Wiedzieliście, jak się myje pociągi? Tak działa nowoczesna myjnia PKP Intercity
Czyste i ciągle pachnące świeżością pociągi będą zasługą nowej myjni. PKP Intercity ma kolejne w Polsce miejsce, gdzie może w szybki i nowoczesny sposób czyścić lokomotywy i wagony. Wydano na to miliony.
Przewoźnik poinformował, że ruszyła już nowa automatyczna myjnia, która będzie pracować przez cały rok. Znajduje się na bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi, a jej powstanie pochłonęło przeszło 20 mln zł.
Myjnia służy do mycia zewnętrznego pociągów. W hali o długości ok. 200 m znajdują się portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Szczecińska myjnia szorować będzie lokomotywy, wagony pasażerskie oraz elektryczne zespoły trakcyjne.
Jest też wyposażona w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.
Nowo odebrana myjnia jest częścią projektu przebudowy bocznicy kolejowej w stolicy województwa zachodniopomorskiego – podkreśla PKP Intercity.
W ramach projektu wykonano już szeroki wachlarz prac, włączając w to budowę hali przeglądów taboru kolejowego, budowę dróg i parkingów, kompleksowe prace nad układem torowym z systemem odwodnienia, a także wzniesienie budynku biurowo-warsztatowego. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem. Cała inwestycja o wartości ponad 86 mln zł netto, ma zostać wykonana do końca 2024 roku.
PKP Intercity chce mieć więcej myjni
W 2022 r. uruchomiono tę w Warszawie, która czyści dziesięć wagonów na godzinę. Rok później w listopadzie wystartowała sezonowa myjnia w Krakowie, a w marcu 2024 r. pracę we Wrocławiu zaczęła kolejna całoroczna. Teraz dochodzi do tego szczecińska, która również będzie czyściła składy przez 12 miesięcy. Przewoźnik ma w planach stworzenie jeszcze trzech myjni: w Przemyślu, Lublinie i Gdyni.
W 2030 roku PKP Intercity chce dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity. Potrzeba jest logiczna, skoro ciągle przybywa nowych maszyn.
Więcej o zmianach na polskiej kolei przeczytasz na Spider's Web: