Social media  / Artykuł

5,91 dol. - tyle pieniędzy przynosisz Facebookowi rocznie

Facebook pokazał najnowsze wyniki kwartale oraz podsumował rok 2012 r. Jak jest? Dobrze, ale nie rewelacyjnie. Dobrze, bo Facebook pokazał solidny 40% wzrost przychodów rok do roku. Nie rewelacyjnie, bo z jednej strony mocno spadł zysk (o 79%), choć to jest do obronienia nowymi inwestycjami, a z drugiej Facebook wciąż ma problem z zarabianiem na ruchu mobilnym. To realny problem.

Realny problem, ponieważ w zeszłym kwartale po raz pierwszy w historii zdarzyło się, że liczba dziennych aktywnych użytkowników (DAU) Facebooka, która korzystała z serwisu za pomocą urządzeń mobilnych była wyższa niż DAU użytkowników korzystających z desktopowej wersji serwisu. To warto podkreślić - więcej osób korzystało z Facebooka na - ogólnie nazwijmy - komórkach aniżeli na komputerach.

Mimo to przychody z reklamy mobilnej stanowiły zaledwie 23% całości przychodów z reklam w czwartym kwartale 2012 r. Co więcej, obroty na reklamie w ujęciu ogólnym wzrosły o 41% do 1,33 mld dol., ale udział przychodów z reklam mobilnych skoczył jedynie o 9 pkt proc. - z 14 do właśnie 23%. Co to oznacza? Że reklama na Facebooku owszem rośnie, ale rośnie wciąż głównie dzięki wersji desktopowej serwisu. Czemu to problem? Bo, jak pokazują statystyki - liczba użytkowników mobilnych Facebooka rośnie znacznie szybciej niż liczba tych, którzy korzystają z niego za pośrednictwem komputerów. Czym to grozi? Tym, że jeśli Facebook szybko nie wymyśli jak lepiej - przepraszam za słowo - monetyzować użytkowników mobilnych, ogólna dynamika wzrostu z reklamy będzie topnieć.

To chyba jedyny problem Facebooka, bowiem reszta wygląda wspaniale, szczególnie gdy spojrzy się w ujęciu historycznym. Facebook wciąż wspaniale rośnie, a krzywa wzrostu - zarówno w kategorii liczby aktywnych użytkowników serwisu, jak i przychodów - pokazuje bardzo zdrowe kształty.

W ciągu roku liczba aktywnych użytkowników w miesiącu wzrosła z 845 mln do 1,05 mld na koniec grudnia 2012 r. Co jeszcze bardziej spektakularne to to, że liczba aktywnych użytkowników dziennie wynosi dziś 618 mln. To oznacza, że prawie 62% użytkowników Facebooka korzysta z niego każdego dnia. Rzeczywiście godne pozazdroszczenia przywiązanie.

MAU Facebook 4Q 2012

Liczba użytkowników mobilnych rośnie jeszcze szybciej. W ciągu roku skoczyła z 432 mln do 680 mln. Warto zauważyć, że tych, którzy korzystają z Facebooka tylko w wersji mobilnej jest aż 157 mln miesięcznie.

MAU mobile Facebook 4Q

Jeszcze lepiej wygląda dynamika wzrostu przychodów Facebooka. W ciągu dwóch lat wzrósł o 250% - z 1,9 mld do 5,09 mld dol. Szczególnie dobry był ostatni kwartał 2012 r., w którym Facebook zebrał z rynku 1,58 mld dol., czyli niewiele mniej niż w całym 2010 r.

Facebook 2012 revenue

Najciekawiej jest jednak w przypadku podziału przychodów na odpowiednie regiony świata. Europa, w tym oczywiście Polska, przyniosła firmie Marka Zuckerberga 1,45 mld dol. w zeszłym roku. Bardziej atrakcyjny był dla Facebooka jedynie rynek amerykański (USA i Kanada), który przyniósł 2,5 mld dol. Jeśli rozbijemy to z kolei na przychody generowane na poszczególnym użytkowniku, to okazuje się, że przeciętny użytkownik Facebooka w Europie przyniósł mu 5,91 dol. przychodu. To znacznie mniej niż użytkownik w USA lub Kanady - tam fani najczęściej klikają w reklamy Facebooka, a konkretnie za 13,58 dol.

APRU Facebook 2012

Rynek zareagował na wyniki Facebooka raczej rozczarowaniem, choć niektórzy za dobrą monetę przyjmują słowa Zuckerberga, który tłumacząc niewysoki zysk netto (64 mln dol.) powiedział:

Nie działaliśmy w celu optymalizacji naszego zyski w tym roku. Robimy to, co pozwoli nam zbudować najlepsze usługi i biznes w długoterminowym okresie.

I chyba się to na razie sprawdza. Mimo coraz częstszych głosów mówiących o tym, że "Facebook się kończy" baza jego aktywnych użytkowników wciąż dynamicznie rośnie. Mark musi tylko znaleźć pomysł jak zarabiać na mobilnej wersji Facebooka. Na razie jeszcze go chyba nie znalazł.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst