Operatorzy / Lokowanie produktu

5G, SI, big data, automatyzacja i troska o środowisko - najważniejsze trendy w biznesie na 2020 r.

Bez dwóch zdań największym wydarzeniem na rynku mobilnym w nadchodzącym roku będą pierwsze komercyjne wdrożenia sieci 5G. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej zmian związanych z cyfryzacją w świecie biznesu. Przyglądamy się trendom na 2020 r., wśród których są także sztuczna inteligencja, robotyzacja i cyberbezpieczeństwo.

5G, sieci neuronowe, uczenie maszynowe i big data — to będą słowa-wytrychy na najbliższe 12 miesięcy. Co prawda jeszcze za wcześnie na przełom związany z komputerami kwantowymi, ale można spodziewać się dalszego rozwoju sztucznej inteligencji. Przetwarzanie i analizowanie dużych zbiorów danych, w tym takich nieustrukturyzowanych jak obrazy, wideo czy głos, usprawnia przedsiębiorstwa.

Sztuczna inteligencja w biznesie

Automatyzacja procesów może stanowić o być albo nie być wielu firm, nie tylko w świecie nowych technologii. Obcięcie kosztów operacyjnych dzięki zaprzęgnięciu do pracy komputerów pozwoli zachować przedsiębiorstwom konkurencyjność na zatłoczonym rynku. Z kolei te podmioty, które się tym nie zajmą, stracą na rentowności w porównaniu do konkurencji.

Przetwarzanie i transmisja danych w skali makro ma niestety coraz większy negatywny wpływ na środowisko. Na szczęście nadchodzący rok oraz kolejne mogą okazać się czasem wzmożonej troski o nasz wspólny dom. Jako ludzkość dostrzegamy powoli konieczność dbania o środowisko naturalne, a duży udział w ratowaniu planety będzie miał właśnie biznes.

Oczekujemy od firm, że będą efektywniej korzystać z energii, a ich produkty będą bardziej przyjazne naturze.

Na szczęście kolejne firmy dbają o środowisko i np. minimalizują zużycie papieru. Na początku tego roku Poczta Polska we współpracy z Orange ogłosiła rozszerzenie programu Mobilny Listonosz, dzięki czemu odbiór listów można kwitować na tablecie. Z kolei pomarańczowy operator we wszystkich swoich salonach — zarówno własnych, jak i partnerskich — wyeliminował konieczność drukowania dokumentów.

Odejście od papieru w salonach było możliwe dzięki wykorzystaniu podpisu biometrycznego. Rozwiązane wdrażane od 2017 r. we współpracy z firmą Infinite jest bezpieczne, bo takiego podpisu nie da się przenieść na inny dokument metodą kopiuj-wklej. Do tego elektroniczny obieg dokumentów w firmie jest szybszy niż papierowy dzięki wspomnianemu wcześniej Robotic Process Automation (RPA).

Zanieczyszczenie planety to jednak nie jest jedyne zagrożenie, jakie na nas czyha.

Cyfryzacja obecna w niemal każdym obszarze naszego życia oraz działalności biznesowej może spowodować ataki z wykorzystaniem komputerów, firmowych smartfonów, a nawet kamer monitoringu. W nadchodzących miesiącach jako społeczeństwo powinniśmy się skupić na tym, jak się przed tym bronić.

Jak pokazują dane Światowego Forum Gospodarczego, w każdym z regionów świata już ponad 25 proc. ataków ma związek z urządzeniami mobilnymi. Pojawia się także teza, że czeka nas cybernetyczna zimna wojna. Nie powinno więc dziwić, że coraz większe znaczenie mają usługi związane z cyberbepieczeństwem. Orange, by zabezpieczyć swoich klientów, od lat rozwija CyberTarczę, dostępną dla urządzeń mobilnych.

Dzięki niej klienci są chronieni nie tylko bezpośrednio na swoich urządzeniach — takich jak telefony, tablety i komputery — ale również z poziomu sieci operatora. Pomocna tutaj może okazać się właśnie sztuczna inteligencja, jeśli zostanie w odpowiedni sposób zaprzęgnięta do identyfikowania oraz neutralizowania nowych typów zagrożeń.

Te się pojawią ze względu na rozwój Internetu Rzeczy. Coraz więcej sprzętów, które drzewiej były analogowe, zostaje podpiętych do sieci. Każdy czujnik z modułem bezprzewodowej transmisji danych to niestety potencjalne zagrożenie. A te wraz z rozwojem idei Smart Home, Smart Car i Smart City oraz sieci 5G znajdą się lada moment wszędzie. Zarówno w pojazdach, jak i w budynkach.

5G w Polsce

Po kilku latach względnie stabilnego rozwoju rynek mobilny znowu wystrzelił — zarówno jeśli chodzi o infrastrukturę, jak i sprzęt. Wszystko za sprawą nadejścia sieci nowej generacji, która uzupełni sieć LTE, która, choć ciągle rozwijana, powoli dochodzi do granic swoich możliwości.

Orange Polska testuje już sieć 5. generacji m.in. w paśmie 3,4-3,8 GHz w Warszawie i Lublinie. Niezbędny do tego sprzęt zamontowano już na kilkunastu stacjach bazowych, a telekomowi udało się osiągnąć transfery rzędu 1 Gb/s Mbps z wykorzystaniem smartfonów. W testach brali udział m.in. dziennikarze i klienci biznesowi.

5g w Polsce najpierw w Łodzi, Warszawie lub Krakowie

Dzięki rozwojowi 5G pojawią się nowe wyzwania w innych segmentach rynku.

Już w ubiegłym roku najwięksi gracze na rynku Smart Home skrzyknęli się, by wspólnie dbać o bezpieczeństwo danych użytkowników. W świecie nowoczesnej motoryzacji również zawiązywane są partnerstwa, a chociaż w tym roku autonomiczne auta na drogi jeszcze tłumnie nie wyjadą, to elektryczne samochody przestają powoli budzić sensację na ulicy.

Zmienia się też rynek transportu, który jest najbardziej jaskrawym przykładem ekonomii współdzielenia. Coraz częściej, zamiast coś kupić na własność, wolimy to wynająć na określony czas. To właśnie dlatego firmy takie jak Uber, Bolt i FreeNow mają tak duży wpływ na rynek przewozu osób również w naszym kraju, gdzie nieodwracalnie odmieniły krajobraz usług taksówkarskich.

Nie wszystko pozostanie jednak w rękach prywatnych firm.

Jednym z trendów na 2020 r. jest demokratyzacja dostępu do danych oraz systemów IT. Już w ubiegłym roku dyrektywa PSD2 pomogła w uzyskaniu firmom spoza sektora bankowego dostępu do danych bankowości. Państwo też staje się coraz bardziej cyfrowe i rozwija platformy mDokumenty oraz EPUAP. Oczywiście i to niesie kolejne zagrożenia.

Rośnie też odległość między liderami trendów — największymi firmami, które podchodzą do cyfryzacji kompleksowo — a przedsiębiorstwami, które robią to punktowo, w konkretnych zespołach czy procesach, czy też w ogóle nie planują takich działań. Dane z badania Orange Insights pokazują, że tych największych firm, działających na wielu polach, jest w Polsce około 8 proc. Z kolei tych, które najchętniej pozostałyby w świecie analogowej tradycji, jest aż 1/3.

orange insights biznes badanie

Niestety nie każda firma ochoczo podchodzi do finansowania cyfrowych inicjatyw.

Dla aż 73 proc. z nich stanowi to duże wyzwanie. Problemami są nie tylko brak środków, ale również niejednoznaczność środowiska rynkowego i jego nieprzewidywalność (29 proc.), trudności w wyborze właściwej technologii (16 proc.) oraz rozproszony ośrodek decyzyjny (16 proc.).

Są jednak obszary, w których cyfryzacja postępuje sprawnie — takie jak bankowość oraz e-commerce, gdzie granice pomiędzy technologią a tradycyjnym biznesem się zacierają. Adaptacja nowych technologii postępuje tu najszybciej. Jak wynika z danych zebranych w trakcie Orange Insight, 83 proc. z nich wdrożyło modele uczenia maszynowego, a 63 proc. rozwija projekty sztucznej inteligencji.

Jest jednak spory potencjał na rozwój w tym zakresie, skoro aż 58 proc. polskich przedsiębiorstw inaczej podchodzi do transformacji cyfrowej niż liderzy z sektora bankowego oraz handlu online. Na szczęście mogą liczyć na pomoc partnerów takich jak Orange Polska, którzy ułatwiają cyfrową transformację nie wybranych działów, a całego przedsiębiorstwa, co daje znacznie lepsze efekty.

*Materiał powstał we współpracy z firmą Orange Polska

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst