Polski system wyłapie haczyki w umowach. ARBUZ wkracza do urzędów
UOKiK wdrożył narzędzie oparte na AI, które ma rewolucjonizować sposób wykrywania niedozwolonych zapisów w umowach zawieranych z konsumentami. System został opracowany przez AI LAB z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB) w ramach projektu „Artificial Intelligence for Consumer Protection Empowermen”, współfinansowanego ze środków UE.

System o nazwie ARBUZ pozwala na dokonywanie automatycznych analiz treści dokumentów i łatwe wychwycenie zapisów, które mogą potencjalnie naruszać prawo. Wszystko to jeszcze przed złożeniem skargi do UOKiK przez konsumentów. ARBUZ to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań w administracji publicznej w Europie. Twórcy nie wykluczają, że system będzie wykorzystywany także przez KE.
Przeczytaj także:
Jak działa system ARBUZ?
ARBUZ bazuje na najnowszych modelach języka naturalnego typu transformer i umożliwia automatyczne przeszukiwanie oraz analizę treści umów B2C (między firmą a konsumentem) w poszukiwaniu klauzul, które mogą być uznane za niedozwolone. Co istotne, ARBUZ nie tylko wychwyci potencjalnie nielegalne zapisy, lecz także od razu wygeneruje odpowiednie pisma procesowe, co już teraz przyśpiesza pracę urzędników.

Polska technologia z międzynarodowym potencjałem
Od momentu wdrożenia ARBUZ znacząco przyspieszył proces analizy dokumentów, pozwalając na masową weryfikację umów jeszcze przed pojawieniem się pierwszych sygnałów od konsumentów. Skuteczność narzędzia została doceniona przez KE, która rozważa jego wykorzystanie również w innych państwach członkowskich UE.
Jak podkreśla jeden z twórców systemu – dr inż. Marek Kozłowski, kierownik AI LAB – ARBUZ pozwala automatyzować najbardziej czasochłonne etapy analizy, co odciąża pracowników i pozwala im skupić się na bardziej złożonych aspektach postępowań.
Nasz system to dobry przykład wykorzystania sztucznej inteligencji do realizacji zadań, które człowiekowi zajmują dużo czasu. Umożliwia on analizę dużej liczby dokumentów jednocześnie, co dla człowieka byłoby czasochłonne. Dzięki jego implementacji pracownicy mają więcej czasu na inne obowiązki. System pomaga efektywnie eliminować praktyki niezgodne z prawem. Sztuczna inteligencja pomaga więc jeszcze lepiej chronić prawa konsumentów w Polsce. A mam nadzieję, że już wkrótce w całej Europie – mówi dr inż. Marek Kozłowski, kierownik AI Labu w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.
Co dalej? ANSI i kolejne projekty
ARBUZ ma być dopiero początkiem szerszej transformacji cyfrowej w administracji publicznej. OPI PIB już pracuje nad kolejnym projektem – systemem ANSI, który ma umożliwić monitorowanie opinii konsumentów o produktach i usługach pod kątem bezpieczeństwa i jakości.
System ARBUZ to doskonały przykład efektywnego wdrożenia AI w administracji publicznej. Pokazuje, że z pomocą odpowiednio dopracowanych algorytmów można nie tylko przyspieszyć biurokrację, lecz także realnie zwiększyć ochronę konsumentów i jakość rynku. Jeśli Polska utrzyma kurs na rozwój takich narzędzi, może nie tylko poprawić krajowy system kontroli, ale stać się wzorem dla innych krajów UE.