5 cech, jakie powinna mieć firma z aspiracjami objęcia pozycji lidera w swojej branży
Sukces w biznesie zwykle wiąże się z postępującą informatyzacją i nie sposób tego nie dostrzec. Prężnie rozwijające się i innowacyjne firmy to właśnie te, których szefowie dostrzegają potrzeby wydawania pieniędzy na informatykę i stały rozwój działu IT. Jakie inne cechy powinno mieć przedsiębiorstwo, aby mogło zdobywać przewagę rynkową?
Na podstawie badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli polskiego biznesu można wywnioskować, jaka powinna być firma, jeśli ma ambicję stale pozyskiwać nowych klientów i zdobyć przewagę nad konkurentami. Na co powinny zwracać uwagę osoby decyzyjne zajmujące się informatyką w takim przedsiębiorstwie, co menedżerowie i dyrektorzy powinni mieć szczególnie na uwadze? Oto pięć cech firmy, którą można nazwać liderem w swojej branży.
1. Innowacyjna firma przywiązuje dużą wagę do technologii.
Niezależnie od tego, czy branża w której działa przedsiębiorstwo ma w osi swojej działalności internet i technologie, czy też zajmuje się czymś zupełnie z nimi niezawiązanym, nie ma możliwości zdobyć przewagi konkurencyjnej jeśli nie inwestuje odpowiednio dużo pieniędzy w najnowsze rozwiązania z dziedziny IT.
Patrząc na to, jak do technologii podchodzą menedżerowie i dyrektorzy w polskich firmach z sektora MŚP, widać że firmy uznawane za lidera w swoim sektorze nie skąpią środków na rozwój informatyki. Dla lidera w branży technologia jest czynnikiem wspierającym wprowadzanie nowych rozwiązań biznesowych.
Informatyka jest postrzegana przez polskie przedsiębiorstwa jako element strategiczny częściej, jeśli firma jest nowoczesna i innowacyjna. Lider ma menedżerów z głową na karku: to dyrektorzy IT muszą widzieć potrzebę zdobywania nowych kompetencji, a ich poglądy odzwierciedla struktura budżetu na informatykę.
Zaawansowanie technologiczne firmy idzie często w parze z postrzeganiem dostarczenia wartości biznesowi - dzięki technologii - jako wyzwania, celu do zrealizowania. W takich przedsiębiorstwach wyodrębniony jest dział IT, a informatyką nie zajmują się pracownicy mający również inne obowiązki.
Przedstawiciele przedsiębiorstw deklarujących wysokie zaawansowanie technologiczne nie skąpią środków na rozwój IT. Menedżer takiej firmy wie, że zainteresowanie technologią idzie w parze z innowacyjnością. U lidera rynku Badania i Rozwój są istotną częścią wydatków, podczas gdy firmy pozostające z tyłu peletonu skąpią środków na ten cel.
Mniej istotne jest, jaki procent ogólnych przychodów przeznaczany jest na informatykę, niż podział już oddelegowanych na nią środków. Firmy zdobywające przewagę przeznaczają większą część wpływów na poszukiwanie nowych rozwiązań, niż na obsługę i utrzymanie istniejącej infrastruktury. Rozwijają się, nie widać w nich stagnacji i próby utrzymania statusu quo.
Osobna komórka IT uznawana jest przez przedstawicieli wiodących w swojej niszy polskich przedsiębiorstw jako sposób zdobywania przewagi konkurencyjnej. Nie robi większej różnicy to, czy przedsiębiorcy mają własny dział IT, czy korzystają z usług zewnętrznego dostawcy usług na zasadzie outsourcingu.
Niezależnie od tego, jak prowadzony jest dział informatyczny, to w firmach zaawansowanych technologicznie można zaobserwować większe nakłady na jego rozwój. W przedsiębiorstwach dla których technologie nie są aż tak istotne przywiązuje się do tego mniejszą wagę. Osoby zaangażowane w rozwój działu IT mają mniej mocy decyzyjnej.
Firmę będąca liderem rynku charakteryzuje zarówno to, co robią dzisiaj w zakresie rozwoju informatyzacji, jak i to, jakie mają plany na przyszłość. W przypadku firm, które uważają się za zaawansowane technologicznie, częściej w planach na 2015 rok występuje dostarczenie wartości biznesowi poprzez nowe i innowacyjne zastosowania IT.
Widać również potrzebę podniesienia bezpieczeństwa informacji, jakości obsługi użytkowników oraz plany przyspieszenia czasu realizacji projektów. Jednocześnie te same firmy chcą częściej obniżyć koszty, niż firmy które są średnio- i niezaawansowane technologicznie i to w nich widać potrzebę reorganizacji IT w celu lepszego dopasowania do potrzeb biznesu.
“Profil lidera” polskiego sektora MŚP starają się zbudować twórcy raportu “HP dla Biznesu”
W celu uzyskania szerszych informacji na temat innowacji w polskim sektorze MŚP zachęcamy do zapoznania się z pełnym wydaniem “HP dla Biznesu. Małe. Średnie. Innowacyjne.”, gdzie poruszany jest też temat finansowania firm oraz innowacyjności we wpisach internetowych. Zachęcamy też do zapoznania się z pierwszą częścią naszej analizy tego dokumentu. HP Polska chce też zaprosić Was do dyskusji na temat raportu. Za merytoryczny komentarz pod nim możecie zdobyć biznesowy gadżet - bezprzewodowy zestaw słuchawkowy.
Dokument dla HP przygotowała firma Infotarget na podstawie informacji uzyskanych przez TNS. W celu sporządzenia raportu w lipcu br. przeprowadzono ankiety z dyrektorami, kierownikami i specjalistami ds. IT. W badaniu wzięło udział 500 osób. Do badania wybrano reprezentatywną grupę przedstawicieli firm o różnej wielkości. Na liście znalazły się zarówno te mniejsze (dokładnie 400 firm zatrudniających od od 50 do 249 pracowników) oraz średnie (100 firm, 250–499 pracowników).
*Grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock.