REKLAMA

Dota 2 - 24 godziny później

Na pierwszy rzut oka Dota 2 może wydawać się nudna – symetryczna mapa, nudny początek oraz niezrozumiały przebieg gry. Ilość modyfikatorów rozgrywki wymaganych do opanowania przyprawia adeptów o ból głowy. To jednak nie odstrasza jak podróż latem w zatłoczonej komunikacji miejskiej. Po kilkunastu godzinach gry w, Dota 2 może się podobać jeszcze bardziej!

20.02.2013 08.54
DotA 2: Defend of the Ancients 2
REKLAMA
REKLAMA

W poprzednim wpisie poruszyłem temat Doty 2 oraz pierwszych kroków w grze. Dziś kolejny wpis nieco bardziej teoretyczny traktujący o mapie gry, charakterystycznych punktach i oraz trybach rozgrywki.

Mapa oraz punkty

Mapa podzielona jest na pół przepływającą rzeką. W lewym dolnym narożniku znajduje się baza (ancient) Świetlistych, po przeciwległej analogicznie sprawa wygląda z Mrocznymi. Te dwie frakcje walczą ze sobą celem zniszczenia budynku przeciwnika. Na mapie punkty zaznaczone są numerem 4. Same frakcje niczym się nie różnią - do wyboru są ci sami herosi, a mapa nie jest w jakikolwiek sposób stronnicza.

Dota 2 map

Istnieją 3 drogi, którymi możemy dostać się do bazy przeciwnika – od lewej strony górna, środkowa oraz dolna (top, middle, bottom). Łatwo można wywnioskować, że dla Świetlistych łatwiejszą jest dolna, a dla Mrocznych górna odnoga (możliwość flankowania). Przy krótkich lane’ach można zauważyć ukryte sklepy – znajdują się tam przedmioty, których nie zakupimy w tych zwykłych, czyli w bazie oraz w przeciwległych narożnikach (lewym górnym oraz prawym dolnym). Są to zazwyczaj dość duże premie do poszczególnych umiejętności. Swoje też jednak kosztują. Do ukrytych sklepów wybieramy się dopiero w późniejszych etapach rozgrywki.

Wieże obronne nie bez powodu oznaczone są numerami – atakujemy te, które są najdalej wysunięte na danej odnodze. Napieranie którejś z środkowych nie ma sensu – pozostanie ona nieczuła na nasze zaloty.

Po rozpoczęciu gry w lesie po jednej, jak i drugiej stronie można znaleźć neutralnych creepów – są to stworki, które możemy zlikwidować zapewniając sobie dodatkową gotówkę na zakup przedmiotów. Na początku jest to jednak trudne – postaci nie posiadają wystarczającej siły, by zlikwidować te jednostki za pierwszym podejściem. Pierwsze neutralne creepy pojawiają się 30 sekund od rozpoczęcia gry oraz odradzają się co każdą kolejną minutę (1:00, 2:00 i tak dalej). Co siódmą falę do atakujących dołącza maszyna oblężnicza zwana katapultą, która jest przydatna przy atakowaniu wież. Jednostki z upływem czasu zyskują doświadczenie - zostają ulepszone.

Neutralne creepy dzielą się na cztery kategorie - im wyższa, tym trudniej je zabić. Dostajemy za nie jednak więcej pieniędzy oraz punktów doświadczenia. Nie jest to jedyna możliwość wykorzystania stworów. O tym jednak w kolejnym wpisie.

Dota 2 neutral creeps

W dalszej części rozgrywki można pokusić się o dopuszczenie się zmasowanego napadu na Roshana, nazywanego nieśmiertelnym (przypomina on nieco Balroga z tolkienowskiej trylogii). Jest to najsilniejszy, neutralny creep, na którego wybrać się trzeba większością, jak nie całą drużyną. Nie jest łatwo go pokonać. Co 5 minut zyskuje on dodatkowe punkty życia, pancerza oraz obrażeń. Nagrodą za jego pokonanie jest 200 złota dla każdego z członków drużyny oraz od 105 do 600 monet dla gracza zadającego ostatni, decydujący atak. Co więcej, po jego zabiciu pojawia się artefakt – Aegis, który podniesie jeden z graczy (przedmiotu nie można przekazywać dalej). Uaktywni się on po śmierci bohatera – w miejscu zgonu pojawi się nagrobek, przy którym postać odrodzi się z pełnym paskiem życia oraz many, jednak nie dłużej, niż po 6-ciu minutach od upadku Rohana - wtedy Aegis znika z ekwipunku. Drugim z artefaktów, który pozostawia Roshan jest Cheese - po prostu ser. Wypada on po trzeciej śmierci najsilniejszego z creepów. Przedmiot może zostać sprzedany za 500 punktów złota lub zostać wykorzystany dając postaci 2500 punktów zdrowia oraz 1000 many. Roshan odradza się po 10 minutach od swojej śmierci.

Dota 2 Roshan

Creepy walczące po naszej stronie odradzają się co minutę i wędrują w kierunku wieży przeciwnika (stworki odradzają się w koszarach za wieżami z numerem 3). Gdy cała linia zostanie oczyszczona, tzn. zniszczymy wieże oraz koszary przeciwnika, nasze stworki zostaną ulepszone do Mega Creepów o wyższych statystykach. Bezproblemowo rozprawiają się one z odradzającymi się w miejscach koszarów standardowymi creepami. W tej sytuacji łatwo o dominację i przedostanie się do bazy przeciwnika od tej strony.

Na rzece dzielącej dwie części mapy w określonych miejscach co dwie minuty pojawiają się jedna runa. Można je wykorzystać w danej chwili lub złapać do wcześniej zakupionej w sklepie butelki do późniejszego wykorzystania. Dostępne runa to:

  • podwójne obrażenia (double damage) - tłumaczyć chyba nie trzeba - nasz heros sieje pożogę dwa razy mocniej przez czas 45 sekund (chyba, że padnie),
  • niewidzialność (invisibility) - bohtaer przez 45 sekund staje się niewidzialny,
  • iluzja (illusion) - przez 75 sekund obok naszego herosa biegają jego dwa sobowtóry - te odciągają uwagę od naszego prawdziwego "ja" i mogą zostać unicestwione,
  • przyspieszenie (haste) - zwiększenie prędkości poruszania się o 100%,
  • regeneracja (regeneration) - co sekundę odzyskujemy 100 puntków zdrowia oraz 67 punktów many. Regeneracja trwa do pełnej regeneracji lub do otrzymania ciosu przez naszego herosa.
Dota 2 runa

Tryby gry

Dota posiada automatyczny tryb dopasowywania gry do poziomu doświadczenia użytkownika. Bazując na naszym wcześniejszych potyczkach (po każdej grze otrzymujemy punkty doświadczenia) komputer odpowiednio dobierze nam przeciwników o zbliżonych umiejętnościach. Matchmaking działa całkiem sprawnie, jedynie niektórzy gracze czasem w nieznaczny sposób odstają od pozostałych. Minusem jest długie wyszukiwanie rozgrywek, nawet kilkuminutowe. Wiem, że gra jest jeszcze w wersji beta, ale 5 minut czekania na rozgrywkę, by zaraz potem z niej wyjść (niezaakceptowanie gry przez jednego lub więcej graczy). Potrafi to nieźle zdemotywować.

W grze występują cztery rodzaje gry różniące się sposobem wyboru bohaterów.

  • Pełna pula (all pick) – rozpoczynamy grę z wszystkimi dostępnymi bohaterami. Wybieranie odbywa się jednocześnie, tak więc – kto pierwszy, ten lepszy! Z uwagi na możliwość wybierania cały czas jednej postaci w trybie tym często dominują najlepsze lub najłatwiejsze do opanowania postaci.
  • Losowa trójka (single draft) – komputer losuje każdemu z graczy trzech bohaterów, z których wybieramy jednego. Bardzo ciekawe rozwiązanie - dostajemy trzech losowych graczy z każdej kategorii - siła, zręczność oraz inteligencja. Potyczki z zawodnikami są bardziej równomierne, nie ma herosów, którzy mocno odstawaliby od pozostałych. Jest to dobra opcja do poznania nowych graczy.
  • Tryb kapitanów (captain’s mode) – w tym trybie kapitanowie drużyny naprzemiennie wybierają bohaterów do usunięcia oraz własnych, którymi będą grać koledzy z zespołu. Nieco ciężka dla totalnych amatorów, lecz przy nieco większej wiedzy na temat gry oraz skrótów, którymi posługują się gracze, jest duża szansa na naprawdę zespołową grę.
  • Losowa pula (random draft) – komputer losuje 20 bohaterów oraz kolejność graczy, którzy kolejno będą wybierali postaci.
REKLAMA
Dota 2 Captain’s mode

Tyle na dzisiaj. W kolejnym wpisie poruszę temat strategii i ciekawych zagrań.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA