REKLAMA

Teraz możesz poczuć się jak świnia. Szybko pożałujesz, że tak je traktujemy

To wyjątkowe przeżycie, które pozwala dosłownie wejść w skórę zwierzęcia hodowanego na mięso - mówi Anna Zielińska, wiceprezeska Fundacji Viva! Akcja dla Zwierząt. W Warszawie ruszy specjalny escape room, który pokazuje, jak wygląda codzienne życie milionów świń w Polsce. Zdecydowanie nie tak sielsko, jak próbują wmówić to reklamy.

Teraz możesz poczuć się jak świnia. Szybko pożałujesz, że tak je traktujemy
REKLAMA

Niedawno popularna influencerka Juszes wywołała niemałą aferę. Pokazała reklamy produktów zwierzęcych wiszące w sklepie i zestawiła je z rzeczywistymi warunkami, w których żyją hodowlane świnie.

„O ile może mieć pretensję, że zdjęcie nie oddaje rzeczywistości, to jednak pokazywanie wizerunku hodowcy jest wysoce nie na miejscu” – relacjonował branżowy portal farmer.pl. Sprawa jest nieco zawiła – cytowany serwis wyjaśnia, że gospodarstwo akurat zapewnia odpowiednie warunki – ale Juszes poruszyła ważny problem. Reklamy produktów zwierzęcych rzeczywiście znacząco odbiegają od tego, jak zwierzęta są faktycznie traktowane.

REKLAMA

W swojej książce „Wędrówka tusz” Bartek Sabela wyliczał: „w reklamie mleka zakochana krowa i byk siedzą na wzgórzu w promieniach zachodzącego słońca”, w innej „młoda krówka w podskokach biegnie przez zieloną łąkę”, a kolejna odpoczywa na kanapie.

Można machać ręką i drwić z naiwności – przecież to tylko reklamy, wiadomo, że tworzą inną rzeczywistość

W tym przypadku fikcja uderza szczególnie, wszak prawdziwe zwierzęta często wręcz nie widzą światła dziennego, w odróżnieniu od kolorowych, bajkowych krówek, świnek czy kurczaczków z reklamy. Przemysł mięsny odciąga nasz wzrok od tego, jak naprawdę wygląda życie stworzeń w skrajnych warunkach. Wiemy, że pijąc napój, nie dostaniemy skrzydeł, tak jak jesteśmy świadomi tego, że krowa z bykiem nie siedzą na wzgórzu. Ale czy na pewno wiemy, co muszą przeżyć, nim zostaną zabite?  

- Tymczasem wiele reklam produktów wysokoprzetworzonych, w tym produktów mięsnych, takich jak parówki, kabanosy, wędliny jest skierowana do najmłodszej grupy konsumentów, wykorzystuje ich zainteresowania postaciami z bajek, aby sprzedać swój produkt. Warto pamiętać, że dzieci nie są świadome zagrożeń, nie myślą krytycznie. Jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za to, jakie produkty będą wybierały nasze dzieci i jaki będzie miało to wpływ na ich rozwój i zdrowie w przyszłości – mówiła lekarka Magdalena Jutrzenka, komentując raport organizacji Greenpeace na temat mitów występujących w reklamach mięsa.

Wiesz, jak ogłusza się kurczaki? Wiesza się je za nogi na hakach, specjalna maszyna zanurza je w wodzie pod napięciem, a potem podcina gardło i czeka, aż się wykrwawi. Tylko czasem kurczak podnosi głowę i wtedy nie traci przytomności. - pisaliśmy.

- To rzeczywistość, która na co dzień pozostaje niewidoczna – mówi o tym, co dzieje się w rzeźniach, Anna Zielińska

Właśnie dlatego powstał specjalny escape room, którego celem jest zaprezentowanie, jak bardzo często wygląda życie milionów świń w Polsce. Ciasne klatki, duszne hale, brak światła, przemoc i cierpienie, jak wylicza Zielińska.

Pokój zagadek to tak naprawdę 40-minutowe doświadczenie bazujące na mechanice tradycyjnego escape roomu. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby uczestnicy rozgrywki mogli poczuć niedolę zwierząt hodowlanych, wczuć się w ich sytuację i w skrócie poznać ich drogę. Zbudowany jest z ciasnych przestrzeni stylizowanych na chlewnię czy kipę samochodu transportującego świnie do rzeźni. Z kolei finałowe pomieszczenie w sposób symboliczny przedstawia mięsożerną kulturę i zderza ją z bezradnością zwierząt i prowokując do głębszych refleksji.

Escape room “Świński Los” zlokalizowany jest w firmie Mysterious Room w Warszawie przy ulicy Mielczarskiego 1/E. Od 16 maja będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Koszt jednej rozgrywki dla 2–4 graczy to 180 zł. Przez pierwszy rok 50 zł z każdej gry przeznaczone zostanie na pomoc zwierzętom w ramach działań Fundacji Viva!

- Świnie to niezwykle inteligentne i wrażliwe zwierzęta, a jednak w hodowli przemysłowej są traktowane jak maszyny. Escape room „Świński Los” stworzyliśmy, by w poruszający sposób pokazać ich rzeczywistość – budować świadomość, skłaniać do ograniczania mięsa, ale też walczyć o realne zmiany w przepisach, jak zakaz okrutnych praktyk, np. kastracji prosiąt bez znieczulenia. To doświadczenie ma otwierać oczy i zachęcać do działania. Część dochodu z biletów zostanie też przeznaczona na działania naszego Schroniska w Korabiewicach, które wspiera bezdomne, chore i potrzebujące zwierzęta - dodaje Anna Zielińska.

REKLAMA

Bartosz Idzikowski z serwisu Lockme, partner akcji, podkreśla, że zależy mu na tym, by „goście zostali trochę wstrząśnięci i żeby doświadczenie to posłużyło im do pewnych przemyśleń”. W Polsce rocznie zabija się od około 16,5 do ponad 20 milionów świń. Niestety, ten horror to codzienność.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-29T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T06:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T16:04:47+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T14:22:18+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA