Opony powiedzą, że się zużyły. Właśnie wyjeżdżają na drogi
Opony ze specjalnymi czujnikami i modułem Bluetooth. To element projektu, który ma poprawić bezpieczeństwo kierowców i stan dróg.

Włoskie przedsiębiorstwo Pirelli rozpoczęło pilotażowy program testów inteligentnych opon Cyber Tire w południowym regionie Włoch - Apulii. W ramach projektu realizowanego we współpracy z regionalnym rządem, na drogi regionu tworzącego "obcas" włoskiego buta wyjadą setki samochodów ze specjalnymi czujnikami ukrytymi w oponach.
Elon Musk ma Cybertrucka, Włosi mają Cyber Tire
Cyber Tire to wyposażona w czujniki opona, która za pomocą technologii Bluetooth Low Energy przekazuje informacje dotyczące m.in. temperatury, ciśnienia, przyspieszenia oraz typu i zużycia bieżnika. Jak wyjaśnia serwis Ars Technica, w odróżnieniu od tradycyjnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), w których czujniki montowane są w obręczy koła, Pirelli zdecydowało się na integrację elektroniki bezpośrednio w konstrukcji opony. Dzięki temu opona działa jako bezpośredni punkt kontaktu z nawierzchnią, oferując precyzyjniejszy pomiar danych.
Elektronika w oponach Pirelli musi sprostać wymagającym warunkom eksploatacyjnym, w tym m.in. przeciążeniom sięgającym 3500 G. Wbudowana bateria o masie 10 gramów zapewnia zasilanie na cały okres eksploatacji opony. W przyszłości możliwe jest, że systemy tego typu będą wykorzystywały energię kinetyczną do samodzielnego zasilania.
W ramach testów w Apulii opony zostaną zamontowane na pojazdach należących do floty firmy Ayvens, zajmującej się wynajmem pojazdów. Dane zbierane przez czujniki mają umożliwić ocenę jakości nawierzchni - jej nierówności, ubytków i innych anomalii - dzięki zastosowaniu algorytmów analizy drgań i przeciążeń.
Projekt zakłada również integrację danych z systemu Cyber Tire z informacjami pochodzącymi z sieci kamer drogowych oraz rozwiązaniami technologicznymi szwedzkiego startupu Univrses. Zebrane dane trafiają do chmury, gdzie są agregowane i udostępniane użytkownikom końcowym za pośrednictwem dedykowanych paneli zarządzania. W ten sposób mogą się oni dowiedzieć o ich stanie, w tym konieczności wymiany.
Region Apulia jest dumny z tego perspektywicznego porozumienia. Zawsze stawiamy na bezpieczeństwo obywateli. To rozwiązanie będzie dla nas swego rodzaju termometrem stanu zdrowia naszych dróg
Rozwiązania typu Cyber Tire były dotąd wykorzystywane głównie w samochodach sportowych klasy premium - pierwszym pojazdem, który trafił na rynek z tą technologią, był McLaren Artura. Integracja z elektroniką pokładową pojazdu pozwala samochodowi rozpoznać nie tylko poziom ciśnienia, ale również typ zamontowanych opon (letnie, zimowe, całoroczne) i stopień ich zużycia. Dzięki temu pojazd może automatycznie dostosować działanie systemów takich jak ABS czy kontrola trakcji.
Pirelli nie po raz pierwszy prezentuje potencjalne zastosowania Cyber Tire – podczas tegorocznych targów CES firma zademonstrowała, jak opony mogą ostrzegać kierowców o ryzyku utraty przyczepności opon do mokrej nawierzchni. Na obecnym etapie technologia nie opiera się jednak na crowdsourcingu danych z prywatnych pojazdów - liczba aut wyposażonych w Cyber Tire jest zbyt mała, by umożliwić analizę na dużą skalę.
Jak informuje włoski serwis Quattroruote, pierwsze samochody z Cyber Tire wyjadą na drogi już na początku lipca.
Więcej na temat tech-moto:
Zdjęcie główne: Brandon Woyshnis / Shutterstock