Decyzja godna pożałowania. Microsoft wyłącza swoje kluczowe usługi w Windows 10 Mobile dla firm
Mobilny system Microsoftu u schyłku swojej wątpliwej popularności był promowany jako świetne rozwiązanie dla firm. Niestety, jej twórcy właśnie podjęli kolejną złą decyzję. Microsoft wyłącza usługi Teams, Skype dla Firm i Yammer dla tej platformy.
Wszyscy wiemy, że Windows 10 Mobile jest już w zasadzie martwy i porzucony. System jest utrzymywany przez Microsoft aktualnie w zasadzie jedynie z obowiązku – wszak wedle umowy licencyjnej platforma ta ma nadal być serwisowana. I faktycznie jest. Co miesiąc pojawiają się aktualizacje usuwające wykryte drobne błędy lub ewentualne luki w zabezpieczeniach.
Pogodziliśmy się już z tą sytuacją. Większość użytkowników telefonów z Windows 10 Mobile znalazła już schronienie w świecie iOS-a i Androida. Pozostali jednak klienci firmowi, którzy nie zmieniają tak często swoich zasobów sprzętowych. W tym przeznaczonych dla pracowników telefonów komórkowych.
Firmy, które nadal korzystają z Windows 10 Mobile i z firmowych rozwiązań Microsoftu czeka dziś niemiła niespodzianka. Firma kończy obsługę istotnych usług dla swojej mobilnej platformy.
Skype dla Firm, Microsoft Teams oraz Yammer nie będą już działać na Windows Phone i Windows 10 Mobile.
Microsoft jest zobowiązany do utrzymania wsparcia dla systemu Windows 10 Mobile i usług, które są w niego wbudowane. Umowa nie nakazuje mu jednak dbać o zgodność z usługami opcjonalnymi. Firma zdecydowała się więc skorzystać z tej furtki i nie przeznaczać już dalszych zasobów i roboczogodzin na martwą platformę.
Z dniem 20 maja aplikacje klienckie usług Skype dla Firm, Microsoft Teams i Yammer znikną z oferty Microsoft Store w wersjach dla Windows Phone i Windows 10 Mobile. Aplikacje nie będą już serwisowane i przestaną działać poprawnie. Osoby nad nimi pracujące dołączą do zespołów pracujących nad tymi aplikacjami w wersjach dla webu, Windowsa, iOS-a i Androida.
Decyzja godna pożałowania.
Faktycznie, dalsze inwestycje w Windows 10 Mobile nie mają już dla Microsoftu żadnego sensu, nawet mimo faktu, że nadal jest używany przez konsumentów – choć oczywiście w ilościach mikrych. Klienci firmowi to jednak inna bajka, a pewna grupa firm do dziś polega na flocie telefonów z Windows 10 Mobile i powyższych usługach.
Utrzymanie działania sztandarowych usług na niegdyś sztandarowej platformie powinno być psim obowiązkiem Microsoftu, nawet jeżeli umowa licencyjna tego nie przewiduje i jeśli to działalność przynosząca straty. Czy te firmy zaufają Microsoftowi, gdy ten zdecyduje się wrócić na rynek telefonów i PDA? Czy te firmy nadal będą chciały polegać na Teams i Yammerze? Czy te firmy nadal będą ufać Microsoftowi jako partnerowi?
Podejrzewam, że w większości przypadków to pytania retoryczne.