REKLAMA

Największy okręt wojenny w historii płynie na pierwszą misję. Oto Lotniskowiec USS Gerald R. Ford

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN 78) opuścił port Norfolk w Wirginii i wyruszył na swoją pierwszą misję bojową. Jest to najnowszy i najbardziej zaawansowany lotniskowiec amerykańskiej marynarki wojennej. USS Gerald R. Ford jest też największym na świecie lotniskowcem i największym okrętem wojennym, jaki kiedykolwiek zbudowano. Kosztował 13 miliardów dolarów.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford
REKLAMA

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) to najnowszy okręt wojenny Stanów Zjednoczonych. Jest to pierwszy z dziesięciu planowanych lotniskowców typu Gerald R. Ford, które mają zastąpić starsze jednostki typu Nimitz.

REKLAMA

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford jest symbolem amerykańskiej potęgi morskiej i lotniczej. Okręt ma długość 332,8 metra, wyporność 100 000 ton i napęd atomowy, który pozwala mu operować bez ponownego zasilania przez 20 lat. Może zabierać nawet 90 samolotów i śmigłowców, w tym nowoczesne myśliwce F-35C Lightning II i F/A-18E/F Super Hornet, samoloty wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye, samoloty walki elektronicznej EA-18G Growler i bezzałogowe aparaty latające.

Napęd stanowią dwa reaktory jądrowe A1B o mocy 400 tysięcy koni mechanicznych każdy, które napędzają cztery śruby. Prędkość maksymalna okrętu przekracza 30 węzłów (ok. 56 km/h), a zasięg jest nieograniczony. Załoga liczy 4660 osób, w tym personel lotniczy.

Lotniskowiec to małe miasteczko

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford jest nie tylko potężną maszyną wojenną, ale także miejscem życia i pracy tysięcy ludzi. Z tego powodu na pokładzie okrętu znajdują się różne udogodnienia i ciekawostki, które mają poprawić komfort i morale załogi.

Na okręcie znajduje się 30 stołówek, w których codziennie podawane są cztery posiłki dla całej załogi. Łącznie na pokładzie zużywa się około 16 ton jedzenia i napojów dziennie, co odpowiada wagom 3 słoni afrykańskich. Wśród najpopularniejszych potraw są pizza, kurczak i makaron. Na okręcie znajdują się także automaty z napojami i przekąskami, a także kawiarnie i sklepy.

Pokład lotniczy lotniskowca ma powierzchnię ponad 25 tysięcy metrów kwadratowych, co odpowiada około 4 boiskom piłkarskim. Pokład jest zrobiony z wytrzymałego materiału kompozytowego o nazwie Advanced Arresting Gear (AAG), który ma lepsze właściwości niż stal i jest odporny na wysokie temperatury i zużycie. 

Na okręcie znajdują się także różne miejsca rozrywki i rekreacji dla załogi. Są sale kinowe, biblioteki, siłownie, salony gier, salony fryzjerskie i kosmetyczne, a nawet studio tatuażu. Załoga ma także dostęp do internetu i telewizji satelitarnej, a także do poczty elektronicznej i telefonii. Na okręcie organizowane są także różne imprezy i konkursy, takie jak karaoke, bingo czy zawody sportowe.

Okręt USS Gerald R. Ford ma także system oczyszczania ścieków i recyklingu odpadów. Z wody morskiej uzyskuje się słodką wodę do picia i mycia. Okręt ma także system redukcji hałasu i drgań, który poprawia komfort akustyczny załogi i zmniejsza wpływ na życie morskie.

USS Gerald R. Ford pełen innowacji

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford ma wiele innowacji technologicznych, wśród których najważniejsze to nowe katapulty i system hamowania lądujących samolotów.

Elektromagnetyczna katapulta startowa EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) zastąpiła dotychczas używane katapulty parowe. EMALS ma zwiększyć szybkość, częstotliwość i bezpieczeństwo startów samolotów, a także umożliwić start lżejszych i cięższych maszyn niż dotychczas. Ta innowacja eliminuje tradycyjny wymóg wytwarzania i magazynowania pary, zwalniając znaczną powierzchnię pod pokładem. Dzięki EMALS, USS Gerald R. Ford może wykonać o 25 proc. więcej startów samolotów dziennie niż klasa Nimitz i wymaga o 25 proc. mniej członków załogi. Nowe katapulty rozpędzają one samolot do prędkości 300 km/h w ciągu 2 sekund. W sumie okręt ma cztery takie urządzenia.

Zaawansowany system lądowania AAG (Advanced Arresting Gear) zastąpił dotychczasowy system hamowania samolotów przy lądowaniu. AAG ma być bardziej niezawodny i elastyczny niż poprzedni system, a także zmniejszyć obciążenie dla samolotów.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford

Potężne i szybkie windy

Dzięki zastosowaniu automatyzacji i robotyzacji wielu procesów na pokładzie załoga została zmniejszona o kilkaset osób. Dzięki lepszemu wykorzystaniu przestrzeni na i pod pokładem nowe rozwiązania pozwoliły na zwiększenie pojemności magazynów paliwa i amunicji.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford jest wyposażony w nowoczesny system wind i dystrybucji amunicji (Advanced Weapons Elevators - AWE), który ma na celu zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa transportu ładunków bojowych z magazynów do samolotów. System ten składa się z 11 wind elektromagnetycznych, które mogą przenosić do 24 ton amunicji na raz z prędkością ponad 45 metrów na minutę. W porównaniu z tradycyjnymi windami hydraulicznymi na lotniskowcach typu Nimitz, windy na USS Gerald R Ford są szybsze, mocniejsze i cichsze.

System dystrybucji amunicji na USS Gerald R Ford jest także zautomatyzowany i zintegrowany z systemem zarządzania walką okrętu. Dzięki temu załoga może lepiej planować i koordynować operacje lotnicze, a także monitorować stan i lokalizację amunicji na pokładzie. System ten ma także zapewnić większą elastyczność w doborze uzbrojenia dla samolotów, a także zmniejszyć ryzyko błędów ludzkich i wypadków. System wind i dystrybucji amunicji na USS Gerald R Ford jest jednym z najbardziej zaawansowanych i innowacyjnych elementów tego okrętu. 

Uzbrojenie i obrona

Lotniskowiec USS Gerald R Ford jest wyposażony w systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, które mają zapewnić mu ochronę przed różnymi zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi. Główne uzbrojenie stanowią wyrzutnie pocisków RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), które mogą zwalczać cele na średnich i krótkich dystansach. Pociski ESSM są naprowadzane aktywnie przez radar i mogą osiągać prędkość ponad 4 Machów. System obrony przeciwrakietowej ESSM składa się z 32 wyrzutni.

Drugim rodzajem pocisków są RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile), które służą do obrony bezpośredniej przed pociskami manewrującymi, samolotami i śmigłowcami. Pociski RAM są naprowadzane pasywnie na źródło ciepła i mają prędkość około 2 Machów. Są one odpalane z 21-prowadnicowych wyrzutni umieszczonych na burtach okrętu. System obrony bliskiego zasięgu SeaRAM składa się z 11 wyrzutni pocisków rakietowych.

Ostatnim elementem systemu obronnego są trzy zestawy Phalanx CIWS (Close-In Weapon System), które stanowią ostateczną linię obrony przed celami powietrznymi i nawodnymi. Phalanx CIWS to automatyczne działko kalibru 20 mm, które strzela pociskami przeciwpancernymi z prędkością 4500 strzałów na minutę. Działko jest połączone z radarem i komputerem, które wykrywają, śledzą i niszczą cele w zasięgu około 2 km.

Start samolotu F/A-18E Super Hornet z pokładu USS Gerald R. Ford

Lotniskowiec USS Gerald R Ford nie posiada artylerii głównej ani rakietowych pocisków przeciwokrętowych, ponieważ jego główną siłą uderzeniową są samoloty pokładowe. Okręt ma jednak możliwość współpracy z innymi jednostkami floty, takimi jak niszczyciele rakietowe typu Arleigh Burke czy krążowniki rakietowe typu Ticonderoga, które mogą zapewnić mu wsparcie ogniowe na większych odległościach.

Lotniskowiec nie działa nigdy sam

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford jest okrętem flagowym grupy uderzeniowej lotniskowca (CSG) Gerald R. Ford. Grupa ta składa się z lotniskowca Gerald R. Ford, skrzydła lotniczego (CVW), jednostek eskadry niszczycieli (DESRON) - niszczyciele rakietowe klasy Arleigh Burke USS Ramage (DDG 61), USS McFaul (DDG 74) i USS Thomas Hudner (DDG 116), krążownika rakietowego klasy Ticonderoga USS Normandy (CG 60) i jednostek wsparcia. 

REKLAMA

Rozpoczęta właśnie misja lotniskowca i jego grupy uderzeniowej polega na zapewnieniu elastycznej siły morskiej zdolnej do działania w różnych regionach świata, odstraszaniu potencjalnych przeciwników, zapewnianiu sojusznikom i partnerom bezpieczeństwa i stabilności na morzu oraz gwarantowaniu swobodnego przepływu handlu globalnego.

Lotniskowiec Gerald R Ford jest pierwszym lotniskowcem klasy Ford. Marynarka wojenna rozpoczęła budowę dwóch kolejnych lotniskowców tej klasy: USS Kennedy i USS Enterprise. Lotniskowiec Gerald R. Ford jest nazwany na cześć 38. prezydenta Stanów Zjednoczonych, który służył w marynarce wojennej podczas II wojny światowej jako oficer pokładowy na lotniskowcu USS Monterey (CVL-26). Lotniskowiec USS Gerald R. Ford został zwodowany w listopadzie 2013 roku i oddany do służby w lipcu 2017 roku. Jest to drugi rejs lotniskowca USS Gerald R. Ford i pierwsza misja bojowa po dziewiczym rejsie jesienią 2022 roku.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA