Polska platforma handlowa dedykowana graczom znosi opłaty. Teraz możesz wymieniać się grami bez żadnej prowizji
Jeśli nie lubicie przepłacać za gry, z całą pewnością znacie serwis GameTrade. Strona ta cieszy się dużym zainteresowaniem graczy, co potwierdza coraz większa liczba użytkowników serwisu i liczby transakcji, która co roku wzrasta o kilkadziesiąt procent. Mimo że wyniki te prezentują się nad wyraz dobrze, to niedługo mogą znacznie się poprawić. GameTrade zdecydował się bowiem znacznie zmienić swój model biznesowy i uczynić go bardziej przyjaznym dla użytkowników. Ruch, na który się zdecydowali jest w dzisiejszych czasach jest rzadkością.
Gdyby jednak nie wiedział, czym jest GameTrade, przypominamy, że to portal do legalnej wymiany, sprzedaży gier, konsol i innego sprzętu dla graczy. Zarejestrowało się na nim już ponad 230 tys. osób, które wymieniły łącznie 340 tys. gier. W praktyce oznacza to, że ze strony tej korzysta co trzeci polski posiadacz konsoli PlayStation 3 i Xbox 360.
Znaczną przeszkodą mógł być fakt, że korzystanie ze strony GameTrade było płatne.
Kwoty nie były zbyt wygórowane, lecz polski rynek jest na tyle specyficzny, że nawet najmniejsze opłaty mogą zniechęcić użytkowników. By przeprowadzić więcej niż jedną transakcję wymiany lub sprzedaży miesięcznie, trzeba było jednorazowo zapłacić 9 zł w celu weryfikacji danych i uzyskania konta premium "Automator", które umożliwiało automatyczne wyszukiwanie partnerów do wymian.
Obecnie weryfikacja danych kosztuje jeden grosz lub dowolną inną kwotę, na jaką bank pozwala zrobić przelew. Jednak jeśli nie możemy przeprowadzić procesu weryfikacji, możliwe jest przeprowadzenie maksymalnie trzech transakcji wymiany lub sprzedaży miesięcznie. Z kolei Automator ma zostać wygaszony w ciągu miesiąca.
O zmiany w serwisie postanowiliśmy spytać Damiana Legawca, prezesa zarządu Gametrade Sp. z o.o.:
Dawid Kosiński, Spider’s Web: Czemu zdecydowaliście się zrezygnować z opłat od użytkowników?
Damian Legawiec, Gametrade.pl: Płatne usługi to bardzo kontrowersyjny temat w Internecie - postanowiliśmy że nie chcemy obciążać finansowo naszych użytkowników. Wolimy aby swoje fundusze Gracze przeznaczali na swoje hobby - czyli gry i konsole. Zmiana naszego modelu biznesowego ma też na celu sprawienie, by GameTrade.pl był ulubionym serwisem każdego polskiego gracza.
To całkiem miłe z Waszej strony, ale przecież biznes nie opiera się na sentymentach i przyjaźni. Na czym będziecie teraz zarabiać?
Po przeanalizowaniu naszych finansów okazało się, że pobieranie opłat nie jest nam potrzebne. Zarabiamy głównie na reklamie niestandardowej, nie-banerowej, akcjach sponsorowanych i innych tego typu działaniach. Środki pozyskane w ten sposób w zupełności pozwalają na utrzymanie i rozwój serwisu.
Nieco zmienię temat. Wymienia i sprzedaje się u Was dużo gier na konsole nowe generacji? Nie obawiacie się, że Sony ponownie spróbuje ingerować w Wasz biznes?
Nie, tamta sprawa to była chyba pomyłka. Od sierpnia nie otrzymaliśmy żadnego pisma związanego z nią. Jeśli chodzi o konsole nowej generacji, to cieszą się one u nas ogromną popularnością. W ciągu doby od polskiej premiery PlayStation 4 na GameTrade.pl zostało dodanych kilkaset ogłoszeń w tej kategorii, a po tygodniu platforma PS4 stała się czwartą pod względem popularności w naszym serwisie. Z kolei kategoria Xboksa One jest dużo bardziej uboga niż Playstation 4 ze względu na brak oficjalnej premiery Xboxa One w Polsce. Ogólnie jednak nie narzekamy na nasze wyniki.
Tylko pozazdrościć. Powiedz jeszcze, czy transakcje przeprowadzane u Was są bezpieczne. Czemu mam się nie bać kupowania gier u Was zamiast „po Bożemu”, w sklepie?
Bo nie masz takiej potrzeby. Bezpieczeństwo transakcji na Gametrade.pl zapewniają weryfikacja tożsamości i adresów użytkowników oraz współpraca serwisu z Policją i Prokuraturą. Pewnym niebezpieczeństwem może być brak konieczności weryfikacji tożsamości, jednak użytkownik bez niej może przeprowadzić jedynie 3 transakcje wymiany lub sprzedaży miesięcznie.
Czy serwis GameTrade.pl dobrze się rozwija? Nie boicie się konkurencji w postaci Muve Swap?
GameTrade.pl od 4 lat rok do roku notuje kilkudziesięcioprocentowe wzrosty oglądalności, liczby transakcji i innych aktywności użytkowników osiągając w tym roku oglądalność na poziomie 500 tys. unikalnych użytkowników i 800 tys. wizyt. A konkurencji się nie boimy, gdyż nasz serwis żyje i ma żywą społeczność, która z niego korzysta. Z kolei serwis postrzegany za naszego największego konkurenta to krótko mówiąc strona widmo.
Bardzo dziękuję za wywiad.
Również dziękuję.
Komentarz Spider's Web:
Muszę przyznać, że sam nie korzystałem z GameTrade właśnie z powodu drobnych płatności. Mam awersję do serwisów, które wymagają ode mnie podawania dużej ilości danych i robienia przelewów. Zresztą nie wymieniam się grami na tyle dużo, by bawić się w tak wiele formalności i wybrać ten sposób zakupów zamiast zamówienia produktu w sklepie lub na aukcjach internetowych.
Widocznie użytkowników takich jak ja było znacznie więcej i GameTrade to zauważył. Czy takie dbanie o klientów się opłaci? Sądzę, że tak. Przynajmniej tak nakazuje sądzić logika. W końcu przykład Piano i wielu innych usług pokazuje, że Polacy nienawidzą płacić za dobra cyfrowe.