MK Jazz Foto 2020, czyli muzyczne momenty uniesienia. Najlepsze fotografie jazzowe w Polsce
„Wyczekuję momentu muzycznego uniesienia, jestem cierpliwa, staram się być niezauważalna, szukam światła, ale najważniejsze zawsze we wszystkim są dla mnie emocje” - mówi Urszula Las, laureatka II edycji MK Jazz Foto, czyli konkursu fotograf jazzowej imienia Marka Karewicza.
Fotografie z koncertów wyglądają na proste do wykonania. Mamy przecież w miarę stabilne warunki oświetleniowe, a muzycy nigdzie nie uciekają, są przez cały koncert dostępni do fotografowania. Kto chociaż raz próbował tego w praktyce, wie, że to wcale nie takie łatwe. Na wielu scenach światło jest nie tylko ciągle zmienne, ale jest po prostu ciemno. Czasu na zdjęcia zazwyczaj jest bardzo mało, ok. kilku minut na samym początku, albo 2-3 pierwsze utwory. A ta cała stabilność jest przekleństwem, bo bardzo łatwo wpaść w rutynę fotografowania tego samego, z tych samych miejsc, w taki sam sposób. Z tego też względu nie jest łatwo zrobić naprawdę dobre, niesztampowe zdjęcia, które nie będę powieleniem czegoś, co już wcześniej robiliśmy. Mistrzem oryginalnych zdjęć, które były w dodatku pełne emocji oraz charakteru, był Marek Karewicz.
Miles Davis polskich fotografów
Marek Karewicz to taki Miles Davis polskich fotografów muzyki. Polski mistrz, który wchodził na koncert, robił kilka, może kilkanaście zdjęć i wszystkie były dobre. Swoją drogą, sam Davis swój portret autorstwa Marka kazał powiększyć do rozmiaru 3 × 10 m i powiesić na jednym z nowojorskich wieżowców. W swojej karierze fotografował największych, od The Rolling Stones po Ellę Fitzgerald, ale i wielu polskich mistrzów muzyki, jak Krzysztof Komeda. Karewicz jest autorem okładek do tysięcy płyt, a jego archiwum liczy blisko 2 miliony negatywów. Fotograf zmarł w połowie 2018 roku w wieku 80 lat. Konkurs MK Jazz Foto ma na celu uczczenie pamięci tego znakomitego fotografa i popularyzację jego dorobku. Pierwsza edycja konkursu odbyła się rok temu.
Wyniki II edycji MK JAZZ FOTO
Druga edycja MK JAZZ FOTO zgromadziła 90 autorów, którzy przysłali 225 prac. Jury zdążyło jeszcze przed ogłoszeniem epidemii wybrać 33 najlepsze prace zakwalifikowane do wystawy pokonkursowej. Z tego grona wyłoniono czworo laureatów.
Grand Prix drugiej edycji zdobyła Urszula Las za fotografię perkusisty, Franka Parkera podczas Love Polish Jazz Festival 2019 w Tomaszowie Mazowieckim.
Drugą Nagrodę przyznano Piotrowi Banasikowi za fotografię, na której przedstawiony jest puzonista Trombone Shorty na koncercie w ICE Kraków 2017.
Dwie równorzędne Trzecie Nagrody otrzymali: Kasia Idźkowska, która sfotografowała amerykańskiego saksofonistę Brenta Birckheada w Nowym Yorku w 2016 r. oraz Jarek Wierzbicki za fotografię Leszka Możdżera podczas Love Polish Jazz Festival 2018 w Tomaszowie Mazowieckim.
Nagrodę Specjalną za najlepszą fotografię wykonana na Festiwalu Jazz nad Odrą przyznano Katarzynie Stańczyk za zdjęcie Adama Wajdzika. Laureaci otrzymają nagrody w wysokości 1500, 1000 i 500 zł.
Niestety z powodu pandemii koronawirusa festiwal ten nie mógł się odbyć w przewidywanym terminie między 20. a 26. kwietnia. A skoro tak to i ceremonia wręczenia nagród oraz wystawa pokonkursowa zostały przełożone. Oby nowy termin 6-10.10.2020 był bardziej szczęśliwy.