Jedna linia jest długa jak całe warszawskie metro, a mają ich sześć. Pociągi dla tego metra dostarczyli Polacy
3,6 mln pasażerów dziennie będzie mogło korzystać z nowoczesnego metra w Rijadzie. Ludzi przewozić będą pociągi bez maszynistów. Niektóre wagony budowane były w Polsce.
To jeden z największych na świecie projektów infrastruktury transportu miejskiego – jak opisują niektórzy metro w Rijadzie. Pociągi na pierwszych uruchomionych trasach już zaczęły pracę. W sumie metro składa się z sześciu linii o łącznej długości 176 km. Dla porównania warszawskie mierzy… 41,5 km. Niemal tyle samo (41,1 km) ma tylko jedna, najdłuższa linia w Rijadzie.
Do tego dochodzi flota 842 autobusów – transport publiczny w Arabii Saudyjskiej przechodzi więc prawdziwą rewolucję.
Nowe metro w Rijadzie ma polski akcent
69 dwuwagonowych składów dostarczył Alstom, a pojazdy powstawały w Chorzowie. Budowę pociągów o długości 36 m rozpoczęto już w 2015 r. Pierwsze sztuki wyjechały z Polski dwa lata później.
W każdym pociągu znajdują się trzy klasy: pierwsza klasa oraz klasy dla rodzin i dla pojedynczych osób. Pociągi nie wymagają obecności maszynistów, a ich wszystkie osie są napędowe, dzięki czemu mogą pokonywać odcinki o nachyleniu do 6 proc.
- opisywał producent.
67 pociągów dołożył też Siemens Mobility – to oparte na platformie Siemens Mobility Inspiro czterowagonowe (do Arabii pojechało 41 takich) i dwuwagonowe (26) pociągi bez maszynisty. I znowu możemy doszukać się polskiego akcentu, bo pociągi Inspiro trafiły też do Warszawy. Na dodatek nasza stolica przetarła szlak, bo już w latach 2013-2014 dostarczono 35 pociągów. Było to pierwsze zamówienie na nową generację pociągów Siemens Mobility na świecie.
W przypadku metra w Rijadzie mowa o pociągach bez maszynisty. Czy w Polsce pojawią się również autonomiczne pojazdy?
Tę opcję brano pod uwagę już przy okazji otwarcia II linii, ale wówczas pojawił się argument, że pasażerowie będą bać się podróży bez kontroli człowieka. Pomysł może wrócić jednak przy budowie planowanej czwartej linii.
„Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych” – zaznaczyło miasto w komunikacie.
Być może takiego systemu doczekamy się w Krakowie. W końcu miasto zapowiedziało, że ich metro będzie mieć „wiele zalet metra warszawskiego”, jednak w planach jest zminimalizowanie jego wad. W Krakowie chcą skorzystać z „dostępnych rozwiązań technologicznych”. Wspomina się o autonomiczności systemu czy ograniczeniu kosztów funkcjonowania metra.
Patrząc na rozmach Saudyjczyków od razu marzy się o podobnych rozwiązaniach i u nas. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to tanie rzeczy. Budowa metra w Rijadzie według szacunków pochłonęła 22,5 mld dol.
Na Spider's Web piszemy więcej o komunikacji miejskiej:
Zdjęcie główne: Mohammed younos / Shutterstock