REKLAMA

Google mówi, że drastycznie przerobi wyszukiwarkę. Oto co się zmieni

"Z perspektywy użytkownika jest to drastyczna zmiana w porównaniu z tym, co było wcześniej" - tak przedstawicielka Google'a mówi o nowościach w wyszukiwarce, które pojawią się niebawem.

Google mówi, że drastycznie przerobi wyszukiwarkę. Oto co się zmieni
REKLAMA

Generatywna sztuczna inteligencja - czyli po prostu czatboty pokroju ChatGPT, ponad rok temu spędzały Google'owi sen z powiek. Bo odpowiedzi w języku naturalnym były przyjemniejsze dla końcowego użytkownika niż sucha lista linków z fragmentami treści. Gigant nie potrzebował dużo czasu, by zrozumieć, że z pomocą własnej AI może zarówno kontynuować biznes wyszukiwarkowy, ale i dostarczać użytkownikom upragnionych gotowych odpowiedzi na pytania.

Efektem tego były Podsumowania AI (Google AI Overview), które zdobyły... powiedzmy sobie wątpliwą sławę, a to dzięki m.in. rekomendacjom dodania kleju do pizzy. Jednak skrót informacji i skondensowana wiedza na początku listy linków w Google to dopiero początek zmian, jakie firma zapowiedziało dla swojej wyszukiwarki.

REKLAMA

Google chce powierzyć AI organizację wyników wyszukiwania. "Bardziej efektywna dla otwartych zapytań"

Przy okazji garści nowości w Obiektywie Google, koncern zdradził nieco szczegółów na temat tego jak w najbliższych miesiącach zmieni się wyszukiwarka Google.

W najbliższych miesiącach sztuczna inteligencja będzie nie tylko pisać odpowiedzi do Podsumowań AI, ale także organizować listę wyników wyszukiwania i treści na stronie zależnie od specyfiki danego zapytania. Google zaprezentował przykład działania "Organizowania z użyciem AI" na przykładzie zapytania o "wegetariańskie przystawki".

AI Google na pierwszym miejscu zorganizowała karuzelę przepisów, a na drugim, karuzelę dipów. Pod nimi umieściła listę sugerowanych warzyw, które użytkownik może dotknąć, by na nowo wyszukać przepisy, tym razem tylko te zawierające wybrane warzywa.

Wyniki wyszukiwania zorganizowane przez AI

Na kolejnej stronie z wynikami wyszukiwania strona jest zorganizowana podobnie, tym razem dzieląc wyniki na karuzele z bruschettami i tartami oraz listą "najlepszych przepisów z pomidorami i awokado".

Wyniki wyszukiwania zorganizowane przez AI - dostosowane pod względem składników

Google zastosował przykład jedzenia celowo, gdyż właśnie dziś rozpoczęto testy strony wyników organizowanych przez AI - aczkolwiek tylko w Stanach Zjednoczonych i tylko dla zapytań związanych z pomysłami na posiłki. Jak powiedziała Rhiannon Bell, wiceprezes ds. doświadczenia użytkownika w wyszukiwarce Google podczas spotkania z dziennikarzami, strony wyszukiwania organizowane przez AI są najbardziej efektywne w przypadku "otwartych" zapytań, z którymi generatywna sztuczna inteligencja ma problem lub po prostu nie może odpowiedzieć. Dlatego testy obejmują jedynie zapytania z kategorii kulinariów.

Docelowo Google chce wprowadzić taki typ organizacji wyników wyszukiwania "otwartych" zapytań na stałe.

W naszych testach ludzie uznali strony wyników wyszukiwania zorganizowane przez AI za bardziej pomocne. A dzięki nim zapewniamy użytkownikom bardziej zróżnicowane formaty treści i witryny, tworząc jeszcze więcej możliwości odkrywania treści.

Przekazała Liz Reid, prezes ds. wyszukiwarki Google

Co więcej, wyniki wyszukiwania w okresie testów będą organizowane przez AI na podstawie lokalizacji, dzięki czemu AI uniknie sugerowania np. zimnych drinków osobom mieszkającym na północy Stanów, gdzie nadchodzi zima. Jednocześnie Google ma w planach udoskonalenie wyników (oraz ich sortowanie) o kolejne, bliżej nieokreślone dane. W domyśle może być to choćby historia aktywności w innych usługach Google, takich jak YouTube.

Zmiany w wyszukiwarce Google to także zmiany w tym, co czytasz

Zmiany w organizacji wyników wyszukiwania są ważne nie tylko dla użytkowników, ale i dla wydawców treści: firmy z branży medialnej, blogerów oraz różne firmy używające pozycji w wyszukiwarce Google do promocji swoich produktów. Będą oni mieli nie lada wyzwanie "rozgryzienia" jak będzie działał algorytm nadający priorytet wynikom wyszukiwania - a to by móc utrzymać widoczność swoich witryn. "Rozgryzienia", gdyż według relacji Business Insider podczas spotkania z dziennikarzami przedstawiciele Google'a nie byli skorzy do wyznań, jak działa sztuczna inteligencja organizująca wyniki wyszukiwania.

A jest to szalenie ważne, gdyż z każdą zmianą algorytmu następuje także zmiana - przez wydawców - sposobu prezentowania i formatowania treści, o ile nie samych treści. Wobec czego gdy Google "wypuści" podsumowania AI i organizowanie wyników wyszukiwania przez AI, możemy spodziewać się stopniowych zmian w treści stron internetowych, które przeglądamy.

Może zainteresować cię także:

REKLAMA

Zdjęcie główne: Leona Octavii / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA