REKLAMA

Apple wymierzył Facebookowi potężny cios. Straty liczone w miliardach

Ile kosztuje nasza prywatność? W przypadku Facebooka licznik dojechał już do blisko 13 mld dolarów. To kwota, którą Meta straciła po tym, jak Apple zaktualizował politykę prywatności i pozwolił wybrać użytkownikom iPhone’ów, czy życzą sobie, by aplikacje ich śledziły.

Facebook z miliardowymi stratami. To wina Apple'a
REKLAMA

Pod koniec kwietnia 2021 r. Apple wykonał niespotykanie pro-konsumencki krok i wprowadził nową politykę transparentności dla aplikacji. Otóż od czasu aktualizacji iOS 14 Apple zablokował reklamodawcom unikalny identyfikator użytkownika – to narzędzie, które pozwala tworzyć profile osób i przygotowywać dla nich spersonalizowane reklamy. Od tamtej pory użytkownicy muszą wyrazić zgodę na profilowanie i – jak łatwo się domyślić – wielu tej zgody nie wyraziło.

Mark Zuckerberg od początku wykazywał ogromne niezadowolenie z tej zmiany i trudno się dziwić; brak personalizowanych reklam mógł kosztować Facebooka miliardy dolarów. Zdaniem Zucka zmiana polityki Apple’a miała wpłynąć negatywnie na małe biznesy, ale prawda była taka, że najbardziej oberwą giganci: Facebook, Twitter, Snapchat, YouTube czy Instagram. I oberwali, w końcu wiemy, jak bardzo.

REKLAMA

Facebook stracił miliardy. Polityka prywatności Apple przynosi efekty.

Już w czerwcu ubiegłego roku, dwa miesiące po wprowadzeniu nowej polityki prywatności, reklamodawcy w serwisach społecznościowych stracili średnio 15/20 proc. przychodów. Firma analityczna Lotame wzięła pod lupę dane z ostatnich 12 miesięcy i oszacowała, że sumarycznie giganci stracili nawet 16 mld dol.

REKLAMA

Najwięcej na blokadzie uniwersalnego identyfikatora użytkownika stracił Facebook. Straty Mety są szacowane na 12,8 mld dol. Następny w kolejce jest YouTube, który na polityce Apple’a stracił ok. 2,2 mld dol. 546 mln dol. stracił Snap, zaś Twitter – 323 mln dol.

Co jednak ciekawe, analitycy przewidują, że do końca tego roku giganci znajdą sposób, by zrekompensować te straty i efekty nowej polityki prywatności Apple’a stracą na znaczeniu. Facebook przykładowo już teraz pracuje nad sposobami, by uniezależnić się od identyfikatora użytkownika i dostarczyć reklamodawcom nowych narzędzi do profilowania.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-08T07:40:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-08T07:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T20:31:23+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T20:25:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T19:07:04+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T18:54:38+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T17:52:41+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T16:53:10+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T16:23:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T15:42:27+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T15:17:17+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T15:00:23+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T13:52:24+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T11:59:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T11:09:36+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T09:47:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T08:38:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T07:15:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T06:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T06:08:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T06:06:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-06T21:09:19+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA