IFA 2012: Technologia pasywnego 3D zwyciężyła. Niestety w międzyczasie 3D przestało być atrakcyjne
![IFA 2012: Jeśli 3D to tylko w technologii pasywnej. Trójwymiar przestałbyć atrakcyjny dla producentów](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F09%2FIFA-logo-360x240.jpg&w=1200&q=75)
Doskonale pamiętamy globalny boom na 3D, który miał początek wraz z kinową premierą Avatara 3D. Niecały miesiąc po premierze tego wielkiego kasowego hitu odbyły się targi CES w Vegas gdzie producenci telewizorów zaprezentowali szeroką gamę telewizorów z 3D na rok 2010. To właśnie od tamtego momentu trójwymiarowe ekrany zaczęły trafiać pod strzechy. Rok później wprowadzono pasywną technologię 3D. Prezentowano także rozwiązania bezokularowe. I choć 3D jest oferowane przez wszystkich producentów, to jego znaczenie marketingowe stanowczo zmalało.
![IFA 3D 2](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F09%2FIFA-3D-2-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
3D przestało się sprzedawać - po raz kolejny w historii kinematografii zdaliśmy sobie sprawę, że to jeszcze nie to. Choć w kinie liczba trójwymiarowych produkcji wciąż rośnie, to jednak często bywa tak, że widzowie wybierają dwuwymiarową wersje takiego filmu. To wszystko widać było także na targach IFA w Berlinie. Nie można powiedzieć, że 3D było nieobecne, jednak nie było tak eksponowane jak technologia OLED, duże ekrany, czy wysokie rozdzielczości 4K czy 8K, nie wspominając już o rozwiązaniach Smart TV.
![IFA 3D 3](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F09%2FIFA-3D-3-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
Trójwymiarowe rozwiązania w świecie telewizorów były praktycznie niezauważalne na stoiskach: Sony, Sharpa, Philipsa, czy nawet Samsunga. Ten ostatni sporo miejsca poświęcił na technologię Multi View wykorzystującą obecne rozwiązania wyświetlania 3D. Oczywiście inni wymienieni producenci swoje trzy grosze do tematyki 3D dołożyli. W modelu 84-calowym od Sony, poza rozdzielczością 4K i 10-głośnikowym systemem audio, znajdziemy również pasywną technologię 3D. Jednak to 3D nie było w tym telewizorze eksponowane.
![IFA 3d](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F09%2FIFA-3d-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
Philips oraz Panasonic postarali się o prototypowe rozwiązania 3D bez konieczności zakładania okularów. W przypadku Panasonica plazmowy ekran miał przekątną wynoszącą aż 103”. Efekt tego rozwiązania nadal pozostawia jednak wiele do życzenia. Swój topowy model telewizora promowała także Toshiba. 55-calowy telewizor ZL2 został zaprezentowany na ubiegłorocznych targach IFA, a do sprzedaży wszedł już w tym roku (wkrótce na łamach Spider’s Web dowiecie się więcej o tym modelu). O tym jak temat 3D jest ciężki dla firm świadczy fakt, że w 84-calowym modelu Toshiba zastosuje pasywne okulary 3D; natomiast w temacie bezokularowego 3D nic nie uległo zmianie od roku.
![IFA](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F09%2FIFA-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
Trójwymiarowe rozwiązania były po raz kolejny najmocniej zauważalne u LG. Koreańczycy znów postanowili wykorzystać swoją olbrzymią ścianę telewizorów 3D podczas konferencji prasowej. Także kolejny raz, przy wejściu na stoisko LG rozdawano pasywne okulary 3D. To świetne działanie marketingowe – każdy z odwiedzających mógł na własne oczy przekonać się o jakości obrazu 3D w telewizorach tego producenta oraz zauważyć, że technologia pasywna jest znacznie wygodniejsza a przede wszystkim tańsza od aktywnej .
![4k4](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2012%2F08%2F4k4-1024x682.jpg&w=1200&q=75)
Czy to już koniec technologii 3D? Zdecydowanie nie, przez kolejne lata rozwiązanie to będzie rozwijane. Dopracowywana będzie między innymi technologia umożliwiająca zrezygnowanie z okularów. Pamiętajmy, że wciąż pracuje się nad jeszcze bardziej realistycznymi formami przekazu obrazu, na czele z hologramami. Jednak na obecnym etapie trójwymiar przestał być czymś, co zachęca potencjalnych klientów do nabycia telewizora. Zarówno producenci, jak i sami klienci, zaczęli traktować to rozwiązanie jako dodatek.
Targi IFA także przeważyły szale zwycięstwa na rzecz pasywnych okularów 3D. Tylko Samsung pozostaje twardo przy technologii 3D z aktywnymi okularami. Nawet Sony, które przodowało w tym rozwiązaniu, w najnowszym modelu zastosowało technologie pasywną. Wygoda zwyciężyła, choć i dzięki rozdzielczości 4K jakość obrazu w tej technologii także znacząco się poprawiła.
IFA 2012 nie była miejscem rewolucji w trójwymiarze, potwierdziła zauważalne trendy. Na nowe rozwiązania lub też inne ważne zmiany w rozwiązaniach 3D musimy poczekać do styczniowych targów CES.