Polacy wiszą dużo kasy operatorom. Nowy raport pokazuje jak dużo
Jest jednak dobra wiadomość – w porównaniu z danymi sprzed dwóch lat wartość długu oraz liczba zadłużonych spadła. Mimo wszystko dłużnicy to niemała grupa, a zaległości wobec operatorów są spore.

Polacy wcale nie traktują priorytetowo płatności wobec operatorów komórkowych – wynika z informacji rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Według ujawnionych danych tylko 3 proc. decyduje się zapłacić za abonament telefoniczny bądź internetowy w sytuacji, gdy zaczyna brakować pieniędzy. Ważniejsze są zobowiązania względem banków i dostawców mediów takich jak prąd, gaz czy woda.
Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor zaległości na rzecz telekomów przekraczają już 1,4 mld zł. Problem z ich spłatą ma 326 tys. osób, co daje średnio na użytkownika 4,4 tys. zł długu. Tylko w okresie od maja do września zaległe rachunki telefoniczne m.in. po urlopowych wojażach zebrało dodatkowych 30,5 tys. osób, na kwotę wynoszącą prawie 119 mln zł.
Pojawiający się jesienią dług to efekt wakacyjnych zagranicznych wojaży
Na początku jesieni zazwyczaj przybywa więcej dłużników telekomunikacyjnych niż w innych okresach roku. Pojawiają się bowiem m.in. wpisy długów z sezonu wiosenno-letniego, w tym wysokie rachunki przywożone z zagranicznych urlopów. Najwyższy wzrost liczby telekomunikacyjnych dłużników, ponad 5,6 tys. osób, odnotowaliśmy między sierpniem a wrześniem
– zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Wśród tych 3 proc., które chce spłacić telefoniczne i internetowe zaległości priorytetowo, najczęściej są to osoby po 64 roku życia. W przypadku osób między 18 a 24 rokiem nie ma takich wskazań wcale. Takie dość swobodne podejście może mieć w przyszłości swoje poważne konsekwencje.
Wielu wydaje się, ot zwykły rachunek za telefon, jakie może mieć znaczenie? A ma, bo operatorzy chętnie korzystają z usług BIG-ów i gdy pojawiają się problemy z uzyskaniem płatności po prostu zgłaszają dług do rejestru. W bazie dłużników sprawdzają też potencjalnych klientów. Warto, aby użytkownicy telefonii komórkowych o tym wiedzieli
- tłumaczy Rafał Gołębiewski, lider zespołu Korpo i MŚP, który odpowiada za relacje z firmami telekomunikacyjnymi w BIG InfoMonitor.
Mimo wszystko kwoty należne telekomom zmniejszają się
W marcu 2021 r. zgłoszone do BIG InfoMonitor długi wobec telekomów przekraczały 1,8 mld zł, a w rejestrze widniało prawie 423 tys. konsumentów i firm z zaległościami z tego tytułu.
Wśród dłużników telekomów przeważają mężczyźni (53 proc.), bardzo licznie reprezentowane są też osoby między 25. a 44. rokiem życia (41 proc.). Osób z zaległościami w wieku 65+ jest więcej niż wśród najmłodszych (z przedziału 18-24) ale trzeba zaznaczyć, że w społeczeństwie jest niemal trzy razy więcej seniorów niż młodych. Jak zwraca uwagę BIG InfoMonitor czyni to z tej grupy najsolidniejszych klientów telekomów, bo odsetek dłużników jest mniejszy.
Ciekawe, czy w przyszłości nie będzie miało to jeszcze większego wpływu na oferty. Dziś operatorzy bardzo często mają oferty dla młodych czy studentów, chcą być też postrzegane jako młodzieżowe, nowoczesne firmy. Nie da się jednak ukryć, że społeczeństwo się starzeje i to właśnie starsi będą najważniejszymi, bo najliczniejszymi klientami. A że na dodatek są solidni i płacą na czas, to lepiej inwestować oferty w nich?
Więcej o ofertach operatorów przeczytacie na Spider's Web:
Oczywiście za jakiś czas seniorami będą ci, którzy mają problemy z płaceniem na czas, więc ta dobra opinia punktualnych starszych może być tylko wspomnieniem. Ale ta kwestia wieku użytkowników i korzystających z ofert może faktycznie niebawem być kluczowa – społeczeństwo starców będzie chciało mieć więcej korzyści dla siebie.