Openness Ideas: czy to dobry pomysł? Oddajemy głos uczestnikom!

Lokowanie produktu

Trwa niezwykły konkurs zorganizowany przez firmę Microsoft. Konkurs, w którym liczy się przede wszystkim idea. Jeżeli masz fantastyczny pomysł lub projekt, możesz go zgłosić i wygrać atrakcyjne nagrody. Walka o miejsce na podium jest zażarta. Jak sobie z tym radzą uczestnicy i co właściwie o nim myślą? Sprawdzamy!

01.04.2014 07.00
Openness Ideas: czy to dobry pomysł? Oddajemy głos uczestnikom!

O konkursie Openness Ideas pisaliśmy niedawno. Dla przypomnienia: konkurs dedykowany jest osobom pełnoletnim i choć związany jest ściśle z oprogramowaniem i usługami Microsoftu to nie trzeba być programistą, by w nim wystartować. To dlatego, że rywalizacja przebiega równocześnie w trzech kategoriach. Są to: pomysły na projekt, projekty w trakcie realizacji oraz zakończone projekty.

Warunkiem zakwalifikowania się projektu do konkursu jest posiadanie aspektu Open Source, czyli publicznego repozytorium (np. na GitHubie) lub otwartego API.

W pierwszym etapie konkursu każdy projekt zbierał punkty na Facebooku. Komentarze i oddane głosy mają wartość jednego punktu. Na tym etapie ważne jest zaangażowanie społeczności i ocena projektów przez potencjalnych odbiorców. Do drugiego etapu przejdzie 10 najpopularniejszych projektów z każdej kategorii. Niezwykle istotne jest więc dotarcie do jak największej liczby osób, by swój projekt zareklamować na tyle skutecznie, by ci zechcieli wesprzeć go swoim głosem.

openness-ideas

Czy to dobry pomysł na formę rywalizacji? Jak sobie radzą uczestnicy z pozyskiwaniem głosów? A może stosują jakieś „nieczyste chwyty”, by oszukać system? Skontaktowaliśmy się z kilkoma uczestnikami i oto co nam odpowiedzieli.

Przedstaw się proszę i opowiedz mi o swoim projekcie. Czemu uważasz, że to właśnie on ma szansę na bycie wyróżnionym?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Michał Smereczyński, Technology Evangelist w agencji Grupa Brandoo. Brandoo WordPress to dystrybucja najpopularniejszego CMS na świecie przystosowana do współpracy z bazą danych Azure SQL (oraz MS SQL). Dzięki osiągnięciu takiej interoperacyjności, możliwe jest sięgnięcie po niemal nieograniczoną skalowalność bazy danych w chmurze Windows Azure bez konieczności porzucania przyzwyczajeń do budowania rozwiązań na WordPress. Brandoo WordPressowi bliżej jest do frameworka dla programistów związanych na co dzień z technologiami firmy Microsoft.

Poza galerią aplikacji Windows Azure, Brandoo WordPress dostępny jest także przez platformę Windows Web App Gallery, oprogramowanie Web Platform Installer oraz oprogramowanie WebMatrix 3. Od chwili premiery do dziś Brandoo WordPress został zainstalowany (za pomocą powyższych mechanizmów) ponad 5000 razy. Do tego trzeba doliczyć pobrania z publicznego repozytorium GitHuba, gdzie opublikowane są źródła projektu. Brandoo WordPress jest ogólnodostępny, ma wsparcie techniczne, został wybrany przez kilka tysięcy użytkowników na całym świecie i został zaaprobowany przez firmę Microsoft (aby dostać się do dystrybucji poprzez wymienione wyżej kanały). To właśnie oznacza projekt zakończony, przynajmniej pod względem wykonawczym. Dlatego uważam, że to właśnie temu projektowi należy się pierwsze miejsce.

wordpress-azure

Konrad Baranowski (aplikacja mobilna do spotkań NetCamp): Jestem Konrad i jestem ambitnym studentem informatyki ze Szczecina. Projekt ma za zadanie usprawnić działanie fundacji wspierającej branżę IT w regionie, a także dodatkowo popularyzować nowe technologie w społeczeństwie. Projekt moim zdaniem powinien zostać wyróżniony nie tylko za samą funkcjonalność, ale fakt, że powstaje dzięki pracy trzech studentów i ucznia technikum.

Paweł Niewęgłowski, Zulu Glasses: Nasz startup Zulu Glasses zbudowany jest z kreatywnych inżynierów studiujących na wyższych uczelniach w Lublinie. Zespół stanowią: Agnieszka Welcz, Patryk Gałach, Marcin Włoch, ja (Paweł Niewęgłowski), Łukasz Wójcik oraz grafik Piotr Prażmowski. Zajmuje się projektem okularów Zulu Glasses zawierających slot na smartfona, wprowadzających użytkownika w świat rozszerzonej, wirtualnej rzeczywistości, dostarczających nieodkrytych dotąd doznań oraz niewyobrażalnie podnoszących poziom rozrywki. Tworzymy również platformę Ollo zawierąca aplikacje dostosowane do naszych okularów. Zulu Glasses (jako produkt) dostosowane będą do gier, oglądania filmów 3D, leczenia fobii czy rehabilitacji. Myślę, że to jeden z najciekawszych polskich projektów ostatnich lat.

Dlaczego właśnie ten konkurs? Czemu zdecydowałeś się na Openness Ideas?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Openness Ideas to inicjatywa, która jest mi bliska osobiście. Poza tym, że jestem ewangelistą technologicznym w agencji Grupa Brandoo, jestem także ewangelistą interoperacyjności i otwartości. Z uwagi na swoją otwartość i interoperacyjność platforma Windows Azure jest numerem jeden na mojej liście celów operacyjnych. Staram się angażować w rozwój otwartych rozwiązań opartych o tę właśnie platformę. Brandoo WordPress jest wynikiem tego zaangażowania. Kiedy rozpoczęty został projekt Openness Ideas, po prostu nie mogłem nie zgłosić naszego "dziecka" do rywalizacji.

Interoperacyjność i otwartość, o której mówi Michał to właśnie Openness czyli kwintesencja konkursu Openness Ideas. Microsoft od kilku lat aktywnie współpracuje ze społecznościami Deweloperów i specjalistów IT na całym świecie, a w Polsce, jako Microsoft Openness At CEE, od pół roku regularnie pisze na temat nowych otwartych inicjatyw w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Openness Ideas ma na celu zainspirowanie do tworzenia idei projektów posiadających zarówno pierwiastek Microsoft, jak i innego oprogramowania (tzw. interoperacyjność), lub tworzenia idei projektów w technologii Microsoft i udostępniania API, bądź kodu źródłowego projektu. Przykładami takich idei mogą być: aplikacja Windows Phone wykorzystująca JavaScript, projekt na Androida wykorzystujący C#, projekt napisany w Javie wykorzystujący możliwości Kinecta. projekt napisany w .NET i udostępniony na publicznym repozytorium, projekt napisany w Pythonie wykorzystujący Windows Azure. Jak widać możliwości jest wiele, a Michał wybrał jedną z nich.

Łukasz Wójcik, Zulu Glasses: Nasz pomysł jest innowacyjną ideą. Chętnie podzielimy się nią na forum publicznym Żeby jednak dalej się rozwijać potrzebna jest nam wiedza i zasoby. Openness Ideas umożliwi nam zaprezentowanie naszego produktu, dzięki czemu zbierzemy uwagi, które wpłyną na ulepszenie naszego projektu.

Jakie masz pomysły na zebranie głosów dla swojej Idei Projektu? Które z nich, Twoim zdaniem, są szczególnie skuteczne?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Przede wszystkim znajomi i przyjaciele - nie tylko moi, ale także naszej agencji i całego zespołu, który ją tworzy. Zachęta do oddania głosów na Brandoo WordPress trafiła też do tych, którzy oparli o niego swoje serwisy www, a z którymi mamy kontakt jako pierwsza linia wsparcia. Oczywiście odwołujemy się także do najbardziej pierwotnych instynktów tych, którzy nas śledzą w mediach społecznościowych.

Konrad Baranowski (aplikacja mobilna do spotkań NetCamp): Moim zdaniem najskuteczniejszym sposobem jest promowanie swojego pomysłu na wallu facebokowym wśród znajomych. Im większy zasięg, tym więcej osób będzie mogło poznać idee.

netcamp4

[gallery link="file" ids="176445,176444,176446"]

Łukasz Wójcik, Zulu Glasses: Nasz projekt jest nową inicjatywą. Mamy pełną wizję jego kształtu. Jednak nie my jesteśmy grupą użytkowników końcowych. Chcemy rozpropagować naszą ideę wśród ludzi poprzez udział w konferencjach, grupach zainteresowań czy też mediach społecznościowych. Będziemy dzielić się informacjami o postępach naszych prac oraz gromadzić i poddawać dyskusji na forum publicznym wszelkie uwagi co do produktu. Uważamy, że użytkownicy również mają prawo wpływać na końcowy efekt.

Jeżeli uda się stanąć na podium, co planujesz zrobić z wygraną?

Łukasz Wójcik, Zulu Glasses: Nasza wygrana pozwoli przyśpieszyć rozwój naszego pomysłu. Chcemy, aby nie został on zapomniany i niedokończony. Wierzymy, że jest on wartościowy i na pewno wpłynie pozytywnie na wiele osób.

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Niezależnie od zdobytego miejsca na podium, każda z nagród stanie się narzędziem pracy. Każda z nagród jest równie potężnym narzędziem, a efekty prac zostaną zwrócone społeczności. Zarówno nasza agencja, jak i ja prywatnie (także jako wiceprezes fundacji Aegis), pracujemy nad rozwiązaniami, które często korzystają z technologii firmy Microsoft. Wszystkie te rzeczy tworzymy z myślą o tym, aby trafiły do szerokiego grona odbiorców.

Konrad Baranowski (aplikacja mobilna do spotkań NetCamp): Wiem, że jedną z nagród jest Xbox i obiecałem, że zaproszę wszystkich chętnych, aby przetestować możliwości konsoli Microsoftu.

Zarówno Michał jak i Konrad zgłosili ideę projektu w kategorii Projekt zakończony, gdzie walczą o nagrody rzeczowe. Natomiast uczestnicy kategorii Pomysł i Projekt w trakcie realizacji mogą wygrać mentoring techniczny. Wiele start-upów szuka mentora, który już od lat działa na rynku i bazując na swoim doświadczeniu pomoże w ukierunkowaniu rozwoju projektu. Openness Ideas zapewni wygranym mentoring, gdzie uczestnik będzie mógł skorzystać z rad zespołu ekspertów z 6-cio letnim doświadczeniem zarówno technicznym jak i sprzedażowym, czy marketingowym.

Każdy system głosowania ma swoje słabości. Czy potrafisz je wskazać? Uważasz, że jest w nim miejsce na „hackowanie”, czy nieco mniej uczciwą rywalizację?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Każdy system napisany przez człowieka może zostać oszukany przez innego człowieka. Charakter Openness Ideas napawa mnie nadzieją, że nikt nie będzie kombinował. Pamiętajmy też, że punkty to tylko pierwszy etap - później nastąpi ocena przez Jury i wtedy wyłonione zostaną trzy najbardziej wartościowe projekty.

Konrad Baranowski (aplikacja mobilna do spotkań NetCamp): Nie ma nigdy systemu bezpiecznego, ale wierzę, że Microsoft jako organizator potrafi zadbać by rywalizacja przebiegała uczciwie.

zulu-glasses

Paweł Niewęgłowski, Zulu Glasses: W Polsce jest dużo więcej organizacji, które chcą pomagać startup-om, niż samych startup-ów, które by z tej pomocy chciały korzystać. Jak wspomniałem naświetlimy naszymi kanałami promocyjnymi iż startujemy w tym konkursie ale nie będziemy działać nieuczciwie. System głosowania „lajkami” w żaden sposób nie jest odzwierciedleniem wartości projektu. Wiadomo co by się działo gdyby przy takim systemie głosowania do wygrania były duże pieniądze.

Ile czasu zajęło ci dodanie Idei Projektu?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Chwilę.

Łukasz Wójcik, Zulu Glasses: Mamy najszybszego człowieka w zespole, Paweł dokonał tego w rekordowym czasie.

Pytanie dość otwarte: jak oceniasz organizatora konkursu? Co powinno się zmienić, by podobne przyszłe projekty były lepiej zorganizowane?

Michał Smereczyński, Grupa Brandoo: Organizatorzy konkursu starają się zachęcać społeczność do udziału i co najważniejsze nie grają wartością nagród jak piłeczką ping-pongową. Konkurs ma na celu stymulować wyobraźnię, inwencję twórczą, kreatywność i chęć budowania biznesu opartego o otwartość i interoperacyjność. Chętnie spotkałbym się z uczestnikami konkursu na dedykowanym temu evencie. To właśnie chciałbym, aby znalazło się w przyszłych edycjach.

Paweł Niewęgłowski, Zulu Glasses: Organizatora oceniam dobrze, bo to ciekawy konkurs i fajna forma do pokazania się na forum nowych technologii i innowacyjnych projektów. Powinien się zmienić system głosowania oraz forma realizacji nagród. Jeżeli mentoring miałby być realizowany zdalnie to mam nadzieję, że mentor będzie genialnym programistą.

zulu-glasses-1

#ZłoteRady Spider’s Web

Facebook to narowista bestia. Jego tajemnicze algorytmy, w tym EdgeRank, mogą zarówno ułatwić promocję samego siebie, jak i spowodować, że będziesz totalnie niewidoczny. Jak się promować? Kilka rad prosto od Spider’s Web i zupełnie za darmo...

  1. Postuj dwa razy dziennie. Staraj się jednak nie pisać o tym samym, gdyż zarówno Facebook, jak i osoby cię obserwujące, potraktują to jako spam. Staraj się, by post w jakiś sposób angażował użytkownika. Im więcej „lubisiów” i komentarzy, tym większa szansa, że twój post pojawi się na tablicy innych osób w widocznym miejscu.
  2. Niech twoje posty zawierają jakieś materiały graficzne. Zawsze! Tego typu posty wyróżniają się w gąszczu informacji i zwracają uwagę Facebookowiczów
  3. Zadawaj Facebookowiczom pytania. Jeżeli zaczną odpowiadać, ich znajomi w sposób losowy otrzymują o tym powiadomienia na swojej tablicy (na przykład „Jan Kowalski skomentował post użytkownika MójFantastycznyProjekt”)
  4. Nie rozpisuj się. Sieci społecznościowe to domena krótkich komunikatów. Nikt nie wchodzi na Facebooka, by czytać esej. Jeżeli chcesz przekazać większą ilość informacji, umieść ją w innym miejscu, a na Facebooku ją podlinkuj, dodając od siebie względnie krótki komentarz
  5. Nie używaj „skracarek linków”. Kilka badań dowiodło już, że użytkownicy niechętnie klikają w adresy, które nie sugerują dokąd prowadzą.

Zachowaj odpowiednią formę postów. Nie bądź zbyt oficjalny, to nie o to chodzi, ale też nie przesadzaj z luzactwem.

Lokowanie produktu
Najnowsze