Play rządzi i dzieli na polskim rynku. Fioletowy operator wyprzedza wielką trójkę
Play po debiucie giełdowym idzie jak burza i może pochwalić się największą liczbą klientów w kraju.
Na polskim rynku telekomunikacyjnym działają czterej operatorzy infrastrukturalni. Najmłodszym z nich jest Play, który wystartował znacznie później niż Plus, Era (przejęta przez T-Mobile) oraz Idea (po fuzji przekształcona w Orange).
Przez lata Play był przysłowiowym Dawidem walczącym z trzema Goliatami
Wraz z upływem lat przepaść pomiędzy telekomami pod względem liczby klientów stale się zmniejszała. Przy ogłoszeniu wyników finansowych za 3. kwartał 2017 roku sieć chwali się, że przegoniła właśnie tzw. wielką trójkę swoich konkurentów, co skomentował na Twitterze rzecznik operatora, Marcin Gruszka.
Play może pochwalić się 14,9 mln klientów
Wzrost liczby klientów sieci Play rok do roku wynosi 1,7 proc. co przekłada się na 28,5 proc. udziałów w rynku - 2,5 p.p. więcej niż rok temu. Największy przyrost widać w przypadku abonentów usług typu post-paid, których przybyło 15,1 proc do poziomu 9,2 mln z 8 mln.
Zmalała liczba abonentów prepaid, których ubyło o 1,4 proc. co przekłada się na 5,69 mln klientów ofert na kartę. Spadek liczby klientów ofert na kartę jest udziałem wszystkich sieci działających w Polsce i jest pokłosiem obowiązku rejestracji kart SIM.
Dla operatora klient post-paid jest jednak bardziej atrakcyjny, bo zwykle wiąże go z operatorem długoterminowa umowa i przynosi większe pieniądze. W przypadku Play już blisko dwukrotnie więcej klientów (61,8 proc. wobec 54,6 proc. raportowanych poprzednio) z blisko 15-milionowej bazy decyduje się na abonament.
Ile zarabia Play?
Rosnąca liczba klientów idzie w parze z większymi przychodami. Wzrost przychodów operacyjnych w 3. kwartale 2017 roku wzrósł o 9,9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej do poziomu 1,72 mld zł. Pierwsze trzy kwartały 2017 roku przyniosły firmie 4,93 mld zł przychodu, co z kolei przekłada się na 9,6 proc. wzrost rok do roku.
Zysk EBITDA wzrósł o 1,6 proc. do poziomu 495,6 mln zł w ujęciu kwartalnym. Patrząc na ostatnie trzy kwartały zmniejszył się o 4,3 proc. i wynosi 1,34 mld zł. Dużo większe spadki widać w przypadku dochodu netto, który w 3. kwartale 2017 roku uplasował się na poziomie 186,9 mln zł - mniej o ponad połowę w porównaniu do poprzedniego roku.
W parze z mniejszymi zyskami idą mniejsze wydatki na marketing. Patrząc na dane z minionego kwartału wyniosły one 131,9 mln zł, czyli 13,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Zmniejszyło się też zadłużenie operatora z 7,07 mld zł raportowanych w czerwcu 2017 roku do 7,02 mld zł we wrześniu.
Play poniósł spore wydatki w związku z debiutem na giełdzie. Rok temu firma w 3. kwartale wydała na bonusy dla pracowników 1,1 mln zł, a w 2017 roku wzrosły one do aż 275,7 mln zł. Play sumarycznie płaci też więcej pracownikom. Wydatki na wynagrodzenia i świadczenia wzrosły o 12,3 proc. w ujęciu rok do roku do poziomu 177,2 mln zł.
Średni przychód sieci Play w przeliczeniu na klienta
Zmniejszył się jednak średni przychód miesięczny od abonentów post-paid, który w 3. kwartale 2017 roku wyniósł 38,6 zł. Rok wcześniej w 3. kwartale ARPU było na poziomie 39 zł.
W przypadku klientów sieci prepaid Play zarabia na jednym użytkowniku 18,7 zł. To więcej niż rok wcześniej, gdy sieć mogła pochwalić się 18,1 zł przychodu.
Średnio Play w 3. kwartale 2017 roku zarabia na kliencie tyle samo, co w poprzednim trzymiesięcznym okresie, czyli 32,3 zł. W ujęciu rok do roku widać wzrost o 0,5 zł na kliencie.
Baza abonencka operatora zwiększyła się o 404,6 kart SIM. Na ten wynik składa się 261 tys. abonentów usług post-paid i 143 tys. użytkowników usług prepaid.
Zasięg sieci Play w 3. kwartale 2017 roku
Play chwali się też rozbudową sieci 4G LTE, która obejmuje zasięgiem już 92,2 proc. populacji. Przekłada się to na wzrost 1,7 p.p. rok do roku.
Sieć wykorzystująca agregację pasma, czyli 4H LTE Ultra dostępna jest już dla 79,4 proc. populacji. W tym przypadku wzrosty są wyższe - 3,2 p.p. rok do roku.
Na dzień 30 września Play obsługiwał 5 423 stacji bazowych. Na rozwój sieci w całym kraju operator przeznaczył 527 mln zł nakładów gotówkowych, z czego 167 mln zł w 3. kwartale.
Inwestycje są potrzebne, bo zwiększyło się o połowę zapotrzebowanie klientów na transfer danych. Średnio klient w 3. kwartale 2017 roku wykorzystywał 4151 MB transferu. Rok wcześniej ta wartość wynosiła 2740 MB.