REKLAMA

Kobbeny na emeryturę. Polsce pozostanie tylko jeden okręt podwodny

Już niedługo swoją służbę zakończą ORP Sęp i ORP Bielik – okręty podwodne typu 207, nazywane też Kobbenami. Pozostanie nam tylko ORP Orzeł typu Pałtus. I to też sprawny tylko częściowo.

sęp bielik kobben
REKLAMA

Wysłużone Kobbeny nie będą już służyć w polskiej flocie. Właśnie rozpoczęła się ich ostatnia droga – bo misją trudno to nazwać. Gdańska Stocznia Remontowa rozpoczęła proces wyokrętowania akumulatorów Sępa i Bielika w ramach kontraktu z Komendą Portu Wojennego w Gdyni o wartości niespełna miliona złotych. Miejsce ogniw zajmie balast stały. Dokonane też zostaną mniej złożone czynności, w tym odłączenie systemu gaśniczego, opróżnienie zbiorników tlenu oraz zaślepienie burtowych zaworów wodnych.

Koniec prac przewidziany jest na początek maja bieżącego roku, a wraz z nim bandera na okrętach zostanie opuszczona. To oznacza, że w służbie polskiej Marynarki Wojennej pozostanie tylko ORP Orzeł – okręt podwodny projektu 877E typu Pałtus.

REKLAMA

Okręty podwodne typu 207 Kobben – niemieckiej produkcji, finansowane przez Amerykanów, zbudowane dla Norwegii, skończyły w Polsce.

Kobbeny zostały wybudowane w Niemczech przy pomocy finansowej ze strony Stanów Zjednoczonych. Jednostki wymagają 18-osobowej załogi i mają wyporność 459 ton na powierzchni i 524 tony po zanurzeniu. Napędzają je dwa silniki Diesla na powierzchni oraz jeden silnik elektryczny podczas zanurzenia. Ich broń stanowi osiem torped kalibru 533 mm.

 class="wp-image-1620932"

W części dziobowej znajdują się kwatery załogi, a tuż za nią kambuz. W części centralnej jest centrum sterowania i dowodzenia. W części rufowej znajdują się mechanizmy napędowe i maszynownia. Dziobowe stery głębokości są chowane wewnątrz kadłuba, zaś rufowe osadzone są na stałe. Za wykrywanie celów odpowiada pasywny system hydrolokacyjny, w którego skład wchodzą sonar średniej częstotliwości oraz hydrofony.

Historia Kobbenów sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. NATO zdecydowało o konieczności wzmocnienia swojej północnoatlantyckiej flanki – pilnujące tamtejszych wód norweskie okręty podwodne pamiętały czasy II wojny światowej. Zdecydowano, że Amerykanie wesprą finansowo norweską flotę (czyli pokryją 50 proc. kosztów) i zlecą w RFN budowie małych i zwinnych okrętów podwodnych.

REKLAMA

Kobbeny trafiły do polskiej Marynarki Wojennej w lutym 2002 r. Umowa zakładała przekazanie pięciu okrętów, z czego jeden miał posłużyć jako źródło części zamiennych. 4 czerwca do służby powołany został Sokół, w tym samym roku służbę zaczął również Sęp. W 2003 r. dołączył do niego Bielik, zaś w 2004 Kondor. Sokół dekretem MON-u z 2018 r. ma zostać przekształcony w okręt-muzeum. Bielika wycofano ze służby pod koniec 2017 r. – ma zostać sprzedany.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-16T10:21:35+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T08:27:46+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T07:44:45+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T07:27:20+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T07:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T22:06:54+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T21:15:40+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T20:42:54+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T20:14:54+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T19:29:47+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T19:04:27+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T18:31:51+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T18:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T17:25:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T16:58:17+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T16:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T16:09:34+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T15:58:12+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T15:38:13+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T15:00:42+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T14:29:29+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T13:01:38+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T12:19:40+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:11:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T09:17:13+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA