REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Nauka

Chińczycy testują największy wodnosamolot na świecie. AG600 Kunlong wystartuje z lądu i wody

Już w najbliższych dniach Chiny planują przeprowadzić testy swojego nowego prototypowego wodnosamolotu. Potężny AG600 będzie mógł startować i lądować zarówno na lądzie, jak i na wodzie.

wodnosamolot-ag-600
REKLAMA

Wbrew pozorom AG600 choć ciągle jest na etapie prototypu, to jest też samolotem przestarzałym. Jak wskazują eksperci napędzające go cztery silniki turbośmigłowe technologicznie oparte są na sowieckich silnikach z lat pięćdziesiątych XX wieku. Mimo to Chiny pokładają w projekcie spore nadzieje.

REKLAMA

Jeżeli AG600 przejdzie testy, uzyska certyfikacje i rozpocznie regularne loty będzie największym wodnosamolotem na świecie. Jego długość to 37 metrów, a rozpiętość skrzydeł to blisko 39 metrów. Według informacji opublikowanych przez dziennik South China Morning Post, wprowadzenie AG600 do służby jest jednym ze strategicznych celów realizowanego aktualnie w Chinach planu pięcioletniego. Samolot miałby operować z baz na Morzu Południowochińskim wzmacniając obecność Chin w tym rejonie.

AG600 jest samolotem porównywalnym rozmiarami z Boeingiem 737.

Ten ostatni może przemieszczać się z prędkościami do 500 km/h i może utrzymywać się w powietrzu nawet przez 12 godzin. Na pokładzie samolotu znajdzie się miejsce dla 50 pasażerów. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu podwoziu samolot może lądować na wodzie, a w razie potrzeby może także wypuścić koła umożliwiające lądowanie na lądzie. Do startu z wody samolot będzie potrzebowała "pasa" o długości 1500 metrów i głębokości 2,5 metra.

REKLAMA

Projektanci zwracają uwagę na fakt, że AG500 może także surfować po wodzie np. w celu nabrania wody, jeżeli będzie przystosowany do gaszenia pożarów. W takiej konfiguracji samolot będzie w stanie napełnić zbiorniki dwunastoma tonami wody w ciągu zaledwie 20 sekund.

Wstępne informacje wskazują, że mamy w tym przypadku do czynienia z konstrukcją niezwykle wszechstronną. AG 600 będzie w stanie transportować ludzi i ładunki jak typowy samolot pasażerski, ale jednocześnie szykowane są wersje, które będą pełniły patrole morskie oraz będą prowadziły misje ratunkowe w ramach służb SAR, czy też typowe misje badawcze rejonów oceanicznych.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA