób obniża poziom podświetlenia ekranu, nie obniżając znacząco jakości obrazu. Dzięki temu możliwe jest zaoszczędzenie kilkunastu procent energii. Niestety nie wiemy, czym różni się ona od dotychczasowego sposobu zarządzania oświetleniem.
Malutka Tegra
Nvidia chwali się także tym, że Tegra 4i jest dwa razy mniejsza od nadchodzącego procesora Qualcomm - Snapdragona 800. Moim zdaniem porównanie jest nie na miejscu, gdyż przeciwnikiem Tegry 4i będzie raczej Snapdragon 600. Z kolei przeciwnikiem pełnej wersji Tegry 4 będzie właśnie układ o oznaczeniu 800.
Mimo to trzeba przyznać, że Tegra 4i jest wyjątkowo mała. Powierzchnia jednego rdzenia tego układu to zaledwie 1,15 milimetra kwadratowego. Dla porównania, jedna część Tegry 4 zajmuje aż 2,7 milimetra kwadratowego, z kolei Snapdragon 800 ma 2,6 milimetra kwadratowego. Różnica jest wręcz powalająca. Zastanawiam się jednak, czemu Nvidia nie chwali się wielkością całych układów. Czyżby porównanie nie wyglądało wtedy tak spektakularnie? Zapewne tego dowiemy się dopiero po premierze.
Firma z Santa Clara zaprezentował też ciekawy wykres porównujący wydajność wszystkich procesorów na każdy milimetr kwadratowy jego wymiaru. Jako jednostkę wzorcową ze współczynnikiem wydajności równym 1 wybrano tu Snapdragona 800. Pełna Tegra 4 według Nvidii jest pod tym względem wydajniejsza od procesora Qualcomma aż o 50%. Absolutnym liderem tego porównania jest oczywiście Tegra 4i, której wynik jest 2,7 raza większy.
Gdy pomnożymy te wyniki przez wielkość układów, dowiemy się, że sumaryczny wynik Tegry 4i wynosi 3,105 (1,15*2,7), z kolei wynik Tegry 4 to aż 4,05 (2,7*1,5). Zaskakująco niski okazuje się wynik Snapdragona 800, który wynosi zaledwie 2,6, czyli mniej nawet niż w przypadku słabszej Tegry 4i. Szczerze mówiąc nie wierzę w to i dopóki nie zobaczę twardych, niepodważalnych wyników testów, wolę potraktować to jako zwykłą propagandę twórców GeForce'ów.
Najważniejsza jest kamera
Jak już wcześniej wspominałem, jednym z najważniejszych rozwiązań Tegry 4i są rozwiązania wspierające kamerę oparte o architekturę Chimera. W tym przypadku jest to „Computational photography architecture”. Dzięki połączeniu wydajności rdzeni procesorów głównego, graficznego i sygnałowego można dodawać do fotografii różnego rodzaju efekty w czasie rzeczywistym.
Najlepszym tego przykładem jest HDR, do którego uzyskania nie będzie konieczne zrobienie kilku zdjęć, wystarczy jedno ujęcie. Dokładnie mówiąc, to w czasie 0,2 sekundy zostaną zrobione i połączone dwa zdjęcia. W przypadku iPhone'a 5 czas ten jest aż 10 razy dłuższy. Moduł ten pozwoli też na kręcenie wideo w HDR, robienie panoramicznych zdjęć HDR i panoramiczne oznacza tu panoramę we wszystkich kierunkach. Nvidia chwali się, że ich moduł oparty o architekturę Chimera działa jak ludzkie oko i śledzi obraz w dowolnym kierunku i automatycznie łączy wszystkie jego elementy. Równie ciekawa jest technika Tap-to-Track pozwalająca na śledzenie danego obiekty na filmie i dopasowywanie ekspozycji tek, by był on jak najlepiej widoczny.
Wsparcie Chimery ogłosiło już dwóch ważnych graczy na rynku fotografii smartfonowej - Sony i Aptina. Pierwszym sensorem Sony obsługującym ją będzie Exmore RS IMX 13 Mpix, zaś w przypadku Aptiny będzie to AR0833 1/3" 8Mpix.
Referencyjna platforma Tegra 4i
Nvidia przedstawiła referencyjne urządzenie z Tegrą 4i o nazwie Phoenix. Smartfon będzie miał 8 mm grubości, 5-calowy ekran o rozdzielczości 1920x1080, moduły LTE oraz WiFi i oczywiście będzie wspierać wszystkie wyżej opisane rozwiązania. Niestety na chwilę obecną nie wiadomo nic więcej na temat tego telefonu. Zapewne na jego podstawie większość producentów stworzy swoje, tylko lekko zmodyfikowane konstrukcje z własnym oprogramowaniem.
Tegra 4i vs Tegra 4
Wiele osób zapewne zastanawia się, jak Tegra 4i wygląda na tle Tegry 4. Oba układy mają po pięć rdzeni, z czego 4 to rdzenie główne, a jeden to element pomocniczy. Mimo to Tegra 4 jest znacznie wydajniejsza, gdyż ma rdzenie ARM Cortex-A15 pracujące z częstotliwością taktowania zegara rdzenia równą 1,9 GHz. W przypadku Tegry 4i są to rdzenie ARM Cortex-A9 2,3 GHz.
Oba układy mają podobne jednostki graficzne wspierające techniki fotograficzne. Jednak w przypadku Tegry 4 ma ona 72 jednostki obliczeniowe, zaś Tegra 4i ma ich tylko 60. Zapewne tak jak w Tegrze 3 nie są to jednostki zunifikowane, a starsze Pixel i Vertex Shadery odpowiadające kolejno za obliczenia na pikselach i wierzchołkach. Nie wiemy, jaka jest między nimi różnica wydajności, ale skoro Nvidia chwaliła się, że pod tym względem Tegra 4 jest 6 razy lepsza od rocznej Tegry 3 (12 jednostek), możemy założyć, że Tegra 4i pod względem wydajności układu graficznego jest o 16-17% słabszy od swojego mocniejszego odpowiednika i 5 razy szybsza od Tegry 3.
Tegra 4 ma pamięć 4 GB RAM typu DDR3L i LPDDR3, z kolei Tegra 4i ma tylko 2 GB pamięci LPDDR3. Mocniejsza wersja chipu wspiera maksymalną rozdzielczość 3200x2000 i 4K za pośrednictwem HDMI. Z kolei słabsza wersja obsługuje maksymalną rozdzielczość 1920x1800 i także 1920x1080 przez HDMI.
No i najważniejsze, Tegra 4i ma wbudowany układ LTE Icera 500, w Tegrze 4 jest on opcjonalny.
Ogólne wrażenia
Jeśli dane przedstawione przez Nvidia są prawdziwe, to prawdopodobnie tylko nieliczne, najlepsze telefony będą wyposażone w układy Tegra 4, zaś w pozostałych znajdzie się mniejsza Tegra 4i. Na pierwszy rzut oka widać, że Tegra 4i jest układem, którego wydajność w zupełności wystarczy do najnowszych gier na smartfonach z ekranami o rozdzielczości 1920x1080, a Tegra 4 jest przeznaczona przede wszystkim do dużych tabletów.
Świadczy o tym też brak zintegrowanego modułu LTE, który w przypadku 10-calowych tabletów nie zawsze jest potrzebny, a w każdym smartfonie jest niezbędny. Kupując telefon warto pamiętać o tym, że w codziennym użytkowaniu prawdopodobnie nie zobaczymy różnicy między czterema rdzeniami Cortex-A15 i Cortex-A9, tak samo jak przeciętny użytkownik nie widzi różnicy między urządzeniem dwu- i czterordzeniowym, dopóki nie włączy benchmarka.
Na razie nie chcę wydawać ostatecznej opinii na temat Tegry 4i. Zrobię to dopiero po rzeczywistej, nie papierowej, premierze urządzeń z nią, która zapewne nastąpi najwcześniej za kilka tygodni.