REKLAMA

The Last of Us i Barbie Fasion Designer stoją tu ramię w ramię. Oto najważniejsze gry w historii świata

Kultura popularna ma ogromny wpływ na wiele aspektów otaczającej nas rzeczywistości - gospodarkę, społeczeństwo czy kulturę jako taką. Museum of Play, które od ponad 8 lat prowadzi Halę Sław Gier Wideo, właśnie wprowadziło do niej 4 kolejne gry, które według eksperckiego jury zmieniły bieg historii.

08.05.2023 05.35
The Last of Us i Barbie Fasion Designer stoją tu ramię w ramię. Oto najważniejsze gry w historii świata
REKLAMA

Jaka gra wideo jest najważniejsza w historii? Jaka wywarła największy wpływ na społeczeństwo? Przyjmując różne kryteria, możemy wyróżnić co najmniej kilka gier: Pong, Minecraft, Super Mario Bros. czy World of Warcraft. Jednak istnieje organizacja, która prowadzi Halę Sław Gier Wideo i każdego roku do listy najbardziej wpływowych gier w historii dodaje kilka tytułów.

4 maja doczekaliśmy się kolejnej aktualizacji Hali Sław Gier Wideo, w ramach której z długiej listy nominowanych gier grono dziennikarzy, naukowców oraz innych osób bezpośrednio związanych z branżą gier wideo wybrało 4 gry, które dołączyło do prestiżowej listy.

REKLAMA

Hala Sław Gier Wideo z czterema kolejnymi grami

Gry, które w tym roku dołączyły do Hali Sław Gier Wideo to:
- Barbie Fashion Designer,
- Computer Space,
- The Last of Us,
- Wii Sports.

Jak informuje The Strong National Museum of Play, twórca Hali Sław Gier Wideo i muzeum poświęcone grom, Barbie Fashion Designer zostało wybrane ze względu na swój wkład w zwiększenie rynku gier wideo i zapoczątkowała ważne - i nadal trwające - debaty na temat roli płci i stereotypów w grach. Barbie Fashion Designer była również pionierska w łączeniu świata cyfrowego i fizycznego, umożliwiając graczom tworzenie ubrań dla swoich lalek Barbie i drukowanie ich na specjalnej tkaninie.

Z kolei Computer Space pokazał, że gry wideo mają potencjał do przyciągania odbiorców spoza akademickich laboratoriów - na samym początku istnienia gier wideo stanowiące główne miejsce, w którym można było wejść w interakcję nie tylko z grami, ale i z komputerem. Gra nie osiągnęła wielkiego sukcesu, ale za to była prekursorką w branży gier wideo i zachęciła jej twórców do stworzenia Atari, firmy kluczowej dla rozwoju całego rynku.

Na miejsce w Hali Sław Gier Wideo The Last of Us zasłużyło sobie wyjątkową fabułą i sposobem opowiedzenia jej, jak i "intymną eksploracją ludzkości" oraz zapadającymi w pamięci postaciami.

Pomimo debiutu w 2013 roku, The Last of Us pozostaje popularne ze względu na jakość rozgrywki i siłę opowieści. Adaptacja HBO z 2023 roku poszerzyła zasięg i popularność gry. Stworzony przy udziale Naughty Dog serial zyskał poparcie zarówno krytyków, jak i fanów jako jedna z najlepszych adaptacji gier wideo, jakie kiedykolwiek powstały.

- mówi Lindsey Kurano, kurator gier wideo w The Strong National Museum of Play
REKLAMA

Warto zaznaczyć, że The Last of Us jest najmłodszą grą znajdującą się w zestawieniu, gdyż od jej premiery aż do nominacji minęło zaledwie dziesięć lat.

Natomiast Wii Sports swoje miejsce zapewniło sobie prostotą rozgrywki, która sprawiła, że w świecie gier odnalazły się osoby, które normalnie nie sięgnęłyby po kontroler. Prosta mechanika sprawiła, że gra była dostępna dla niemal każdego - mogły w nią grać zarówno małe dzieci, jak i seniorzy - i pomogła zdefiniować na nowo pojęcie "gracza".

Obecnie Hala Sław Gier Wideo liczy sobie ponad 30 pozycji, wszystkie gry wraz z uzasadnieniem ich obecności można zobaczyć na stronie Museum of Play. Nominować grę do Hali Sław może każdy, jednak corocznie grono ekspertów zawęża listę finalistów do 15 pozycji, z których wybierane jest 4 do 5 gier. Jako kryteria wyboru Museum of Play wyróżnia m.in. rozpoznawalność gier, długowieczność - to jak długo gra pozostaje popularna w społeczności graczy i społeczeństwie jako takim, zasięg geograficzny oraz wpływ na kulturę popularną, rozrywkę, społeczeństwo i wpływ na sposób, w jaki projektowane są kolejne dzieła kultury (gry, filmy, seriale, książki).

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA